aanhaalmoment wielbouten

Gestart door Thunderbird, 25-11-2016 20:43:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

16 inch lichtmetaal op 110 en staal op 120 Nm. Nooit problemen mee gehad
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Citaat van: Luz op 25-11-2016 22:08:46
120nm, ik vertrouw nooit blind op de lucht tol. Is 1x verkeerd afgelopen, dat verleer je dan snel...
Daarom zei ik ook al, dat ik dat niet iedereen kan aanraden... Zet ze al ruim 36 jaar zo vast en gelukkig nog nooit een los gelopen wiel gehad. Maar nogmaals je moet je gereedschap kennen en weten wat het doet.

NinaPaul

Citaat van: volvobug op 25-11-2016 23:11:56
16 inch lichtmetaal op 110 en staal op 120 Nm. Nooit problemen mee gehad

Waarom zet je staal vaster?
Gezien het materiaal zou je juist zeggen dat het andersom moet, lichtmetaal vaster dan staal.

Standaard staat de momentsleutel op 130Nm voor wielbouten, zit ik voor bijna alle personenauto's goed.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

SB T-5R

Citaat van: NinaPaul op 26-11-2016 11:33:02
Citaat van: volvobug op 25-11-2016 23:11:56
16 inch lichtmetaal op 110 en staal op 120 Nm. Nooit problemen mee gehad

Waarom zet je staal vaster?
Gezien het materiaal zou je juist zeggen dat het andersom moet, lichtmetaal vaster dan staal.

Standaard staat de momentsleutel op 130Nm voor wielbouten, zit ik voor bijna alle personenauto's goed.

Zo begreep ik het ook altijd.
120 Nm gebruik ik altijd voor LM

volvobug

Citaat van: NinaPaul op 26-11-2016 11:33:02
Citaat van: volvobug op 25-11-2016 23:11:56
16 inch lichtmetaal op 110 en staal op 120 Nm. Nooit problemen mee gehad

Waarom zet je staal vaster?
Gezien het materiaal zou je juist zeggen dat het andersom moet, lichtmetaal vaster dan staal.

Standaard staat de momentsleutel op 130Nm voor wielbouten, zit ik voor bijna alle personenauto's goed.

Ik denk een persoonlijke afwijking  ;D, er hoeft geen verschil te zijn. Heb ooit auto gehad met stalen velgen waarvan het boekje 120 Nm voorschreef en nu met de Volvo lichtmetaal op 110 Nm volgens boekje. En dat is blijkbaar in mijn hoofd gaan zitten  :eusa_shifty:.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 26-11-2016 07:07:24
Citaat van: Luz op 25-11-2016 22:08:46
120nm, ik vertrouw nooit blind op de lucht tol. Is 1x verkeerd afgelopen, dat verleer je dan snel...
Daarom zei ik ook al, dat ik dat niet iedereen kan aanraden... Zet ze al ruim 36 jaar zo vast en gelukkig nog nooit een los gelopen wiel gehad. Maar nogmaals je moet je gereedschap kennen en weten wat het doet.

En nog belangrijker.
Ff kijken of alles schoon is voor montage.
Iets aan zand is funest.
Ik gebruik trouwens altijd een momentsleutel.
Alles met de tol los en daarna weer losvast.
Dan ff kruislings vast.

En nog vanuit mn professie, ik trek ze altijd na.
Is dan weer niet voorgeschreven maar t voelt goed  :eusa_shhh:
En de bouten iets vettig dat ze lekker soepel lopen.
destijds gooide we de lockmoeren altijd in een bak motorolie

En zo heeft ieder zn manier.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

gero


Thunderbird

There's no substitute for cubic inches. (Roffel komt aardig in de buurt)

855r

Ik zet ze ook vast op 120 nm.  Ook ivm een mogelijk afwijking in de sleutel
Het grote voordeel is dat je ze dan ook weer op een normale manier los kunt krijgen. 

widebody

Eerst met de tol vast en dan met de momentsleutel ff checken. Klopt meestal vrij aardig, die 130Nm :eusa_whistle:.

koopje

Eerst de bouten handmatig met dopsleutel in de gaten draaien, daarna met de tol of wielsleutel vastzetten, daarna met momentsleutel op 120 Nm kruislings vastzetten. Nooit problemen met draad kapot draaien o.i.d., en mijn vrouw krijgt ze ook nog los mocht dat nodig zijn.

626Ronin

Citaat van: NinaPaul op 26-11-2016 11:33:02
Standaard staat de momentsleutel op 130Nm voor wielbouten, zit ik voor bijna alle personenauto's goed.

ik hoop dat je hem standaard op 130 Nm zèt en hem niet tussentijds daar laat staan, althans, de meesten verlopen als je dat doet..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

elianmars

Citaat van: 626Ronin op 26-09-2017 15:01:35
Citaat van: NinaPaul op 26-11-2016 11:33:02
Standaard staat de momentsleutel op 130Nm voor wielbouten, zit ik voor bijna alle personenauto's goed.

ik hoop dat je hem standaard op 130 Nm zèt en hem niet tussentijds daar laat staan, althans, de meesten verlopen als je dat doet..

Zoiets zei iemand een tijdje terug ook tegen mij. Ik liet de sleutel altijd op 120 Nm staan, maar je moet 'm dus echt weer los/terug draaien?

widebody

Citaat van: elianmars op 26-09-2017 18:49:48
Citaat van: 626Ronin op 26-09-2017 15:01:35
Citaat van: NinaPaul op 26-11-2016 11:33:02
Standaard staat de momentsleutel op 130Nm voor wielbouten, zit ik voor bijna alle personenauto's goed.

ik hoop dat je hem standaard op 130 Nm zèt en hem niet tussentijds daar laat staan, althans, de meesten verlopen als je dat doet..

Zoiets zei iemand een tijdje terug ook tegen mij. Ik liet de sleutel altijd op 120 Nm staan, maar je moet 'm dus echt weer los/terug draaien?

Is wel beter voor de veer die er in zit, Marcel.