blogje van dop V70 AWD. Hell yeah

Gestart door freefall, 27-11-2016 16:28:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freefall

Nee, geen topicvervuiling ;) alle input is welkom. Voor zover ik het systeem begrijp is: voor versnellingsbak is niks anders als elke andere automaat, niet gespert. de h.o is vast verbonden met de bak, dwz dat er altijd aandrijving naar achter is. door de visco koppeling wordt al naar gelang er een verschil optreed tussen de vooras en de achteras de koppeling strakker. De vrijloopkoppeling zorgt voor ontkoppeling tijdens remmen (en dan pas boven de 50km/h) ivm stabiliteit. De achteras is voorzien van een LSD, limited slip diff, welke bij verschil in toeren tussen links en rechts zijn werk doet. Alles mechanisch....

wat is er al gedaan:
De banden vallen ruim binnen spec van 2mm verschil.
H.O. is pas open geweest, geen slijtage of een teveel aan speling, lagers zijn dik in orde
Aandrijfas heb ik helemaal schoongemaakt en met schoon nieuw vet weer in elkaar gezet, ook hier geen voelbaar vervelende dingen.
Steunlager doet gewoon zn ding.
@ peultje:
Ik denk niet dat het diff van binnen gaar is, als hij zover heen was dat hij over tanden zou springen moet ie meer knarsen en zingen. Er zit ook geen speling op.

@classicT5
Dus nu was de vraag, kan de sper achter ook te enthousiast zn werk doen? Als ik de wagen acher omhoog zet en heel snel aan 1 wiel draai voel ik de sper erin springen. Dus de sper werkt wel




1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

classicT5

Niet vanuit ervaring gesproken, maar mij lijkt het in de visco te zitten, er is iets dat het verschil tussen voor en achter niet goed gaat bij kage snelheden. Heb je die olie van de visco al eens verwisseld? En zo ja, hoe ruikt de oude olie?

Benijd je niet, vervelende zoekklus. Hoop ook dat je meer input krijgt van ervaringsdeskundige.

freefall

Citaat van: classicT5 op 27-01-2017 23:08:57
Niet vanuit ervaring gesproken, maar mij lijkt het in de visco te zitten, er is iets dat het verschil tussen voor en achter niet goed gaat bij kage snelheden. Heb je die olie van de visco al eens verwisseld? En zo ja, hoe ruikt de oude olie?

Benijd je niet, vervelende zoekklus. Hoop ook dat je meer input krijgt van ervaringsdeskundige.

Olie van de visco kun je bij volvo niet wisselen. Ik denk ook dat het in die richting zit. Visco of sper die te vlug inkomt.De visco is gecontroleerd volgens de gangbare eerder genoemde methode.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

Omdat je een starre verbinding hebt naar achteren gaat er nog steeds kracht naar de achterwielen als een van de voorwielen slipt.
De visco zorgt voor de verbinding uiteindelijk naar het achterdiff. Als je de auto aan 1 kant los van de grond haalt, kun je dus de LSD werking van het achterdiff testen.

De verdeling voor / achter wordt alleen door de visco bepaald; de kracht die deze overdraagt wordt op zijn beurt bepaald door het toerental verschil van de tussenas en de ingang op het achterdiff.

volvobaksteen

Wat een vreselijk gedoe met volvo awd.
je zou zowat een audi s2 onderstel eronder knuppen. Klein vraagje over de awd systeem van volvo klopt het dat er maar ongeveer 70nm word doorgegeven aan de achterwielen

freefall

@KIM
Ja dat weet ik, en ik heb hem zo ook getest. Bij mij is het dus zo als ik, ook met de as er tussen uit, langzaam aan het losse wiel draai kan ik ik die gewoon ronddraaien. Geef ik dat losse wiel heel vlug een flinke zwiep, dan slaat ie vast, ergo, sper werkt.

@volvobaksteen
Het gedoe valt wel mee, als het werkt. Zoals met meerdere punten aan onze geliefde geldverslinders valt of staat het met onderhoud. Voor zover ik na kan gaan en kan beredeneren kan bij ons awd systeem de verdeling 50-50 worden al naar gelang de visco warm genoeg word.
in praktijk op asfalt gaat er altijd wel wat naar de achterwielen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

Volgens mij kan zelfs bijna 100% naar achteren toe. Als je voor geen grip hebt, wordt de enige slip die mogelijk is veroorzaakt door de visco want de tussenas zit vast in de bak.

Aan mijn verbruik te meten is die 70 Nm eerder de minimale waarde  8)

freefall

Ja veel zuiniger worden ze er niet van  ;D

Volvo schrijft voor dat de visco gecontroleerd word op kamertemp, wil dat zeggen dat de visco met de huidige buitentemp een lagere weerstand moet hebben? Just a thought....

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

And now we wait....Mailtje naar GKN gestuurd. Hier komt mijn as schijnbaar vandaan. Het nummer doorgegeven, en nou maar hopen op spoedig antwoord. Als de prijs meevalt kun je ze nog eens vervangen om te proberen. Het zal er nooit slechter van worden....
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

Bij Volvo kost een tussenas compleet bijna 1000 Euro. Ik ben benieuwd....

freefall

Citaat van: KIM op 28-01-2017 11:57:32
Bij Volvo kost een tussenas compleet bijna 1000 Euro. Ik ben benieuwd....

Das de complete as, ik heb nu de prijs van de losse homokineten opgevraagd. Wat ik aan prijzen vond ligt tussen de €74 en €150 per stuk.

De volvoprijzen slaan nergens op >:( De as zelf is prima...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Het mag vandaag weer....gisteren even mn gedachten bij iets anders als een volvo gehad, ook best lekker. :eusa_dance:
Nu weer even verder denken.

Nou is de volgende gedachte aan mijn breintje ontsproten:

aangezien de losse onderdelen allemaal gecontroleerd zijn op werking en slijtage blijft in mijn ogen alleen de visco nog over. Deze is wel op werking gecontroleerd, dwz hij koppelt voor en achter, maar nu is mijn idee dat hij niet meer (voldoende) ontkoppelt....

Iemand die dit kan onderbouwen of kan afschieten??
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Gisteren bij Mario850 een visco opgehaald, gewoon ter vergelijk. Nou fingers crossed of 1) ik vandaag tijd kan vinden om te wisselen en 2) of het de juiste remedie is...to be continued
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

RoelNL

Let bij de montage op de bevestigingspunten (een "X" bij de visco en op het differentieel), deze moeten naast elkaar zitten op het moment van montage anders gaat trillen ivm onbalans. Op het moment dat de visco los is geweest moet die opnieuw gebalanceerd aan het differentieel.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

freefall

Citaat van: RoelNL op 30-01-2017 13:14:28
Let bij de montage op de bevestigingspunten (een "X" bij de visco en op het differentieel), deze moeten naast elkaar zitten op het moment van montage anders gaat trillen ivm onbalans. Op het moment dat de visco los is geweest moet die opnieuw gebalanceerd aan het differentieel.
Even niet naar gekeken, het ging mij nu om het knoepen. Balanceren had ik er graag voor over als het probleem opgelost zou zijn. Helaas....not >:(  Had wel mijn eigen visco gemarkeerd, en die zit er inmiddels weer onder. Met andere woorden, hij knoept nog steeds. Klein voordeel....je wordt steeds handiger onder de auto  :eusa_think: maar of je dat nou wil.....
Als alle componenten afzonderlijk goed zijn, waarom dan de som van de componenten niet???
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am