blogje van dop V70 AWD. Hell yeah

Gestart door freefall, 27-11-2016 16:28:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Piet

Hoge snelheid in combinatie met omtrekverschil in de wielen als grootste slijtageveroorzaker.
Dat klinkt inderdaad volkomen logisch.

Bandenspanning goed bijhouden en met enige frequentie wielen omwisselen dus.
Tijdig olie verversen.
En, tja sorry het is niet anders, maximaal 100 km per uur rijden haha   ;D  ;D

freefall

Citaat van: Piet op 21-03-2018 09:47:42
Hoge snelheid in combinatie met omtrekverschil in de wielen als grootste slijtageveroorzaker.
Dat klinkt inderdaad volkomen logisch.

Bandenspanning goed bijhouden en met enige frequentie wielen omwisselen dus.
Tijdig olie verversen.
En, tja sorry het is niet anders, maximaal 100 km per uur rijden haha   ;D  ;D



Ik zal de schaal aanpassen ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

to do lijst weer eens aangevuld..... ;D never finished

Dacht ik al een tijdje benzine te ruiken en te denken dat mn evap niet fris meer was, zie ik vanmorgen een vlek onder mn auto ??? Dus onder de auto kijken, komt het van de wartel van de hevelpomp aan de bestuurderskant  :eusa_think:
Niet weer de tank eronder weg he....Nope....de wartel effe goed aandraaien did the trick. Wel eerst even gelost, en daarna met verse power weer vast. Lijkt nu dicht te zijn... :eusa_dance:

Ook nog even aan het vogelen geweest met die giga MAF....ook weer bijna zover dat die erin kan.

We komen er wel heheh ::)
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

#363
Vandaag eindelijk de oliekoeler voor de bak aangesloten. Kan eindelijk de klitteband van het voorfront af ;D En passant ook de A.T. olie ververst. Sjonge...autotje weer happy




Na enig passen en meten is de nieuwe maf ook een aardig eind op scheut. Die komt er deze week ook nog wel in.

De nieuwe turbo zal ook eerdaags komen, dus nog wel wat werk te verzetten om de dp op tijd klaar te hebben.

straks even wat fotos toevoegen

edit foto toegevoegd
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Weer een nuttige dag. Na een paar weken met een gebrek aan powaahh rondgetuft te hebben was er vandaag eindelijk de tijd om eens op onderzoek uit te gaan. De auto was niet vooruit te branden ;D

Met veel pijn en moeite 0.7 bar boost, net 700kg airmass, onderin lui en maar een load van 8.2 ms. Dat kon zo niet langer.

Nou wist ik dat ik hoognodig de injectoren moest calibreren, maar daar was het helaas nog niet van gekomen. Bijkomend verschijnsel was pendelen van de motor bij gas loslaten, rond de 1500 rpm. Met dank aan Piet is dat pendelen eruit. In dat traject bleek dat de calibratie nog helemaal zo slecht niet was/is (wat niet wegneemt dat die calibratie moet gebeuren). Goed nieuws dus :eusa_dance:

Maar nog steeds geen vermogen, en aan de calibratie ligt het niet...verder onderzoek. OP aanraden van Piet nog een keer alle slangen, leidingen en nippels nagekeken. De tcv aansluitingen gecontroleerd. Niks mis mee...Steeds meer verdachten uitsluiten.

Zo kwam de wga in het vizier. Gelukkig had ik al voor de nwe turbo alvastt een Kinugawa wga liggen met een 1 bar veer erin. Deze erin gezet met nagenoeg geen voorspanning, et voila



getting close.

De auto even af laten koelen, en de wga nog een slagje gegeven



Weer op het juiste spoor.

Verder doet de AToliekoeler prima zijn werk  :eusa_dance:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Goed bezig Rob! Ik ook de AT koeler er tussen en bij mij idd ook geen centje pijn blijft mooi koel :D

Die WGA's gaan uiteindelijk allemaal ral ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Precies...
Nou die 1.2 bar veer er nog in en gewoon weer gaan zoals het hoort met die kar

freefall

Heerlijk om te weten dat je ook bij WOT geen frituur aan het maken bent. De at zal het zeker beter bevallen.

Dat verhaaltje met die yanken van level10 heb ik losgelaten. 3x mailen en geen respons...das niet netjes :eusa_snooty:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Citaat van: Piet op 01-04-2018 22:40:43
Precies...
Nou die 1.2 bar veer er nog in en gewoon weer gaan zoals het hoort met die kar
jaah...eindelijk weer eens een beetje vaart in dat hok ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

#369
Hello again, it's been a while...

Er is in de tussentijd best wel veel gedaan, en zoals gewoonlijk weer veul te weinig foto's ;D

De aandrijfas tussen de haakse overbrenging en de achteras bleef in sommige situaties toch een knoepje geven. Daarom besloten er een nieuw steunlager op te zetten.




Deze word straks samen met de gereviseerde h.o. gemonteerd.

De h.o. is voorzien van alles nieuw wat er te krijgen was.



De lagers eraf persen en de nieuwe erop



keerringen and stuff



afstellen tandflankspeling

Alle lagers, keerringen en rubber ringen zijn vervangen, de tandflankspeling en de voorspanning van de pignonas zijn afgesteld en het spulletje staat klaar om er onder te gaan



De nieuwe turbo met downpipe heeft ook zijn weg naar de motor gevonden

19T 6+6 met 9 blads turbine :eusa_dance:



oud weg




nieuw terug



Thermokoppeltje erin om de egt mee te loggen



egt loggen is geen overbodige luxe :eusa_whistle: Ik kon nog net niet het turbinewiel zien

De auto rijd heerlijk, een lekker koppelbeest hoor,  die 19T

Voor zover de laatste wijzigingen.

Nu met de nieuwe turbo en toebehoren werd het ook weer tijd om een en ander aan de tune te doen natuurlijk. Eerst eens beginnen met het calibreren van de injectoren, de fueltrims are all over the place. Hier was ik een tijdje terug ook mee bezig geweest, maar wilde toen niet op afr 14.7 komen. Alles nagekeken waar eventueel een vacuumlek zou kunnen zitten, en hier en daar een leiding vervangen.

Verder niet meer bij stilgestaan, tot we weer met hernieuwde moed aan het calibreren zijn geslagen, en dit weer niet wilde lukken. Iemand kwam met het heldere idee of ik nou eindelijk die evap had afgedopt...

:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

niet dus....met de nodige spoed dat kreng afgedopt, en voila...nog nooit zon mooie fueltrims gehad...

my bad....maar nu dus wel een beter vooruitzicht voor de 3e poging :eusa_dance:





Om de een of andere reden gooit tinypic de fotos ondersteboven....het zal best ;D :eusa_wall: :eusa_wall:


edit:evap
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Eigenlijk niet veel bijzonders te melden. De opbouw van het nieuwe versterkte blok vordert inmiddels, na een wat ongelukkige samenloop met de levering van diverse delen...sorry guys ;D

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van wat er gedaan is...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

razorx

Take your time ;) . Al ben ik wel benieuwd. Altijd mooi om te zien.

freefall

Zo, even een kleine foto-upload voor de liefhebbers ;D

Het te reanimeren blokje is binnen


Hier is goed het verschil tussen een FWD blok en een AWD blok te zien. Aan de rechterzijde is een stuk uitgefreesd.



close up



Nu weet ik dus waarom ik die haakse overbrenging in 1e instantie niet aan de bak kreeg. Het blok wat nu in mn auto ligt is afkomstig uit een FWD  :eusa_wall: :eusa_wall: Daar heb ik uiteindelijk zelf maar even slijptoltuning op toegepast, zoals eerder al te lezen viel.


Er is werk aan de winkel




Lichtelijk vettig



Koek in carterontluchting, deze zal best wat olie gestookt hebben  :evil:


Deze zien er na 428K nog best goed uit



Die he niks geleje ;D



Clean up



Stralen met soda, werkt wonderbaarlijk goed moet ik zeggen. Ja, die laatste restjes kool zijn er ook uit  :eusa_whistle: de zuigers zien er weer als nieuw uit. Stom van me om geen foto te maken van de zuigers voor het schoonmaken. Dit blok moet wel veel olie gestookt hebben, de schraapveren waren massief kool...



Stralen met dit poeder, spoelen met veel water en/of daarna in de vaatwasser. NIET VOOR DE NEUS!!!!



Ook de ultrasoon mag zijn steentje bijdragen, de oliesproeiers weer helemaal clean



de cilinderwanden mooi gehoond en geborsteld





bling bling...het was even wachten op de juiste levering. Hier ging wat mis door een vakantiekracht. In plaats van krukaslagers voor een 5 cilinder werden setjes voor een 4 cilinder opgestuurd, en de zuigerveren voor een 83 mm zuiger....bummer, weer wachten. Inmiddels is het merendeel wel goed geleverd. Wachten op het laatste setje mains...pffff 8) Een ding heb ik geleerd, denk 2 keer na voor je een groupbuy begint.


Foto gepikkedieft van Arjen wegens weer eens vergeten zelf plaatjes te knippen ;D Maar zo gaan ze er in, lekker dikke drijfstangen van maxspeedingrods  :eusa_dance:



De oliepomp ontvangt de zelfde behandeling, deze was ook redelijk aan het dichtkoeken geslagen. Het missende boutje zit er wel in...no worries



Tot zover even de update. Verder is er aan de auto niet bijzonder veel gedaan. Ding doet gewoon zn werk. Ook rustig vanwege verplichtingen in huis  :P

Een verslagje van de verdere opbouw en wellicht de inbouw volgen zodra ik daar weer zin in heb heheh..Voor nu heb ik er wel vertrouwen in ;D

Al met al, even door de kool heen kijkend is het blokje zo slecht nog niet, en er zit niks op aan of in wat niet schoon te maken is met soda of ovenreiniger  :evil:

Ik kijk al wel weer uit naar de volgende stappen in het tuningsgebeuren. Next level zullen we maar zeggen....to be continued

Disclaimer:

sorry voor de layout 8)
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am