855 valt te ver terug in toeren op gas bij bedienen koppeling.

Gestart door Michaell, 12-12-2016 22:01:04

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Kijk Dat is goed advies! Als n00b vindt je met google een filmpje en dan denk je "dat het wel zal kloppen".
Wat hij zegt komt namelijk ook overeen met andere beschrijvingen die ik hier en daar heb gevonden. Maar niemand had het over deze mogelijkheid!
Maar de beschrijving van Dirk komt zelfs mij veel professioneler over! Dus die RobertDIY zal ik negeren!
Klinkt wel als iets wat mij boven mijn pet gaat om dit goed te controleren.
Ik weet dat onze auto's een zogenaamde "conflict motor" heeft die bij een verprutste timing zeer veel schade kan aanrichten in de kop en mogelijk de zuigers.  :eusa_shifty:

Dirk heeft mij in het verleden een keer heel goed geholpen met een "defect" knipperlicht waar ik de verkeerde stekker voor gebruikt bleek te hebben (van een mistlamp die die auto niet eens had als ik het mij goed herinner).  ;D
Misschien dat Dirk hier samen met mij eens naar wil kijken, dat ik nog een keertje langs kom met een kratje bier (weet niet hoeveel werk het is)?  :eusa_pray:  :eusa_pray:
Om eerlijk te zijn zou ik zowiezo graag samen met een ervaren monteur naar de auto willen kijken. Liefst met een mede forum lid.
Als dit probleem weg is en de airco-verdamper is vervangen is in mijn ogen de stage 0 voltooid. Maar wie weet zijn er nog dingen die ik niet zie....  :-X

Ik zal iig even kijken hoe de timing nu staat, maar ga het verder niet aanraken (motor loopt immers prima verder in mijn optiek) Dat gaat boven mijn pet.

Ik zal de stationairklep even laten weken. Ik heb echter geen remreiniger (anders koop ik dat ff), maar wel speciale gasklep cleaner. Werkt dat ook?
De bougies zijn volgens mij niet van Volvo  :eusa_whistle:
De oude waren Bosch FR60C (zijn in goede staat). De nieuwe zijn NGK BCPR6ES
De Hamu zit hier om de hoek (de sloop ook  ;D). Voor de Dealer moet ik naar Harderwijk (20min rijden). Ik ging voor gemak.  :eusa_shifty:
Zijn dit slechte bougies (wel goede ervaringen mee voor mijn motorfiets Bandit S1200 1998 4x carburateur blok. Vandaar Deze.)?

Ik zal even kijken bij de dealer voor een gasklepsensor. Als ze niet vreselijk duur zijn (heb een buget momenteel. Heb er al aardig veel aan vervangen. Moet ff rustig aan doen) dan vervang ik die.

UserID6342

Kom maar een keer langs, komt altijd goed !  Voor bougies kan ik je maar 1 advies geven, monteer de originele die je bij de dealer haalt en vergeet die imi zooi.... Te vaak en te veel problemen er mee gezien. Voor de TPS sensor raad ik je aan of bij Mister-auto te kijken of auto-onderdelen24, daar moet een originele Bosch sensor iets van 27 euro kosten en bij een dealer kost deze beduidend meer helaas...

http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1150157

Hier dus :)

Michaell

Je maakt mij daar nu al heel blij mee Dirk342! Heel erg bedankt alvast daarvoor dat je een keertje met mij naar de auto wil kijken!  :eusa_dance:
Ik stuur je daar vanavond ff een PB over.
Ik zal even achter originele bougies aan gaan van Volvo. Ik neem aan dat nu de auto is omgebouwd naar LPG dit geen probleem/verschil is.
Bedankt voor de link. kost inderdaad niet zo heel veel. Maar eerst doe ik ff die klep. Kijken wat er dan gebeurd.

Ik hoor veel verhalen over LPG bougies. Normaal zijn ze rond de €5,- en voor LPG is dat: €25,- per stuk!
Maar de een zegt dat het geen hol uit maakt en de andere heeft het over een wereld van verschil.
Ik neem aan dat dit met de koude graat te maken heeft, gezien LPG heter stookt dan benzine. en dan heb je ze ook nog met 4 elektrodes.
Maar als ik voor €25,- 5x een bougie koop vs €25,- per stuk. Dan vindt ik het niet zo erg als de levensduur van de bougie minder is.
De oude zaten er volgens mij ookal een poosje in en omdat ze er nog goed uitzien lijkt dit voor mij geldverspilling om echte LPG bougies te kopen.
Ik zal dit ff checken met de dealer. Kijken wat zij hierover zeggen.

Ik ben vandaag eerder vrij en heb dus nog daglicht (ik heb geen garage oid). Ik heb nu de Idle air control valve eruit gehaald en jeetjemina wat is die goor van binnen!!!!
Echt helemaal zwart. Een dikke plakaat roet ofzo daarbinnen die helemaal opgedroogd en aangekoekt zit..........
Tijd om de dweil erdoorheen te halen!  :azn:

Ik ben in het bezit van een 60graden warme ultrasoon reiniger (voor carburateur van mijn spartemet onder anderen). Maar ik weet niet of het een goed idee is dit ding onder te dompelen. Dus voor de zekerheid doe ik dat niet.

Ik heb hem helemaal onder de kleppenreiniger gespoten (elektro motor onderdeel hoog gehouden. Wil niet dat dit in de motor zelf kan lopen) en er kwam een grote stroom zwart "water" (wat voor spul dit ook mag zijn in zo'n spuitbus) uit.
Ik heb dit in beide richtingen gedaan. Doekje erdoorheen en nu is hij weer zilver van binnen!  :eusa_dance:
Ik kan de klep handmatig openen met een theelepeltje, om ook achter de klep goed te kunnen spuiten. Deze springt direct weer dicht namelijk. Zit vast een veer achter.

Gezien dit spul zeer brandbaar is ligt hij nu ff te drogen. Geen idee wat er gebeurd als ik hem monteer terwijl hij nog nat is en dat spul in de motor gezogen word. Gaat de motor vast niet happy van worden. Maar dit spul vervliegt net als remreiniger erg snel, dus ik wacht ff 30min, dan zal hij wel volledig droog zijn.

Strakt een testrit! Ben heel erg benieuwd!!  :eusa_pray:

Michaell

Zojuist de boel weer in elkaar gezet en een testrit gemaakt op zowel benzine als LPG, om de resultaten te vergelijken.

Na het starten had ik direct een stationair toerental van 1500RPM wat niet terug ging (ook na wat spelen met het gaspendaal. Motor was nog redelijk warm).
Tikkie te hoog.  ;D
Maar ik besloot gewoon een stukje te gaan rijden en kijken wat er gebeurd. 100M verderop bij de 1e rotonde was het weer normaal 850RPM.
Wat er nou is gebeurd. Geen idee, maar het is nu weer prima in orde. Misschien nog een beetje van de kleppenreiniger ofzo. Ik weet immers zeker dat alle 2 de vacuumleidingen goed zaten en er geen lekje was (pijpjes zijn ook gewoon rubberig en niet hard en bros).

Eerst op Benzine:
Toerental valt niet meer terug!!!!  :eusa_dance:  :eusa_clap:
Zowel ontkoppelt bij 2500RPM als bij rustig uitrollen voor een kruispunt of stoplicht.

Dan op LPG en de snelweg op van noord naar zuid.
Toerental lijkt hier nog wel terug te vallen. Maar wel een stuk minder!! Dus verbetering, maar het is niet weg.  :eusa_think:
Ontkoppelen vanaf 2500RPM. valt hij echter niet meer terug.
Vanuit laten uitrollen echter de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik zal nog geen conclusies trekken. Ik zal er eerst nog ff normaal mee gaar rijden en kijken wat het resultaat zal zijn.
Het kan zijn dat nog een beetje residu van de kleppenreiniger roet in het eten gooit.
Ik kijk het ff een weekje ofzo aan en zien wat er gebeurd.  Maar er is wel verbetering! Dat geeft moed.  :)

henry classic v70

Wat je zo omschrijft heb ik ook gehad, komt heeel langzaam of bijna niet terug in toeren; andere gaspositiesensor erop en weer goed
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Demon

Vergeet niet dat de ECU ineens met ander waardes, zoals van de lambda, te maken krijgt en opnieuw gaat inleren.
Wat bij mij, of liever gezegd Olijfje, het probleem oploste was een nieuwe en originele temperatuursensor.

Wat de bougies betreft, zeker op LPG/LPI gewoon originele Volvo bougies monteren, die zijn gewoon goed en niet eens duur.

razorx

Nog even een tipje over die OMVL verdampers: Ze gaan ongeveer 80dkm mee. Geen drama want ze zijn niet duur iets van 115,- herinner ik me bij Luccio Engeneering. Ik zou de moeite van een revisie niet nemen mocht het zo ver zijn.

Een OMVL installatie is verder een fijne simpele installatie. Het zwakste punt is het gebruikte kunststof van de Pythagora "computer" ;) .
Veel informatie maar ook de software is vrij down te loaden. Soms onder de naam OMVL soms onder de naam AEB.

En die Ronny DIY is inderdaad een gevaarlijke gek met zijn enge youtube fimpjes. ;D

Michaell

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

Deze avond moet ik ff 110Km rijden om bij vrienden oud en nieuw te vieren. Tevens mooi ritje om te kijken wat de auto echt gaat doen op LPG.
Stukkie bebouwde kom, snelweg, stoplichten en rotondes.

Het stationair toerental staat weer gewoon op 850RPM en is stabiel. Ik denk dat het inderdaad met het inleerproces te maken had.
Het was bij de 1e rotonde vanaf mijn huis (100M ofzo) weer normaal merkte ik op bij het ontkoppelen voor deze rotonde. Dus hij had het gelukkig heel snel door!  :)
Hierdoor denk ik dat de sensoren zelf wel in orde zijn. Maar ik juig nog even niet te vroeg.
Het terugvallen in de RPM bij het ontkoppelen lijkt ook een stuk minder te zijn nu de stationair gasklep weer schoon is.
Maar ik moet er eerst even gewoon mee rijden.

volgende week ga ik ff  achter volvo bougies aan. Ik ben benieuwd welk type zij aanbieden.

Ik begin inderdaad mijn vermoeddes richting de verdamper te krijgen. Ook omdat de auto op LPG wil inhouden als je met goed gas de snelweg op wil rijden tussen de 2000 en 3000RPM . Geef je maar voor 75% gas met het gaspendaal heeft hij nergens last van.
Bij normaal rijden en rustig accelereren in b.v. de bebouwde kom of 80 wegen merk ik hier niks van. Het is niet dramatisch.

Gisteren de LPG-verdamper bekeken en hij ziet er niet nieuw meer uit. Deze zit er al een poos in. Zal mij niks verbazen als dit de originele verdamper is van de inbouw van de installatie.
Wel zie ik dat de inbouwer 2 afsluitkraantjes heeft gemonteerd tussen de 2 koelleidingen! Deze komen straks goed van pas. Scheelt dat ik het systeem niet volledig hoef leeg te laten lopen.  :eusa_dance:
de auto heeft volgens de ECU een kleine 600.000Km gelopen en de LPG installatie is niet recenterlijk ingebouwd. Dus die 80dkm zullen naar verwachting wel overschrijden zijn.

Ik zie inderdaad dat deze verdampers c.a. €125,- zijn (ex. verzendkosten). Valt reuze mee.
Maar waarom geen revisie proberen? €30,- vs €125,-
Maar ik zal deze gewoon vervangen. Maar ik zit er aan te denken om dan de oude te reviseren. Zo hoef ik ze na de volgende 80dkm alleen maar om te wisselen.  8)

Kan ik overigens een verdamper zomaar loskoppelen, ivm de LPG leidingen?
Wil geen grote steekvlam op de parkeerplaats hier hebben door 45L vloeibaar LPG die ineens naar buiten komt. Dan moet ik weer naar de kapper!  ;D

Ik ben blij te horen dat OMVL een goede installatie is! Ik had er zelf nog nooit van gehoord (wel van Prince en vialle).
Het kunstof van de Pythagora computer ziet er gelukkig nog goed uit.  :)

razorx

Als je LPG afsluiter goed is kan je de verdamper zo loskoppelen. Schrik niet van wat restgas. Dat ontsnappen daarvan duurt langer dan je fijn vindt ;) .
Pas op voor bevriezende vingers op dat moment. En let op dat je dat zachte koper niet te strak aandraait. Hier is een howto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg572247.html#msg572247

Ik weet dat Misha indertijd veel heeft zitten pielen bij een verdamper revisie. Resultaat was onbevredigend terwijl hij zeker niet onhandig is.

Michaell

Ok, dat is duidelijk. Dan even geen rivisie voor mij. Ik zal gewoon een nieuwe kopen. :)
Ik ben best handig met sleutelen, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Dit zal ik ter zijnde tijd met de oude doen, als is het alleen maar om te kijken en te leren hoe zo'n ding precies werkt (vindt ik altijd wel interessant). En als die dan toch kapot gaat (ga ik niet direct van uit). Meh, jammer dan. :)

Ik heb ff wat gegevens over deze verdamper gezocht. Ik weet niet of dit iets is wat ik zelf eenvoudig kan.
Het vervangen zelf zal geen probleem zijn, maar ik lees dat je voor het afstellen een goede en nauwkeurige CO2 meter nodig hebt om de motor op 3000RPM onbelast op af te stellen.
Deze heb ik niet en ten 2e weet ik niet welke waarde ik zou moeten hebben op de CO2 (al is dat vast wel ergens te vinden op het forum. :) ).
Misschien dat ik het afstellen over moet laten aan een LPG boer ivm de benodigde apparatuur.
Beetje zonde om zo'n duur ding te kopen voor 1x per 80 - 120dkm.  :eusa_shifty:

Maar dat bekijk ik tegen die tijd wel. Ik moet er eerst ff wat voor sparen. Nu nog niet van echt belang.

Tevens nog even een updatje betreffende het probleem.
Ik kan na flink wat rijden bevestigen dat terugvallen op benzine volledig weg is. Ik rij 110km per dag woon-werk verkeer.
Op LPG is het wisselend. Met koude motor doet hij het nog wel, maar als de motor goed warm is gedraaid gebeurt het 7 van de 10x niet meer.
Een aanzienlijke verbetering!

Het probleem leek dus hoofdzakelijk in de stationair gasklepregelaar te zitten.
Ik verwacht dat het met een nieuwe verdamper wel weg is. Maar dit zal denkik pas ergens in maart worden, voordat ik deze kan bestellen.
De airco-verdamper moet ik ook nog vervangen tegen die tijd (ga ik zelf doen). :)

Wat mij wel opvalt is dat ik de LPG tank niet leeg kan rijden (is al sinds de aankoop). De motor gaat op een gegeven moment erg sputteren en wil gewoon niet boven de 1500 - 2000RPM komen als het gas nivo erg laag is (geen LPG pomp natuurlijk. Dus de druk uit de tank te laag. Ik rij dan ook al even met maar 1 rood lampje). Maar het systeem schakelt dan niet terug naar Benzine. Dit doe ik dan natuurlijk handmatig. Maar ik verwacht eigenlijk dat dit automatisch moet gebeuren bij een G3 systeem. Maar dit vindt ik niet erg. Ik moet gewoon op tijd tanken!  ;D

henry classic v70

Er zit een hele kundige gasboer bij jou in de buurt: van der Weide in Doornspijk

Autogas van der Weide
Spaerbroekweg 8
8085 BA Doornspijk
T: 0525 66 13 05
M: 06 50 57 26 89
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Het afstellen van de verdamper is makkelijk:
De kleine stelschroef, zie de howto, kan je vanaf blijven of zelfs dicht laten.

De 2e inderdaad bij 3000rpm. instellen. Dat kan
1. op gevoel. 3000 rpm zo instellen dat hij nog niet inzakt. Niet mooi.
2. Met de gratis software van AEB en een uitlees interface. Even lenen. Weer op 3000RPM en wel zo dat het lambda signaal even lang laag als hoog is.
  Goede lambdasonde is een vereiste.
3. Met een oscilloscope op het lambda signaal. Het zelfde als 2.
4. Met een CO2 meter.

Methode 1 en 2 heb ik met succes toegepast. Met 2 krijg je toch wel een iets netter resultaat.

razorx

Michaell

Citaat van: henry classic v70 op 02-01-2017 15:21:57
Er zit een hele kundige gasboer bij jou in de buurt: van der Weide in Doornspijk

Autogas van der Weide
Spaerbroekweg 8
8085 BA Doornspijk
T: 0525 66 13 05
M: 06 50 57 26 89

Hey, die ken ik! Die zit inderdaad bij mij praktisch om de hoek (10min rijden).
Hier had ik mijn vorige Volvo ingeruild tegen een wat meer bescheiden BMW 312i (MY 1996) op LPG-G3 ivm de hoge kosten van mijn toenmalige Volvo op G2.
Wou hem hier om laten bouwen tot G3 (LPI). Maar dit kostenplaatje was mij toen te hoog (de gehele bestaande installatie moest vervangen worden. €2000,- ofzo als ik het mij goed herinner) en bood hij me de BMW aan op inruil. Dit heb ik de volgende dag gedaan.
Dit is inderdaad ook een optie, al is het alleen voor het afstellen. Had hier helemaal niet meer aan gedacht.
Misschien heeft hij mij oude volvo nog!  ;D

Citaat van: razorx op 02-01-2017 15:26:55
Het afstellen van de verdamper is makkelijk:
De kleine stelschroef, zie de howto, kan je vanaf blijven of zelfs dicht laten.

De 2e inderdaad bij 3000rpm. instellen. Dat kan
1. op gevoel. 3000 rpm zo instellen dat hij nog niet inzakt. Niet mooi.
2. Met de gratis software van AEB en een uitlees interface. Even lenen. Weer op 3000RPM en wel zo dat het lambda signaal even lang laag als hoog is.
   Goede lambdasonde is een vereiste.
3. Met een oscilloscope op het lambda signaal. Het zelfde als 2.
4. Met een CO2 meter.

Methode 1 en 2 heb ik met succes toegepast. Met 2 krijg je toch wel een iets netter resultaat.

Mmmm dat is wel te doen!
Ziet er best wel leuk uit ooknog op de computer als ik de screenshots zo bekijk.
En zie ook dat de optie automatisch overschakelen bij lege LPG tank softwarematig in en uit is te schaken. Staat bij mij denkik uit.

Ik ga het gewoon proberen. Ik kan altijd nog even naar Doornspijk rijden op Benzine als het niet lukt.  :eusa_angel:

Word vervolgt!  :)

Michaell

Hoi Allemaal,

Even een update:

Ik ben Gisteren bij Dirk342 geweest en dat was zeer verhelderend!
Nogmaals heel erg bedankt Dirk dat je even met mij naar de auto wilde kijken!  :eusa_clap:
Het is nu duidelijk wat er allemaal moet gebeuren en ik zal dat in stappen gaan fixen (budget staat helaas niet toe om nu alles te doen).
Maar het is goed te overzien.

Ten eerste ben ik gisteren even wezen shoppen bij de dealer Bij Dirk om de hoek.
Mijn Dealer had er geen zin in en zei: "Die NGK bougies zijn prima. Niks aan doen. Orgineel niet leverbaar voor deze oudere auto". Hierdoor dacht ik: "Nou, dan zal dat wel kloppen." Echter hoorde ik gisteren andere dingen dus direct alsnog gekocht (€35,-):

Hoezo niet leverbaar............  :eusa_snooty:
Gisteren gemonteerd.  8)

Mijn LPG-verdamper is duidelijk erg rot. Dirk heeft dit ook kunnen bevestigen. Ga ik asap vervangen.
Maar dankzij een kleine aanpassing van Dirk moet ik zeggen rijdt de auto zelfs met deze LPG-verdamper een stuk beter nu! Hij houd niet meer in.  :eusa_clap:

Wat gedaan moet worden (willekeurige volgorde):
(1: Alle sensoren vervangen.
(2: Carterventilatie vervangen en carter reinigen (Prio).
(3: Koelvloeistof tankje vervangen (is vervormd en dop sluit niet goed af).
(4: LPG verdamper vervangen (prio).
(5: Nogmaals schoonmaken stationairklep.
(6: Orginele bougies monteren.

Tevens was van de week een vreemd rateltje hoorbaar achter de auto. Na een zeer korte inspectie bleek dat mijn uitlaat wat lichte slijtage plekjes heeft ondervonden na 20 jaar.  ;D

Oeps!

Volledig weggerot vanaf demper.

Tijdelijke fix om naar huis te rijden. Het eindstukje afgebroken en in de oud ijzer bak gedaan.

Dus nu ook:
(7: Uitlaat vervangen (prio).

Hiermee zullen alle probleempjes opgelost zijn, daar ben ik van overtuigt en ook zaken waar ik geen weet van had.
De stationairklep was niet grondig genoeg schoon, Gasklepsensor ga ik o.a. vervangen en de LPG-verdamper. Dit moet het topic probleem zeker oplossen.  :)