Martijn z'n V70 classic 2.5 10v MT

Gestart door Martijn-V70, 16-12-2016 16:30:11

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Als ik zelf zou weten dat ik onzin liep te kletsen had ik me de moeite wel bespaard om een reactie te gaan typen, grapjas.

Ga je het nu weer gooien op dat ik niet vaak genoeg die bakken sta te wisselen? Wie zegt dat er niet gekaaid is aan een single mass 10V waar een LUK koppeling uit komt? Het feit is en blijft, en ook dat heb ik je al vaker gezegd Dirk, dat een koppeling voor een single mass 10V uit een Volvo doosje van Sachs is en die van een dual mass 10V (en alle 2.4 motoren daarna) van LUK.

Dat zegt mij genoeg. Hoe vaak jij dan een LUK koppeling uit een single mass 10V trekt interesseert mij daarom weinig. Op een single mass hoort een Sachs, op een dual mass een LUK. Dat is wat je krijgt als je het nieuw bestelt, klaar.

Dus Martijn, nogmaals, doe er je voordeel mee. Niets vervelender dan een hoop geld uitgeven aan een nieuwe koppeling die uiteindelijk toch niet lekker koppelt. Been there, done that.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

UserID6342

Je hoeft mij niet te geloven maar ga eens praten met mensen die die bakken vaker eraf hebben gehad en onderhand dagelijks koppelingen zetten bij de SMF en DMF vliegwielen.  Iedereen kent Dennis en weet wat voor werk hij levert.  Moet je zijn nummer hebben Koen, dan kun je het zelf nagaan !  Net zoals hij praat ik uit ervaring en niet uit het boekje, en ja jij kunt -met alle respect- door je leeftijd niet dezelfde ervaring hebben. Heel simpel.

En dan kom je precies weer terug op het punt, hoeveel koppelingen heb jij daadwerkelijk gezet ?  En als een koppeling niet fijn mocht koppelen is er vaker iets anders aan de hand, als een set van of LUK of Sachs !  Verkeerd gemonteerd, verkeerd vet gebruikt op de price-as, etc.  Maar beide sets maken geen ruk uit qua schakel- en ontkoppelingsgedrag.

thuur

UserID6342

Daarom Thuur en ook kriskras door elkaar gebruikt, weet jij net zo goed.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Citaat van: Dirk342 op 23-12-2017 22:47:51
Je hoeft mij niet te geloven maar ga eens praten met mensen die die bakken vaker eraf hebben gehad en onderhand dagelijks koppelingen zetten bij de SMF en DMF vliegwielen.  Iedereen kent Dennis en weet wat voor werk hij levert.  Moet je zijn nummer hebben Koen, dan kun je het zelf nagaan !  Net zoals hij praat ik uit ervaring en niet uit het boekje, en ja jij kunt -met alle respect- door je leeftijd niet dezelfde ervaring hebben. Heel simpel.

En dan kom je precies weer terug op het punt, hoeveel koppelingen heb jij daadwerkelijk gezet ?  En als een koppeling niet fijn mocht koppelen is er vaker iets anders aan de hand, als een set van of LUK of Sachs !  Verkeerd gemonteerd, verkeerd vet gebruikt op de price-as, etc.  Maar beide sets maken geen ruk uit qua schakel- en ontkoppelingsgedrag.

Welke er gemonteerd zijn weet ik niet, ga ik ook niet uitzoeken, dat is tijdverspilling.

Waar ik wel op wil reageren is de argumenten. Voor het gemak deze keer in Jip en Janneke taal.
"mijn mama zegt het, dus is het waar" (autoriteitsargument) wie deze Dennis ook mag zijn, hij kan nooit een steekproef hebben genomen die groot genoeg is om oorzakelijk verband of het ontbreken ervan aan te tonen. (LET OP! Dit zegt niets over de kwaliteit van de persoon, ik ken hem verder ook niet).

"Jij bent jong dus je kan het niet weten" Dit is gewoon op de man spelen. Heeft dan ook geen enkele waarde.

"Jij hebt het niet genoeg gedaan dus je kan er niets van zeggen" Weer op de man spelen, vraag naar de inhoud van de stelling, gooi niet met modder.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Ik denk dat als je zou weten hoeveel koppelingen Dennis al heeft gezet, dat je dit antwoord niet zou geven.  En ja, ook hij heeft zowel LUK als Sachs door elkaar aangetroffen bij de originele sets.  Idem hier en ik heb er lang niet zoveel gezet als Dennis bij onze auto's.

Het is nog niet zolang geleden dat Dennis onderhand van iedere forumauto de koppeling deed vervangen, bij wijze van.  Dennis is hier niet echt meer actief en heeft zich meer toegelegd op de veel jongere auto's die idd allemaal zijn uitgerust met DMF.

HJBiemond

Voor wat het waard is: als ik een tip mag geven uit eigen ervaring zou ik voor een Sachs set gaan. Als er al een prijsverschil is, is het de moeite zeker waard. Ik heb ruim 8 jaar een LUK set in mijn 10V gehad en vanaf de eerste dag vond ik het niks. Vorig jaar deze set vervangen door een Sachs set (OEM) en een wereld van verschil !!

Succes met je keuze  ;) ;)!
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue Solid - 16" Perfo - 265.000km

Martijn-V70

Bedankt voor de reacties iedereen, ik lees dat het nog niet helemaal een uitgemaakte zaak is.  ;D
Als ik alle berichten zo eens doorlees, dan zie ik dat SACHS geen negatieve ervaringen heeft opgeleverd, maar dat er wel mensen zijn die LUK voor SACHS vinden onder doen. Los van het feit of ze bij VOLVO nou wel of niet het spul door elkaar heen hebben gebruikt denk ik dat het SACHS gaat worden.
Het bericht van Arjen dat SACHS ook nog het goedkoopste is hielp ook wel mee...  ;D
Allen, bedankt voor het meedenken. Ik zal mijn bevindingen plaatsen zodra de boel er in zit en mijn portemonnee weer leeg is.  :angel:

Martijn-V70

Citaat van: arjenT5R op 23-12-2017 22:54:56
https://www.auto-onderdelen24.nl/sachs/781599

Sachs is t goedkoopst ;D

Arjen, is dit exact de juiste voor mijn auto of zitten er nog verschillen in types waar ik rekening mee moet houden?

Martijn-V70

Ik kom de set ook tegen bij Estate:

https://www.estateservices.nl/aandrijving/koppeling/koppelingset-850-s70-v70-inclusief-druklager-sachs.html

Voor € 185,- incl. BTW is die voor mij ook nog goedkoper omdat de prijs bij auto-onderdelen24 al excl. BTW is en bij Estate gaat die er nog van af.
Als het inderdaad deze set is die ik moet hebben dan bestel ik hem bij estate.
Ik kan natuurlijk altijd het chassisnummer meesturen bij de bestelling, dan kunnen ze checken of ik de goede heb.

SB T-5R

Martijn-V70

Citaat van: SB T-5R op 24-12-2017 12:18:27
Ik zou em gewoon bij de dealer halen  ;D

Ik zou natuurlijk altijd eens kunnen nagaan wat het spul daar kost, dus dat is eigenlijk helemaal geen gek idee.  ;D

SB T-5R

Citaat van: Martijn-V70 op 24-12-2017 12:29:21

Ik zou natuurlijk altijd eens kunnen nagaan wat het spul daar kost, dus dat is eigenlijk helemaal geen gek idee.  ;D

Mijn ervaring is dat voor die paar tienen die je meer betaald het een hoop minder gezeik is.

Martijn-V70

Citaat van: SB T-5R op 24-12-2017 12:30:38
Citaat van: Martijn-V70 op 24-12-2017 12:29:21

Mijn ervaring is dat voor die paar tienen die je meer betaald het een hoop minder gezeik is.

Als het inderdaad tientjeswerk is dan heb je wel een punt. Al helemaal als er onverhoopt iets niet goed blijkt te zijn, dan heb je tenminste een verhaal...