turbo druk volgens Torque en metertje

Gestart door Woger, 18-12-2016 10:48:55

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Ik krijg komende week waarschijnlijk mijn turbodruk metertje binnen. Die gaat op druk, dus er moet een slangetje de cabine in. Waar kan ik die het best langs sturen. Het is (waarschijnlijk) niet voor vast maar ter controle of de turbo wel goed werkt.
Daarnaast heb ik ook Torque pro en die geeft ook turbo druk, maar ik weet niet of die van een sensor af komt of dat die berekend wordt.
Anyway, Om de turbo te controleren heb ik uiteraard wel referentie gegevens nodig. Weet iemand of er gegevens te vinden zijn wat de turbo druk moet zijn bij bijv. 2000 toeren en bij 3000 toeren etc. ?
Auto is dus een C70 T5 MY2000

KIM

Onder de rembekrachtiger zit een doorvoerrubber dat een beetje lijkt op een uier. Door een van de "spenen" kan je slangetje wel gevoerd worden.

Woger

Thanks,
Kwam net een artikel tegen over het loggen via VIDA, Wist niet dat dat kon, maar is ook weinig over te vinden. Maar dat ga ik ook even proberen.

Woger

Waarschijnlijk weet iedereen dit al, maar even als naslag werk. Met vida en Dice kun je realtime data weergeven. Als je bent ingelogd en je hebt je auto gekozen, dan kun je onder diagnostics- vehicle communication een van de compu's in de auto selecteren (bijv. de ECM). Vervolgens klik je op het plusje naast ECM en krijg je alle sensoren. Als je er een dubbel klikt komt ie rechts te staan. Rechts onder kan je dan eventueel een grafiek laten maken tot max. 5 sensoren.
Wat weet ik nu:
turbo boost: 1040 bij stationair, 1060 bij 3000 toeren en 1080 bij 4000 toeren.
oxygen sensor before: continue 1.0 (Volt?)
oxygen sensor after: continue 07V met een vreemde drop van een paar seconden naar 0,3V
throttle valve leaking (geloof ik): 10

Nu even referentie data er bij zoeken..

classicT5

Die turboboost lijkt me niet goed, bij 3000 rpm heb je max turbodruk. Dat moet sowieso stuk hoger zijn dan stationair. Maar heb je dit gemeten tijdens rijden of stationair? Stationair heb je niet zoveel druk als tijdens rijden.

Woger

Nee, auto is niet van zijn plaats geweest.
Zou het dan een sensor zijn of een kapotte turbo? Ik denk dat ik ergens deze week maar eens de aanzuigbuis van de turbo los haal en kijk of ik de schoepen kan rond draaien. Ik heb ook nog nooit enig geluid van de turbo gehoord, ook geen uitdraaien na het uitzetten van de auto ofzo.

classicT5

Turbodruk moet je sowieso tijdens rijden meten, idealiter in zijn twee rond 2500 rpm, linkervoet op rem en volgas geven (full throttle). Dan weet je maximale boost.

Stationaire meeting zegt niet veel want er is geen belasting.

Woger

Ok, ga ik morgen eens proberen. Met een automaat zou dat iets zijn van 80 naar 120 km/h vol gas?

classicT5

Ff in de laagste versnelling, gewoon je pookknop zover mogelijk naar achteren ;)

Woger

OK,
Zojuist toch maar even ingestapt en een ritje gemaakt met de laptop naast me. Na warm gereden te hebben volgas de snelweg opgereden tot zo'n 130km/h maar moest toen van het gas af. Hieronder is een printscreen van het verloop:

Ik was vergeten de legenda verder open te vouwen, maar dit zijn de kleurtjes:
blauw: ECM Engine (toeren)
groen: ECM Boost
zwart: ECM MAF in kg/h
paars: ECM TCV
rood: ECM Oxygene before cat 1

Iemand een idee of dit goed of slecht is. Hoe weet ik wat nu de turbo druk was op het hoogste punt?  :eusa_think:

Woger

Als ik de grafiek goed begrijp kwam ik niet verder dan iets van 0,6 bar. Nadat ik van het gas afging steeg de druk zelfs nog even, maar dat zou dan opgevangen moeten worden door de BOV. Blijkbaar vond die het niet nodig.
Ook de lambda waarde geeft een raar verloop.  :eusa_think:

KIM

Kun je niet over de lijn heen slepen om zo de waarde numeriek af te lezen?

Woger

Zou kunnen, maar ik had de boel al afgesloten. Ik dacht even dat ie links boven de max waarden had aangegeven.  :P
Maar als ik het gok zit ie op een max boost van ongeveer 0.7 bar wat volgens mij veel te weinig is.

razorx

Dat is de standaard waarde voor een ongechipte wagen.
Bij de grafiek is het jammer dat er geen schaalverdeling te zien is.

Bij cruisen moet de lambdawaarde een paar keer per seconde toggelen. Onder vollast zit je buiten het meetgebied van de sonde dus varieert die niet meer.

Woger

Wat er links boven staat zijn blijkbaar de max waarden op de schaal. Daar leid ik dan uit af dat het ongeveer 700hPa is ofzowel 0,7 bar is. Ik dacht dat een T5 (15G?) ongeveer 1.4bar moet geven.

Edit: hmm.. ik heb blijkbaar Psi en Bar door elkaar gehaald.  :eusa_shifty:

0,7 bar komt dan overeen met 12Psi wat inderdaad standaard is.