Advies Vialle leeftijd

Gestart door Reinier850, 20-12-2016 10:37:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reinier850

Beste lezers,

Ik sta op het punt mijn eerste roffel op G3 aan te schaffen en zou graag advies van jullie vragen.

Ik kan gaan voor:

- 850 '97 10v met 293k op de teller, gas ingebouwd in 2007 op 112k
- S70 '98 10v met 358k op de teller, gas ingebouwd in 2015

Ik heb begrepen dat bij oudere Vialle installaties de pomp nog wel eens stuk wil gaan, is dit een groot risico?

KIM

De allereerste systemen hebben een pomp in de tank zitten die niet uitgebouwd kan worden. Dat betekent dat bij een defecte pomp je gelijk ook aan een nieuwe tank vastzit. De kans is groot dat de 2007 auto een van dit type is (als deze niet al eens vervangen is)
Bij latere typen kan de pomp nog steeds stuk gaan. Probleem zit m in het feit dat de olie uit de pomp verdwijnt tesamen met het vloeibare gas. Bij vermogende motoren is deze kans groter want bij grotere afname gaat er naar verhouding veel olie mee. Dit kan opgelost worden door de olie op reguliere basis bij te laten vullen. Anders is het wachten tot de pomp kapot loopt en deze vervangen.

Niet alle LPG inbouwers willen de olie verversen maar ik spreek uit eigen ervaring wanneer ik vertel dat dit het behoud van de pomp is. In mijn R maak ik al 320.000 km lang gebruik van dezelfde pomp. Wel laat ik gemiddeld elke 80.000 km de olie verversen.

In jouw geval denk ik dat het risico bij de S70 het kleinst is.

Ries van de Zilverschuit

#2
'k Zou eerder naar de staat van de rest van de auto's kijken. Als het inderdaad Vialle LPI betreft, is dit een betrouwbaar systeem. Pompen sneuvelen wel eens, maar dat is een euvel dat relatief makkelijk is op te lossen zonder grote kosten. Ze bellen hier dan Romio geloof ik en dan komt alles goed.

Ik denk dat de S70 de hoogste ogen gooit.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

innocenti

Ik zou idd vooral naar de rest van de auto kijken.
S70 met elektronische gasklep?
Welk model vind je t mooist?

leons850

Citaat van: innocenti op 20-12-2016 11:31:23
Ik zou idd vooral naar de rest van de auto kijken.
S70 met elektronische gasklep?
Welk model vind je t mooist?


10v heeft nooit elektrisch gasklep.
Kan wel een canbus auto zijn, deze zijn een beetje van beide.
Zo'n auto heeft Henry ook.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

kulk

10 kleppers met electronische gasklep bestaan volgens mij niet.

Alles kan kapot :)

Ik zou naar het totaalplaatje kijken: welke heeft het beste onderhoud gehad, welke zit het best in de uitrusting, prijs etc.

Reinier850

Zo, jullie zijn snel :)

De verkoper van de 850 kwam met een verhaal dat de motor daarin beter was voor LPG dan die van de S70.
Als ik mij niet ernstig vergis zijn de S70's t/m '98 technisch bijna identiek aan de 850, toch?
Beide 2.5 met hydraulische kleppen naar wat ik begreep.

Deze 850 heeft een mooier interieur, de S70 een mooier exterieur, maar dat is meer smaak.
Ze zijn verder redelijk vergelijkbaar, beide aantoonbare historie/groot onderhoud gehad de laatste jaren, wat mij het idee geeft dat de huidige eigenaren het nog de moeite waard vonden.

Bedankt voor het advies!

KIM

Motoren zijn vrijwel zeker identiek, dus het verhaal van de 850 verkoper gaat niet op.

Reinier850

Dat wordt dan een S70.

Heren, bedankt!

razorx

Verstandige keuze. Zonder onderhoud loopt de LPi pomp van de 850 zeker op zijn einde en je kan twijfelen over de staat van diens lpg injectoren en uitstroom pijpjes. ;)

leons850

Citaat van: razorx op 20-12-2016 12:16:16
Verstandige keuze. Zonder onderhoud loopt de LPi pomp van de 850 zeker op zijn einde en je kan twijfelen over de staat van diens lpg injectoren en uitstroom pijpjes. ;)

Hoewel wij dan weer weten dat die uitstroompijpjes best goed te vervangen zijn. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx

Citaat van: leons850 op 20-12-2016 14:27:20
Citaat van: razorx op 20-12-2016 12:16:16
Verstandige keuze. Zonder onderhoud loopt de LPi pomp van de 850 zeker op zijn einde en je kan twijfelen over de staat van diens lpg injectoren en uitstroom pijpjes. ;)

Hoewel wij dan weer weten dat die uitstroompijpjes best goed te vervangen zijn. ;)
Yep!
De mijne waren na 7 jaar zelfs "rafelig".

nieuwe_arjan

Citaat van: KIM op 20-12-2016 11:16:16
De allereerste systemen hebben een pomp in de tank zitten die niet uitgebouwd kan worden. Dat betekent dat bij een defecte pomp je gelijk ook aan een nieuwe tank vastzit. De kans is groot dat de 2007 auto een van dit type is (als deze niet al eens vervangen is)
???

Ook die pomp is zonder probleem te vervangen. Eigenlijk het zelfde als de "nieuwere" pomp.
Druk van de tank, deksel eraf en voilá: de pomp eruit.

innocenti

S70 is een prima keuze. Veel plezier ermee.

henry classic v70

Citaat van: leons850 op 20-12-2016 11:38:43
Citaat van: innocenti op 20-12-2016 11:31:23
Ik zou idd vooral naar de rest van de auto kijken.
S70 met elektronische gasklep?
Welk model vind je t mooist?


10v heeft nooit elektrisch gasklep.
Kan wel een canbus auto zijn, deze zijn een beetje van beide.
Zo'n auto heeft Henry ook.

Canbus zit er vanaf begin '99 in dacht ik, heeft die '98-er nog niet

De lpg-pomp gaat inderdaad een keer kapot, echter gebeurt dit ergens tussen de 200-250 dkm (is mijn ervaring)
Bij mijn wagen zit de derde pomp, inderdaad Romio gebeld, 's middags tank opgehaald en de volgende ochtend weer ingebouwd > kosten ergens tussen de €200,= en €250,= dacht ik. Is een ringtank (dus geen twintank, 2 tankjes naast elkaar) met een Vialle lpi uit 1999 overigens zonder problemen 524000 km
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4