Hangend toerental

Gestart door Christiaan, 27-04-2005 09:18:54

Vorige topic - Volgende topic

Christiaan

Wie kan me helpen:

Nu het weer wat warmer gaat worden buiten heb ik het volgende probleem (voor zover ik weet op LPG en benzine) bij alleen warme motor en buitentemp van zeg >15 graden.
Als ik weer eens lekker enthousiast doortrap (>4000 toeren) bij het optrekken (de zon schijnt  8), blijft mijn toerental hangen rond de 3000 toeren zodra ik de koppeling intrap.
Ik heb inmiddels de gasklep+scharnier en de stationair klep gereinigd en kan geen vaccuum lekkage constateren. Bougies zijn nieuw (DENSO Iridium).
Mijn vraag is in hoeverre de ontsteking hier iets mee te maken kan hebben.
Auto heeft inmiddels +400K gelopen maar de originele bougiekabels en verdeler zitten er nog op.
Met het oog op de klacht, heeft het zin om ze te vervangen of moet ik het ergens anders zoeken?

Dank alvast voor het meedenken.
Christiaan

Christiaan

Helemaal niemand een suggestie? ???
Christiaan

@®-

Ik denk dat een hangend toerental niets te maken heeft met ontsteking, ik zo eerder kijken bij de stationair stappenmotor, er is niet zo heel lang gelden hierover geschreven hoe je deze schoon kunt maken.

Zijn er geen foutcode's aanwezig?

thuur

Het wordt mechanisch of elektronisch geregeld.

-Mechanisch: kan door slijtage of vervuiling. Wat er dan slijt zou ik zo niet weten. Vervuiling kan op veel plekken: gasklep, stat.regelaar, TPS, lekkende injectoren
- Elektronisch: ECU blijft brandstof injecteren (waarom? Een sensor vertelt niet de waarheid: krukassensor, nokkenassensor/toerentalsensor, TPS)

Dmv deductie elimineren. Schoongemaakt heb je al een deel, nu de sensors & stekkers controleren.

Dit als 1e antwoord..

Suc6

Gr 8)

Reitse

ik denk dat je nokkenassensor/krukassensor wel van dat lijstje af kan halen, als die signalen niet overeen komen gaat je auto uit. Volgens mij is de toerentalsensor alleen voor dat wijzertje in je dashboard maar dat kan ik mis hebben.

thuur

Nee hoor, nokkenaspositiesensor en krukaspositiesensor spelen beide een rol in het bepalen van de ontsteking binnen de injectiecomputer. Zo ook de TPS, LMM, Lambdasonde, etc etc :-\

Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 28-04-2005 10:30:40
Nee hoor, nokkenaspositiesensor en krukaspositiesensor spelen beide een rol in het bepalen van de ontsteking binnen de injectiecomputer. Zo ook de TPS, LMM, Lambdasonde, etc etc :-\

Gr 8)
ik typte niet dat ze geen rol in het ontstekingsproces hadden, ze hebben een nogal cruciale rol zelfs. Als er iets misgaat in die signalen krijg je foutcodes waar Ludo het over heeft maar ook hele nare effecten in het rijgedrag. Daar lees ik niks over, vandaar dat ik denk dat die sensoren voorlopig niet verdacht hoeven te zijn.

Christiaan

Citaat van: Ludo op 28-04-2005 11:39:43
dat klopt thuur, maar als er daarmee iets mis is krijg je wel foutcodes.
ik vermoed dat Christiaan die niet heeft.

Nee mannen ik heb idd geen foutcodes.
Overigens had ik deze klacht vorig jaar ook al maar dacht toen na het vervangen van de cis klep (ik heb dus nog een gebruikte in de schuur liggen), vacuumtorentje, vacuumslangetjes en diverse reinigingen e.e.a. opgelost te hebben. Helaas niet dus.
Ook nu alles weer schoon gemaakt maar zo af en toe nu het weer warmer wordt en ik eens lekker doortrek blijft het gas gewoon hangen en das knap irri.
Wat nog meer irri is, is dat ik niet weet wat er aan de hand is. Ik werd door iemand getipt dat de verdeler kap vervangen bij hem een soortgelijke storing had opgelost. Eerlijk gezegd zie ik de link ook zo niet maar goed daarom vroeg ik jullie ook om advies. Sowieso denk ik erover om kabels en verdeler preventief maar te laten vervangen.
Volgende week krijgt de auto weer een beurtje en zal ik de dealer er ook eens naar laten kijken. Maar als iemand nog een suggestie heeft........
Christiaan

Reitse

je gasklep gaat wel soepel open en vooral dicht?

Christiaan

Citaat van: Reitse op 29-04-2005 10:32:30
je gasklep gaat wel soepel open en vooral dicht?
Ja dat doet ie, veer is behoorlijk sterk zoals je weet. Heb hem trouwens onlangs nog gereinigd (niet losgehad overigens)......
Misschien dat ik dat maar eens moet doen?! Ik zal een pakkingkje halen bij de dealer.
Christiaan

thuur

Kan ook met vloeibare pakking ;)

Gr 8)

Christiaan

Citaat van: thuur op 29-04-2005 13:43:34
Kan ook met vloeibare pakking ;)

Gr 8)

Neh, dat knoeit zo....
Ik haal wel een papiere met 15% korting op toch al bijna niks ;D
Christiaan