Verschil tussen gps snelheid en aangegeven snelheid

Gestart door happyd5mobile, 25-04-2005 21:37:16

Vorige topic - Volgende topic

JCviggen

de 5 km-meting was om te kijken hoeveel afwijking ik veroorzaakte met het start/stop drukken, enkel een verificatie dus...

de kilometerpaaltjes staan normaal héél erg exact naast de weg hoor...en de stopwatch van m'n mobieltje is normaal even accuraat als de timer in een apparaatje met GPS ;)

De variabelen die je aanhaalt verklaren trouwens niet waarom ik keer op keer aan 160 minder afwijking berekende dan op een lagere snelheid. Je zou kunnen zeggen dat het onnauwkeuris is, maar hier zit duidelijk systeem in, dit is geen random afwijking of onnauwkeurigheid.

ik zal als ik nog eens zo'n bord tegen kom met "u rijdt XX km/h" er eens een paar keer langs rijden op verschillende snelheden ::)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

JCviggen

good point ;D

Die dingen zijn te onnauwkeurig anyway...naargelang je er dichterbij komt en de hoek wat veranderd geeft de boel dikwijls wat anders aan terwijl je snelheid niet veranderd

Johann

Citaat van: Ludo op 26-04-2005 00:19:29
Jan, wat je eigenlijk schrijft hierboven is dat je een afwijking hebt van:
100km/u = 94 = 6% afwijking.
120km/u = 116 = 3,35% afwijking.
160km/u = 159.5 = 0,3% afwijking.

of met andere woorden, de omwentelingen/sec (lees omtrek) van je wielen worden groter naarmate de snelheid opgaat.  ???
;D

Lage bandenspanning kan dat veroorzaken.. Tevens zit er een vaste factor in de snelheid variatie en dat is de reaktietijd van de timer.. ;D

JCviggen

bandenspanning was bij warme banden aan de hoge kant (tussen 2.8 en 2.9 bar vooraan, koud 2.55) en je hebt een punt met de reactietijd, ware het niet dat ik ook over 5 km had gemeten om de reactietijd-invloed te verkleinen...en het resultaat niet veranderde...en ik zou het paaltje met een hele seconde moeten missen om zo'n resultaat te krijgen, zo traag ben ik nu ook weer niet ;)

thuur

En een GSM-nauwkeurigheid-aanvulling: je telefoon moet akelig nauwkeurig de tijd kunnen bepalen om spraak of data te verzenden.

uitleg:
Bij GSM en andere digitale systemen is het mogelijk om over een frequentie toch meerdere gesprekken te laten verlopen. Dit kan door het geluid in blokjes te 'hakken' (200 blokjes per seconde) en deze vervolgens 8-voudig versneld uit te zenden. Op deze manier kunnen nog 7 andere samengedrukte "geluidsblokjes" worden verzonden.

1 "slot" wordt hier 'blokje' genoemd. 7 slots heten een 'frame', dus er is niet alleen een zeer korte tijd om spraak/data te versturen, maar je moet ook iedere keer het volgende slot zien te pakken te krijgen, want er kunnen tenslotte 8 mensen tegelijk op dezelfde frequentie zenden en het werkt verder in frames.

(misschien niet helemaal duidelijk, maar toch ter aanvulling) ;)

Gr 8)