Conversie tachometer van mechanisch naar elektrisch

Gestart door ghertzberger, 27-04-2012 21:27:07

Vorige topic - Volgende topic

ghertzberger

Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie me nog niet zat zijn, want ik heb wederom een vraagje over een knutsel projectje waar ik mee bezig ben.

In mijn oldtimer (Triumph Spitfire mk3 1967 overdrive) ben ik overgegaan op een ander ontstekingssysteem, daardoor ben ik mijn aandrijving van mijn mechanische toerenteller kwijtgeraakt.

Als oplossing kan ik naar een shop gaan en daar mijn teller laten ombouwen. Aangezien ik het knutselen zelf leuk vind, wil ik dit zelf gaan doen. Daar heb ik dus wel een beetje kennis bij nodig.

Het binnenwerk van de teller wil ik dus ruilen met die van een elektrischeteller, met het behoud van de originele tellerplaat en wijzer.

Ik ben dus opzoek naar een elektronische toerenteller (voor een 4 cylinder) gestuurd vanaf de bobine.
Voorwaarde hiervoor zijn twee dingen:

1. Dezelfde sweep angle. Dus de wijzer van 0 tot maximale toeren 270 graden (zie plaatje hieronder).

2. Het toerenbereik van 0 tot maximaal, moet hetzelfde zijn of kleiner. Het toerenbereik is nu tot 6500 toeren. Minder is dus ook goed.

Nu de vraag:
Kennen jullie een auto met een toerenteller met die eigenschappen?

NB. 3 en 2 cylinders kunnen ook, met dezelfde sweep angle en respectievelijk maximaal 8000 en 12000 toeren.

Hieronder een foto van de originele
wijzerplaat.

Dank voor de hulp alvast!