bekabeling deursluiting, alarmlichten

Gestart door Jak, 02-04-2004 22:47:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jak

Hi,

Ik zoek de plaats (ergens onder dashboard neem ik aan) en kleuren van de draden die de deuren vergrendelen/openen, en waarmee ik de alarmlichten kan aan/uit zetten.

Kan je deze bedienen door er bv. +12V of Massa op  te zetten?
Je raad het al: voor een (niet Volvo) alarm

Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Geert-Jan

Kijk eens op de volgende link.

http://w1.402.telia.com/~u40223519/

Hoogst waarschijnlijk zit hier een juist schema bij.

Suc6

Volvo850Club lidnr.0504409

Jak

#2
Wauwie

Daar ga ik eens in grasduinen
Heb je evt een tip waar ik de betreffende draadkleuren kan vinden (onder het dashboard), of kan een "kind de was doen"? Ik bedoel, zjin alle draden verschillend, of komen en duplicaten voor?

En de vraag, kan je met +12/O de deuren openen/sluiten? heb je daar een suggestie voor?

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Geert-Jan

Durf ik niet volmondig ja op te zeggen wat betref 12v+.

Wel kan ik zeggen dat het een kortstondige puls betreft die de deuren doet vergrendelen of ontgrendelen.

Als je in het schema kijkt zie je geheel rechtsboven aan het deurslot van de linker deur het bovenste contact met "AT" erbij is het bediende contact wat je bediend met de sleutel.

Links onder op het schema zie je "Remote control Central locking relay" en ik denk dat je die moet hebben vwb je alarm. (contact 2B en 9A draadkleuren geel en violet)

Dit is mogelijk een contact wat in of uitgeschakeld wordt (open of dicht)
Het is dus goed mogelijk dat dit met behulp van een relais moet gebeuren.
Zoek die aansluiting op en verbind de contacten eens met elkaar mogelijk gaan dan de deuren op slot of juist van het slot.

Het blijft een beetje puzzelen maar volgens mij is er een goede kans dat het werkt.

Het kan ook zo zijn dat er een appart relais aangeschaft moet worden om e.e.a. juist te laten werken maar dat kan je beter even bij de dealer informeren.

Ik hoop dat je er war mee kunt.
Het is een heel verhaal maar voor een niet elektromonteur kan het wat ingewikkled overkomen.

Suc6

Volvo850Club lidnr.0504409

thuur

#4
Vandaag het alarm succesvol geheel ingebouwd. Was vorige week al begonnen, maar zojuist helemaal afgerond.

Om bovenstaande vraag te beantwoorden: Ja het is mogelijk de cv te de-/activeren middels een kortstondig massa 'signaal'. 24/2:22 is unlock, 24:2/21 is lock. Massa'puls' van 0,5seconde is genoeg. 24/2 vind je bij de bestuurder: paneel verwijderen, daarboven zitten 3 grote stekkers. Een witte, een zwarte en een rode. 24/2 is de middelste.

Om de boel aan de gang te krijgen heb ik wel 24/2:47 aan de massa moeten leggen (microswitch sleutel). Blijkbaar wil mijn Volvo ook nog weten in welke deur dat de sleutel steekt.. Hij denkt dus nu dat de sleutel continu in de bestuurdersdeur zit. Heb getest, en de sleutel werkt nog net zo goed op andere deuren.

Vwb de alarmlichten: nee, de 850 ondersteunt niet standaard 1 signaal om deze aan te sturen. In het Volvo alarm relais zitten daartoe zelfs aparte relais. Je kunt een dubbel relais kopen en een hoop extra draden trekken, maar als je dit ook met een massa moet schakelen kun je ook een draadje op de juiste positie solderen IN je alarmlichtschakelaar. Haal deze eruit en maak m open. Er loopt een spoor van de schakelaar zelf naar een lampje, een diode en een relais. Ik heb m bij de diode gesoldeerd. De schakelaar denkt nu dat de knop daadwerkelijk om wordt gezet zodra dit signaal aan de massa komt.

Ik heb het over de onderste dikke lijn in de schakelaar (gearceerd):


Kabel erin gesoldeerd en sleufje gevijld:


Meteen even een nieuw lampje erin gesoldeerd want dit was defect:



Gr 8)