Stage 0.000000 van het oudje

Gestart door Maestro12, 25-03-2017 16:59:59

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ik doe het ook altijd zonder, alleen maar de temzadels  goed schoonmakem
In het vet blijft alleen maar troep in hangen met een averechts effect als gevolg.

Maestro12

Pruts, kopervet was niet het enige wat ik mistte.....er schijnen ook van die bewegende ronden dingen in een remzadel te horen zitten, nou zitten die ronde dingen er wel maar één kant zit zo goed als vast en de andere kant is ook eigenlijk te lui om te bewegen  :eusa_wall:

Dus vanmiddag maar even gebeld met mijn dealer (lees sloperij) of ze nog een fatsoenlijk setje hebben...natuurlijk hebben ze dat op auto die daar al tien jaar staat, maar zadels van een iets minder recent overleden exemplaar is beter is ook die hebben ze gelukkig  :eusa_dance:, origineel volvo/ate en voor een mij blij makende prijs.
Morgen even kijken of ik op tijd thuis kan zijn en ze dan even ophalen.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Maestro12

Zo tijd gehad om de auto te voorzien van nieuwe stoppers.
Nou had ik al gezien dat de blokken ver op waren, dat was natuurlijk de reden om ze te vervangen.
Gisteren moest ik even naar Breda omdat zoonlief zijn fiets gesloopt had en en Pa dus even moest ophalen, ik had bewust de auto niet gebruikt, maar dit was een 'noodgeval' en natuurlijk in Breda (op de terugweg) gaat er zo'n @#@@% op de rem staan omdat er een eend overstak, in een opwelling heb ik toen toch ook maar geremd  :eusa_whistle: en natuurlijk bleef daarna de rem kleven  :eusa_wall:
Jammer dan, nog maar 20 km naar huis, voorzichtig rijden en onderweg nog even gestopt om de temperatuur te controleren....wel warm maar niet gloeiend..dus weer verder naar huis.
Thuis aangekomen, snel het wiel eraf en gelijk het zadel eraf gehaald, kon de schijf in elk geval een beetje normaal afkoelen.
Dus vol goede moed en inmiddels voorzien van kopervet en andere zadels aan het werk gegaan, stom genoeg vergeten foto's te maken van het nieuwe spul.
Die nieuwe zadels even uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe rubbertjes, kunnen die er weer even tegen, mooie nieuwe Até remblokken gemonteerd en het spul weer dicht en gelukkig werkt alles weer naar behoren.

Nog wel even plaatjes gemaakt van het oude spul.

Linker remzadel

De linker blokken

De zuiger rechts, of wat daar voor door moet gaat, zit muurvast  :eusa_think:

Hier is duidelijk te zien dat het ritje Breda eigenlijk teveel was, de voering van het binnenste blok op een mm na weggesleten en de slijtschade door de rad van de schijf.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km

NinaPaul

Zo ver verslijten is echt niet van 20km normaal rijden. (Eerder ~ 2000km de rand in het metaal slijt langzaam, door de nog aanwezige voering op het remblokje)

Gezien de slijtage rand, lijkt het me ook verstandig om de remschijven op te meten en eventueel te vervangen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Maestro12

Het lijkt op de foto wel erger dan dat het is, zo heel diep is de beschadiging niet, daarbij komt de vaste rem, ik had 5 dagen geleden het zadel eraf gehad en toen was het ijzer  net niet / net wel geraakt, dus ja ze waren inderdaad op en 20 km was natuurlijk de terugreis waarbij ze echt hoorbaar bleven kleven maar op de heenreis zal het zeer waarschijnlijk ook al aangelopen hebben.
De schijven zijn natuurlijk opgemeten en die zijn nu nog 24,2 mm, van de oorspronkelijke 26 mm, de minimum dikte is 23 mm dus dat kan nog wel een setje blokken mee.
V70, 1999, 481481km