Vreemde reactie na aansluiten EGR

Gestart door Ronker, 29-03-2017 18:02:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronker

Liefhebbers,

Ik zag vanmiddag dat het slangetje wat de EGR aanstuurt er niet op zat, alleen een stukje vergaan rubber zat nog op het buisje. Het slangetje hing los achter het spruitstuk, niet afgedopt ofzo, gewoon rubber wat vergaan is en afgescheurd.

Ik wilde eigenlijk weten of mijn EGR al afgedopt is want in tegenstelling tot de meesten hier rookt mijn TDI niet, ook niet bij stevig doortrekken. Nouja, zonder slangetje doet de EGR het natuurlijk niet, vandaar geen rook?

Omdat zo'n los slangetje ook geen goed idee is en ik nog een blindplaatje moet maken om de EGR definitief af te dichten heb ik het slangetje maar even teruggeplaatst en even gaan rijden om het effect te bekijken, ik verwachte in ieder geval wat black smoke met de EGR weer actief.

Nu met de boel weer aangesloten zijn er wat tegenstrijdige effecten,
Nog steeds geen rook?
Stationair een beetje rommelig.
Getik onder de kap (vacuumpomp misschien?)
Brandstofverbruik lijkt iets afgenomen bij gelijke omstandigheden

Dat afgebroken slangetje gaf natuurlijk een vacuumlek, kan dat voor een hoger verbruik zorgen?
Bij een vacuumlek kan de vacuumpomp niet goed zijn werk doen, maar waarom tikt het nu met alles weer op zijn plaats? Of hoor ik die nu omdat er nu wel weer vacuum opgebouwd kan worden?

Ik ben met name op zoek naar het effect van een vacuumlek op de TDI blokken, iemand een idee?

UserID25761

Citaat van: Ronker op 29-03-2017 18:02:54
Liefhebbers,

Ik zag vanmiddag dat het slangetje wat de EGR aanstuurt er niet op zat, alleen een stukje vergaan rubber zat nog op het buisje. Het slangetje hing los achter het spruitstuk, niet afgedopt ofzo, gewoon rubber wat vergaan is en afgescheurd.

Ik wilde eigenlijk weten of mijn EGR al afgedopt is want in tegenstelling tot de meesten hier rookt mijn TDI niet, ook niet bij stevig doortrekken. Nouja, zonder slangetje doet de EGR het natuurlijk niet, vandaar geen rook?

Omdat zo'n los slangetje ook geen goed idee is en ik nog een blindplaatje moet maken om de EGR definitief af te dichten heb ik het slangetje maar even teruggeplaatst en even gaan rijden om het effect te bekijken, ik verwachte in ieder geval wat black smoke met de EGR weer actief.

Nu met de boel weer aangesloten zijn er wat tegenstrijdige effecten,
Nog steeds geen rook?
Stationair een beetje rommelig.
Getik onder de kap (vacuumpomp misschien?)
Brandstofverbruik lijkt iets afgenomen bij gelijke omstandigheden

Dat afgebroken slangetje gaf natuurlijk een vacuumlek, kan dat voor een hoger verbruik zorgen?
Bij een vacuumlek kan de vacuumpomp niet goed zijn werk doen, maar waarom tikt het nu met alles weer op zijn plaats? Of hoor ik die nu omdat er nu wel weer vacuum opgebouwd kan worden?

Ik ben met name op zoek naar het effect van een vacuumlek op de TDI blokken, iemand een idee?

Het lijkt er wel op dat de EGR afgedopt is, het slangetje zou tot achter het luchtfilterhuis moeten lopen alwaar hij op een vacuüm verdeler  zit aangesloten.

Maar als hij niet rookt gaat er toch wel wat fout!  deze motoren moeten roken, anders zijn ze stuk  :P

KIM

Geen want een diesel kent in de basis geen vacuum.
Op basis van toerental en belasting wordt er brandstof ingespoten; lucht is er altijd teveel.

Waar je bij een benzinemotor met de gasklep de luchthoeveelheid regelt, regel je bij een diesel direct de hoeveelheid brandstof. Het teveel aan lucht komt gewoon de uitlaat uit.

Ronker

Vaag he, met name het rommelige stationair en het tikken na het aansluiten van dat vacuumslangetje kan ik niet helemaal volgen.


S70deboer

Denk dat je het tikken in de richting van vacuüm pomp moet zoeken. Als die begint te overlijden gaat ie tikken. Als de motor warm is meestal erger als koud