Dak beweegt niet meer

Gestart door MichelV, 22-03-2017 14:36:54

Vorige topic - Volgende topic

T5-4life

Tussen de motor en de beide wormwielen zit een kabel.
De wormwielen hebben een dubbele functie. Ontgrendeling van de kap en het openen van de afdekplaat.
Kun je wel handmatig ontgrendelen en openen?
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

XLMark

Zoals ik het zie opent de linker motor de klep en de rechter motor vergrendelt en ontgrendelt. Die rechter motor loopt wel, maar neemt de kabels niet mee. Handmatig is hij prima te bedienen.

T5-4life

Links rechts weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar de ene moto stuurt beide wormwielen aan. Dus ontgrendelt het cabriodak aan de achterkant en daarna doet daarna de afdekplaat omhoog.
De andere motor ontgrendelt de afdekplaat. Ik heb al die onderdelen liggen.
S80 D5 2005 317 dkm

XLMark

Hoi, wat wil je er voor hebben? Ik vermoed dat in ieder geval de linker vervangen moet worden.

T5-4life

Ik heb je een PB gestuurd
S80 D5 2005 317 dkm

XLMark

Gisteren met Hugo een avondje gesleuteld, waarvoor mijn dank! Fantastisch dat iemand zo z'n handen uit de mouwen steekt voor een compleet onbekende. We hebben aardig wat stappen gemaakt en de afdekking van de klep vergrendelt weer, de cyclus voor het openen van het dak wordt nu ook volledig voltooid, met een 'ping' aan het einde. Het sluiten van het dak gaat nu bijna helemaal goed, alleen de laatste stap, waar de boog met de achterruit wordt aangetrokken wordt niet voltooid, vermoedelijk omdat deze sensoren niet, of een onjuist signaal doorgeven. Ze doen het beiden wel, maar het is van belang dat ze tegelijk aangeven dat de boog voldoende is gezakt voor de laatste stap.

Voor iedereen die tegen het probleem aanloopt dat de vergrendeling van de afdekkap niet werkt nadat deze handmatig is bediend: nadat je met een schroevendraaier of de 'Volvo tool' de kap ver- of ontgrendeld hebt (een slag van 360 graden van de rechter motor), draai hem een halve slag (180 graden) terug, zo koppel je de kabels weer aan de motor. Heeft even wat tijd gekost voordat we hier achter kwamen dus doe er je voordeel mee.

volvobug

Hugo is de beroerdste niet  ;) fijn dat je zo geholpen bent en ook hier weer de bevindingen deelt!  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

T5-4life

Het was leuk om samen te sleutelen/sparren Mark. En we zijn iig een stap dichterbij gekomen!
S80 D5 2005 317 dkm

Jeroentjuh

Dak nog even opnieuw laten kalibreren bij de dealer...

XLMark

Bij de dealer zullen ze mij niet zo snel zien. Hoeveel cabrioletkappen zien die nog? Ik heb inmiddels een afspraak in Maarssen, daar zit - naar horen zeggen - een deskundige cabrioman.

Robin Visser

In Maarssen bij Berkouwer. Ik denk inderdaad ook dat Berkouwer meer oude Volvo's binnen heeft dan de dealer. Ik ben er ook al binnen geweest met een storing in de kap. Klaar terwijl u wacht. Ik ben er dinsdag om de airco te laten maken, een nieuwe pomp erin. Tegelijkertijd wordt ook gekeken waarom ik met nat weer het signaal van de kap aan gaat. Er is een slechte reparatie zichtbaar in die draad met heeeeeel veel tape. Hopelijk is daar ook gelijk wat aan te doen. Want over een week moet de cabrio mee op vakantie naar het Gardameer. En dan heb je èn een werkende airco èn een werkende kap nodig. Want de zon moet op de bol maar dat wel met een beetje te harden temperatuur :).
Wat een feest zo'n dakloze T5!