Verkeerde bak onder de R !

Gestart door beezz, 07-06-2005 18:56:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beezz

Wie kan mij uit de brand helpen?
Afgelopen zaterdag kon er geen koppeling onder onze R worden geplaatst omdat deze niet zou passen. Er is waarschijnlijk een andere bak onder gezet door vorige eigenaar?
Nu kwam ik mbv de zoek-functie een aantal zaken tegen:
- Koppeling T5-R zou moeten passen in een R
- M59 bak ( standaard gemonteerd op R ) zou zwak zijn doordat er een standaard sper op zit?

Nu blijkt dat de koppeling van een R niet past. Hebben we dan een volkomen verkeerde bak eronder?
Het tussenstuk van de bak, dat tussen de bak en de motor zit, heeft een lichtere kleur dan de bak zelf.

Ook zijn er andere assen ingezet? Links is nieuw ( Volvo-sticker ) en rechts redelijk nieuw. Ashoezen zijn aan beide kanten gescheurd, terwijl dat 4 weken geleden zeker niet zo was.

Een heel verhaal, maar is er iemand die hieruit wat voorzichtige conclusies durft te trekken?

Ik heb behoorlijk de ziekte in als er geen originele bak onder zit. >:(
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Esveldt

Citaat van: beezz op 07-06-2005 18:56:03
- M59 bak ( standaard gemonteerd op R ) zou zwak zijn doordat er een standaard sper op zit?

Lees altijd dat de bak juist wel erg sterk is! :-X :-X

Paul

JCviggen

Citaat van: Esveldt op 07-06-2005 19:20:06
Lees altijd dat de bak juist wel erg sterk is! :-X :-X

Het gaat hier over de M59 met LSD, niet de M56. De 59 is zeker niet "zwak" maar wel duidelijk zwakker dan de 56, tenminste als we naar het percentage kapotte bakken kijken
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Jeroentjuh

#3
Welke nummers staan er op de bak en de assen dan? En wat zijn de nummers van de koppeling die er nu inzit?

Of vraag het eens bij de vorige eigenaar?

BenC70ES

Citaat van: JCviggen op 07-06-2005 19:24:51
Citaat van: Esveldt op 07-06-2005 19:20:06
Lees altijd dat de bak juist wel erg sterk is! :-X :-X

Het gaat hier over de M59 met LSD, niet de M56. De 59 is zeker niet "zwak" maar wel duidelijk zwakker dan de 56, tenminste als we naar het percentage kapotte bakken kijken

Komt gewoon omdat hij meer te verduren krijgt omdat de wielen juist minder spinnen en er dus meer kracht op de bak komt...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

beezz

Citaat van: Jeroentjuh op 07-06-2005 19:26:06
Welke nummers staan er op de bak en de assen dan? En wat zijn de nummers van de koppeling die er nu inzit?

Of vraag het eens bij de vorige eigenaar?

Vorige eigenaar wordt lastig. Auto komt uit Duitsland en de eerste eigenaar reageert niet op mijn mail tot nu toe.

Staan nummers op de buitenkant?
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

baxie

Citaat van: beezz op 07-06-2005 18:56:03
Wie kan mij uit de brand helpen?
Afgelopen zaterdag kon er geen koppeling onder onze R worden geplaatst omdat deze niet zou passen. Er is waarschijnlijk een andere bak onder gezet door vorige eigenaar?
Nu kwam ik mbv de zoek-functie een aantal zaken tegen:
- Koppeling T5-R zou moeten passen in een R
- M59 bak ( standaard gemonteerd op R ) zou zwak zijn doordat er een standaard sper op zit?

Nu blijkt dat de koppeling van een R niet past. Hebben we dan een volkomen verkeerde bak eronder?
Het tussenstuk van de bak, dat tussen de bak en de motor zit, heeft een lichtere kleur dan de bak zelf.

Ook zijn er andere assen ingezet? Links is nieuw ( Volvo-sticker ) en rechts redelijk nieuw. Ashoezen zijn aan beide kanten gescheurd, terwijl dat 4 weken geleden zeker niet zo was.

Een heel verhaal, maar is er iemand die hieruit wat voorzichtige conclusies durft te trekken?

Ik heb behoorlijk de ziekte in als er geen originele bak onder zit. >:(


Hebben ze wel de goede koppeling gekregen dan?
Ik heb in mijn t5 een koppeling zitten van een 850 R. Dit past gewoon!

beezz

Citaat van: baxie op 07-06-2005 22:53:35

Hebben ze wel de goede koppeling gekregen dan?
Ik heb in mijn t5 een koppeling zitten van een 850 R. Dit past gewoon!


Kijk...daar heb ik wat aan. Dat dacht ik ook. Maar behalve een M59 en M56 past er toch niets onder?
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Jeroentjuh

Wat is het onderdeel nummer van de nieuwe koppeling dan? Kan ik ff kijken of je wel de goeie heb...

beezz

Citaat van: Jeroentjuh op 07-06-2005 23:02:38
Wat is het onderdeel nummer van de nieuwe koppeling dan? Kan ik ff kijken of je wel de goeie heb...

Zal ik morgen even vragen bij de dealer. Die had 'm besteld. ???
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Johann

Citaat van: beezz op 07-06-2005 23:04:44
Citaat van: Jeroentjuh op 07-06-2005 23:02:38
Wat is het onderdeel nummer van de nieuwe koppeling dan? Kan ik ff kijken of je wel de goeie heb...

Zal ik morgen even vragen bij de dealer. Die had 'm besteld. ???

Je moet koppeling set 272218 hebben. Deze past op een M56 bak en een M59 bak.
Je kunt aan de onderkant zo zien of het een M59 is. In dat geval zit er aan de lange aandrijfas een hele dikke steekas in de bak. Dit is een zwarte ronde bus van 8-10 cm diameter en ik schat iets van 12-15 cm lang. Een M56 bak heeft een "dunne" steekas die nagenoeg net zo dik is als de andere helft van die as die naar het steunblok aan de distributie kant loopt. Heb er zo geen foto's van. Mocht de lange steekas er uit zijn dan kun je kijken naar de naaf waar de lange steekas in gaat. Bij de M59 heeft deze naaf een binnen vertanding en een buiten vertanding. Ook zie je dan een grote diameter keerring zitten, veel groter dat die de korte steekas aan de bestuurder kant van de bak..

Nummer van de bak zou voor op de bak op een sticker moeten zitten als deze er nog op zit.

beezz

Citaat van: Johann op 07-06-2005 23:13:13
Citaat van: beezz op 07-06-2005 23:04:44
Citaat van: Jeroentjuh op 07-06-2005 23:02:38
Wat is het onderdeel nummer van de nieuwe koppeling dan? Kan ik ff kijken of je wel de goeie heb...

Zal ik morgen even vragen bij de dealer. Die had 'm besteld. ???

Je moet koppeling set 272218 hebben. Deze past op een M56 bak en een M59 bak.
Je kunt aan de onderkant zo zien of het een M59 is. In dat geval zit er aan de lange aandrijfas een hele dikke steekas in de bak. Dit is een zwarte ronde bus van 8-10 cm diameter en ik schat iets van 12-15 cm lang. Een M56 bak heeft een "dunne" steekas die nagenoeg net zo dik is als de andere helft van die as die naar het steunblok aan de distributie kant loopt. Heb er zo geen foto's van. Mocht de lange steekas er uit zijn dan kun je kijken naar de naaf waar de lange steekas in gaat. Bij de M59 heeft deze naaf een binnen vertanding en een buiten vertanding. Ook zie je dan een grote diameter keerring zitten, veel groter dat die de korte steekas aan de bestuurder kant van de bak..

Nummer van de bak zou voor op de bak op een sticker moeten zitten als deze er nog op zit.


Het was inderdaad 272218. De monteur zei dat de gaten op de drukgroep niet op de paspennen van het vliegwiel pasten. De conclusie werd toen al snel getrokken: er zit een verkeerde bak onder. Later werd het de verkeerde motor omdat het vliegwiel aan de motor zit. Ik schrok me het lazerus, dus vandaag naar de dealer geweest. Motor is goede type en afgelopen zaterdag zag ik op de lange steekas inderdaad een soort trommel zitten zoals jij die beschrijft.
Blijft de vraag waarom de drukgroep niet paste. Op zich is het geen probleem omdat ze me verzekerd hebben dat de plaat zo goed als nieuw was en dus niet vervangen hoefde te worden. Maar omdat de hele zaak eruit moest vanwege de krukaskeerring, leek het me verstandig ook maar meteen de koppeling te vervangen. Blijft de volgende vraag over: wat heeft het voor zin om een ander vliegwiel te monteren? Of kan het puur toeval zijn dat de drukgroep te kleine gaatjes had?
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Johann

#12
Als de drukgroep in de lak zit dan gaat ie er niet vanzelf op nee, moet je 'm echt met de boutjes er over trekken.

Dealer kan toch zo zien of het patroon van de pennen klopt? Gewoon de drukgroep zonder plaat er even op leggen. Vliegwiel is ook weer 300 euro.

Zoals al aangegeven, mocht het een verkeerde motor zijn, een B5234Ft of T3 van een nieuwere T5 dan is het vliegwiel nog steeds hetzelfde als het om een enkele massa wiel gaat. Die nieuwere modellen hebben een dubbele massa vliegwiel welke echt helemaal anders en ook dikker is.