stroomuitval (totaal)

Gestart door volvoTon, 30-04-2005 19:23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvoTon

Vanmiddag viel bijna alles in mijn auto uit ,dus geen licht richtingaanwijzer,radio,aanjager e.d. De wagen bleef wel gewoon rijden.
Nadat ik even de motorkap openmaakte om de zekeringen te checken deed alles het ineens weer.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn??

volvoTon :)(toch nog steeds blij met mijn auto)    

mehn

Citaat van: volvoTon op 30-04-2005 19:23:01
Vanmiddag viel bijna alles in mijn auto uit ,dus geen licht richtingaanwijzer,radio,aanjager e.d. De wagen bleef wel gewoon rijden.
Nadat ik even de motorkap openmaakte om de zekeringen te checken deed alles het ineens weer.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn??

volvoTon :)(toch nog steeds blij met mijn auto)    

Contactslot?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

volvoTon

Blijft de auto dan gewoon doorrijden als het een sluiting is in het contactslot??

volvoTon :)

thuur

Contactslot maakt soms geen contact meer op bepaalde punten. De motor blijft wel draaien, dit is een apart contact.

Ik denk eerder dat een relais uit is gevallen. Er zitten 2 hulprelais in je relaiskast die diverse apparaten van stroom voorzien. Als je de 4 schroefjes bij je zekeringenkast los maakt, kun je de deksel optillen en zie je de relais. Hulprelais' zijn die 2 zwarte vierkante blokjes. Bij mij staat er een grote J op. Ze heten 105 en 106 (soms ook 107 afhankelijk van opties). Probeer eerst ze eruit te halen en stevig terug te drukken.


Gr 8)

volvoTon

Heb de relais gevonden103 en104 en nog 3x een met J.
Heb ze er alle 5 uitgehaalden opnieuw erin gezet.
Zagen er schoon uit (geen oxidatie) en zaten goed vast.

volvoTon  :(

thuur

Houd het even in de gaten. Anders kun je J relais' omwisselen, als dan andere delen van je auto gaan uitvallen weet je dat je een relais defect hebt.

Motor loopt ook zonder die relais (behalve 103 ;D) dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.


Gr 8)

volvoTon

Thuur bedankt,
ga ze morgen meteen omwisselen en dan zien we wel verder.

volvoTon :)

tijzio

Bij mijn vorige Volvo (760) had ik dit euvel ook af en toe. Was het contactslot. Na starten moest ik de sleutel een klein stukje terudraaien. Uiteindelijk maar nieuw contactslot gekocht. Het gedeelte achter de sleutel zeg maar. Is zo vervangen en nieuw was het niet duur. Probleem was weg toen.

volvoTon

Ik wacht nog even om het te vervangen,als het vaker voorkomt vervang ik het contactslot wel
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe ;)

volvoTon :)

thuur

Contactslot-haperingen uitten zich meestal eerst in brandend ABS lampje en uitvallende koplampen. Idd helpt het lichtelijk terugdraaien van de sleutel. Als je zeker weet dat het contactslot de geest heeft gegeven kun je het beter zsm vervangen. Het gaat om het elektrisch gedeelte hieraan (zoals Tijzio schrijft). Staat genoeg over op het forum.

Relais' nog gewisseld?


Gr 8)

volvoTon

Ja ik heb de relais van de een naar de andere omgezet,nu maar wachten of het euvel zich weer voor doet (hij deed het namelijk niet constant).
Wat mij wel verwonderd is dat er veel dingen zijn die op een relais zijn aangesloten.
Wat ik tot nu toe gezien heb zijn het de
= kmteller=verwarming=lichten=knipperlichten=remlichten=radio =claxon
=binnenverlichting.
Vraag me af waarvoor die andere twee relais(buiten die waar 103 en 104 opstaat) dan wel voor dienen. :-\

volvoTon :)  

thuur

Zoek maar eens op 103 hier, die ga je nog vrezen.... ;D

104 is van je verlichting, dus als je met je sleutel in je zak naast de auto staat en je lampen branden nog, moet je hier even op tikken ;)


Gr 8)

thuur

Een week verder.... Nog storingen gehad?


Gr 8)

volvoTon

Loopt nog steeds perfect
Geen last meer van stoomuitval en ik hoop dat het zo blijft :)

volvoTon :)

thuur

Citaat van: volvoTon op 15-05-2005 19:52:43
Loopt nog steeds perfect
Geen last meer van stoomuitval en ik hoop dat het zo blijft :)

volvoTon :)

Mooooi! 8)

Laat het maar zsm weten als je weer spookverschijnselen hebt ;)


Gr 8)