Help! Endlink/stabi stang links-voor afgebroken!

Gestart door TommyD, 11-07-2017 16:31:36

Vorige topic - Volgende topic

TommyD

Zojuist tijdens het inparkeren een verschrikkelijk enge knak links voor gehoord.. Meteen even gekeken wat blijkt, de endlink/stabi stangetje (ipd) is gewoon van de veerpoot afgebroken..

Hoe de F* ga ik dit nu weer oplossen en hoe kan dit in hemelsnaam gebeuren? Rijden lijkt me een no-go? Dus de auto staat hier nu (gelukkig?) voor de deur.

Het stangetje is dus nog heel maar het bevestigingsgedeelte van de veerpoot hangt er aan ???

arjenT5R

Je kan je auto heus een paar meter verplaatsen hoor ff zorgen dat stangetje niet tegen de band aan loopt.

Veerpoot er af halen en ergens dat oor er opnieuw aan laten lassen..

Of nieuwe veerpoot?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

TommyD

Oke thanks! Ja lassen zat ik inderdaad ook aan te denken.. maar toch raar dat het gebeurt niet?

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

TommyD

Xyz schroefset, hoe oud zou ik niet weten, jaar of 5? Zou ik de papieren even moeten checken, vorige eigenaar heeft die erop geschroeft ;)

V70R^2

Goed om te weten, koop ik die rommel niet ;D

UserID6342

Heb dit helaas al een keer eerder gezien bij ook zo'n XYZ setje.... vind die constructie voor de endlinks er ook beduidend slechter uit zien als bij een normale schokker.  Dit is veels te iel in mijn opinie dan en kan absoluut niets hebben. Wat mij ook opviel toen is dat het oog waar de endlink in zit, iets verder van de schokker afzit als bij een normale / ander merk schokker.  De krachten die op dit 'verlengde' steuntje komen zijn veel groter als normaal.

XYZ:

Monroe / Sachs, whatever maar even puur als voorbeeld:

Die schokkers zijn vaak niet van gewoon staal gemaakt maar van een bepaalde legering, voor zover ik weet.  Kijk dus uit met lassen hieraan.  Verstandiger is het om gewoon er een set fatsoenlijke schokkers eronder te zetten en een set normale, verlaagde, veren.

TommyD

Oke best heftig joh, dat zoiets dus zomaar kan voorkomen.. Ik bel nu eerst even wat lasbedrijven, of kent hier iemand een persoon die in de regio Eindhoven zou kunnen lassen? Als het te doen is dan zou dit even een tussen oplossing zijn. Dan zsm maar naar fatsoenlijke schokkers en verlaagde veren gaan..

-D©©©L-

arjenT5R

Og ik heb ook een tijd met xyz rond gescheurd was best tevreden over de werking. Misschien is dat beugeltje een zwak puntje.. Gewoon netjes laten lassen eventueel een dwars plaatje er op lassen voor wat meer stevigheid.

Wat me wel opviel is dat het idd vrij snel roestig was enzo na een tijdje tijd gebruik.

Maar goed als je alsnog van plan bent ze weg te doen mag je altijd PBen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!