Soumsoum

Gestart door soumsoum, 17-07-2017 10:14:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

soumsoum

Dank je. Daar staat inderdaad waardevolle informatie!! Als ik de oorzaak achterhaald en opgelost heb zal ik het laten weten
Volvo 855R 1996

soumsoum

Vandaag besteed aan het opknappen van de automaatpook en het onderste deel van het stuur. Weinig werk maar een enorme verandering qua aanzicht



Helaas is het leder van de pook en met name de stiksels echt wel versleten dus helemaal mooi krijg ik dat niet meer.
Bovenop het stuur begint een laagje van het zwarte leer af te bladderen. Ik vraag me af of ik dat nog mooi kan krijgen met lederverf of dat opnieuw bekleden de enige optie is?

Binnenkort de voorstoelen eruit en van een nieuw laagje verf voorzien.
De bestuurderstoel heeft vrij grove beschadigingen (instapschade) maar het is niet helemaal door. Ik heb een soort filler maar dat werkt met name goed voor kleine scheurtjes etc. Ik kwam ergens leerplamuur tegen, iemand ervaring mee?
Volvo 855R 1996

Jans Duiven

Het ziet er weer mooi uit  :eusa_clap:

Auk

Jeetje, ik moet ooit nog een 854R in het rood met licht interieur zien te scoren... ik kwijl achter het scherm weg!
Auke
Volvo. for life

soumsoum

Vandaag een aantal klusjes gedaan:

Benzinefilter vervangen (piece of cake, het relais 103 verwijderd zodat de benzinedruk zo'n beetje wegvalt, dan met de ontluchtingsnippel achter het filter de resterende benzine aflaten en de nieuwe zit er in een paar minuten op)

Motorolie en oliefilter vervangen

Carterventilatie vervangen. De handschoentest was iets dubieus en had nog een nieuwe cv set liggen. Achteraf gezien was de oude carterventilatie verre van verstopt maar wel erg broos. Met name het stukje brandstofleiding van de retourleiding. Leuke klus die al met al toch wel 5 uur in beslag heeft genomen!

Even naar de draagarmen gekeken (heb al twee nieuwe liggen) maar daar zit toch erg weinig speling op en ook de fusees lijken nog behoorlijk strak. Zodoende dus maar laten zitten. Heb af en toe een gek geluid van rechtsvoor bijvoorbeeld bij scherp sturen maar ook bij iets harden nemen van drempels. Stabistangen zijn vrijwel nieuw. Mogelijk is het een veerpootlager?





Op naar de volgende punten van onderhoud  :)
Volvo 855R 1996

Benny850

Sleutelt leuk he zo'n Volvo!

soumsoum

Sleutelt zeker leuk!

Mijn zoektocht naar de benzinelucht voortgezet. De o-ring van de brandstofpomp lijkt niet de oorzaak te zijn.
Ik weet nu vrijwel zeker dat ontluchtingsslang van de tank is.
Volgende stap zal het laten zakken van de tank zijn


Volvo 855R 1996

soumsoum

Gelukkig is het brandstoflekkage en benzinestank probleem opgelost.
Ik heb de tank laten zakken zoals op de (geleende) foto staat afgebeeld.
Uiteindelijk de ontluchterslang vervangen en ook de o-ring van de branstofpomp vervangen en de o-ring van de brandstofmeterzender losgehad, ingevet en weer gemonteerd.
Welke van deze onderdelen nu precies het probleem was weet ik niet zeker (de slang had een klein scheurtje maar eigenlijk pas achter de slangenklem) maar nadat het hele zwikje weer terug gemonteerd zat naar het tankstation: daar de tank nokvol gegooid en geen druppeltje op straat en nadien ook geen benzinedampen in de auto!!
Al met al klusje van 3 uur maar heel fijn dat het nu opgelost is

Toch een mooi uitzicht uit het raam:
Volvo 855R 1996

soumsoum

Op vakantie in Nederland en als de kleine slaapt soms een uurtje de tijd om in het zonnetje aan de Volvo te prutsen  :)
Met name wat aandachtspunten aan het exterieur
De klapperende windgeleiders vond ik al een hele tijd irritant. Nu maar eens eraf getrokken. Wat een ontzettend rotklusje om die lijmresten en tape te verwijderen!!! Binnenkort even goed vastplakken met dubbelzijdige tape (HPX powerbond)



Helaas was laatst in de wasbox mijn R eraf gevallen (ik reed een uurtje later terug en toen lag ie daar nog). Ik heb een nieuw R embleem maar dat is zo shiny dat het nogal raar afsteekt tegen het oude 850 logo. Omdat die ook alleen nog aan de '5' vastzat heb ik die er ook afgehaald en alle lijmresten verwijderd. Nu kijken of via de dealer zo'n 850 logo te bemachtigen is.


Verder de bumpers en andere kunststof delen in de lijnolie gezet. Levert een mooie glans op. Met name de handvatten van de auto zijn weer mooi donker geworden. Helaas verdwijnen de vlekken en die soort van golven niet uit de bumpers... iemand daar een tip voor?



De volgende klus wordt nu echt het vernieuwen van de hemelbekleding. Door alle bagage die tot aan het dak gestapeld was is de hemel nu definitief losgekomen met als resultaat overal kruimeltjes
Volvo 855R 1996

soumsoum

Wegens een hemeltje met hangende stof die na de laatste vakantie (lees volstouwen van de auto) helemaal los kwam en een sneeuwbui van schuimdeeltjes veroorzaakte heb ik afgelopen week de hemel opnieuw bekleed.
Geen gemakkelijke klus. Opzich is het eruit halen van de hemel niet zo'n punt (al braken er een paar plastic delen af, goed te herstellen met secondelijm). Ik vond het aanbrengen van de stof uitdagend: de lijm plakt supersnel dus ruimte voor correctie is er niet!
Als ik het een tweede keer zou kunnen doen zou het waarschijnlijk al stukken soepeler en beter gaan. Met stof werken is toch iets anders dan een paar bouten vast draaien  ;)

Al met al is het resultaat redelijk. Een paar plooien maar toch weer 10x beter dan de uitzakkende hemel die erin zat.
Uit de auto gehaald:

Na het bekleden:

Terug in de auto:


Tegelijkertijd ook de lamme zonnekleppen vervangen voor een setje die ik eerder eens op de kop had getikt. Na installeren bleek aan de passagierskant het lampje niet te werken. Uiteindelijk nog 2 uur bezig geweest om het gehele binnenwerk van de oude over te zetten naar de nieuwe, draadjes in de A-stijl weer doorverbonden en uiteindelijk werkt alles weer fraai



Ik heb 1 onderdeel kapot gemaakt tijdens deze poging het verval van de volvo een halt toe te roepen. Heeft iemand toevallig zo'n beige houder voor het bagagenet liggen? Zie onderstaande foto. Je ziet ook dat de hemel daar niet mooi aansluit



Volgende project:


Volvo 855R 1996

soumsoum

Helaas gaf de volvo laatst voor het eerst problemen: warm lopen als gevolg van een waterpomp met plastic schoepen die kapot was gegaan

Gelijk maar alle waterslangen en de kachelradiateur vervangen. Dat is een gemakkelijk klusje en ik had nog een vervangend exemplaar liggen. Ideaal nu de koelvloeistof toch uit de auto is!


Voor dit hele debacle heb ik de voorstoelen hersteld en opnieuw in de lederverf gezet. Met name de wang van de bestuurdersstoel had instapschade, gelukkig was het leer niet volledig door dus dat heb ik met plamuur opgevuld. Voor de rest was er her en der wat craquele. Resultaat: ziet er weer bijna als nieuw uit  :)




Nu wachten op de nieuwe waterpomp en het hele zaakje weer terugbouwen. Het afgebroken schoepje ben ik nog niet tegengekomen na te prikken en spoelen in alle waterkanalen. Ik waag nog één poging en anders laat ik het zo en hoop ik dat het schoepje ergens op een veilige plaats vast ligt en niets afsluit :eusa_shifty:
Volvo 855R 1996

Vulk

Knap werk met die stoelen. Je neemt nu geen plastieken waterpomp meer denk ik?

cornelis-b

#27
Je hebt al heel wat werk verricht aan de 855R en die stoelen :o Maar ik verbaas me over de manier hoe die windgeleiders vat zat, is deze wel voor de 850 want normaal zitten ze in de raamsponning en niet op de lak geplakt. Ze zitten vast met een paar drukclips en 3 kleine stukjes tape en je ziet niets van de bevestiging. Normaal raam dicht, je steekt hem van achter tussen raam en rubber en schuift hem er zo tussen, laatste stukje even iets buigen en klaar.

https://www.youtube.com/watch?v=efIU2aaZcaU

filmpje toegevoegd
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

soumsoum

Ik heb er een Aisin pomp ingezet. Geen plastieken troep meer inderdaad!

Cornelis: dat is interessante info. Er staat 'volvo' op de windgeleiders dus lijkt wel een origineel onderdeel. Ze zaten in ieder geval al zo op de deur geplakt toen ik de auto kocht. Lijken qua formaat ook te groot om in het raamrubber te kunnen worden geschoven...  Hoe dan ook ze zitten weer stevig vast!
Volvo 855R 1996

cornelis-b

Citaat van: soumsoum op 28-08-2018 22:08:15
Ik heb er een Aisin pomp ingezet. Geen plastieken troep meer inderdaad!

Cornelis: dat is interessante info. Er staat 'volvo' op de windgeleiders dus lijkt wel een origineel onderdeel. Ze zaten in ieder geval al zo op de deur geplakt toen ik de auto kocht. Lijken qua formaat ook te groot om in het raamrubber te kunnen worden geschoven...  Hoe dan ook ze zitten weer stevig vast!

De windgeleiders van Team Heko lijken ook te groot om tussen het raamrubber en het raam te worden geschoven. Ze zullen weer best stevig vast zitten maar persoonlijk zou ik ze zo echt niet op een auto willen hebben.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien