Blijft het nog wel leuk? Dat rijden in oudere auto's?

Gestart door Galactica, 11-08-2017 13:58:39

Vorige topic - Volgende topic

Galactica

Zoals enkelen van jullie weten ga ik tijdelijk vreemd met een Duitse.

Toch wil ik weer terug naar Volvo of er een bij hebben.

Nu lijkt het me gaaf om ooit een exotische R te hebben.
Maar een goede Amazon of eentje uit de 200 serie lijkt me ook leuk.

Echter, hoe lang zou je nog van een oude(re) Volvo kunnen genieten met steeds strenger wordende milieueisen, milieuzones ect. ect.
Lijkt me triest als je mooie wagen koopt en daar vervolgens over een paar niet meer mee kan/mag rijden.

peteRRR

Ja,..geweldig mooi.

Er is altijd wel wat te doen/sleutelen aan een oude auto en dat is ook een plezier als het weer lukt.
Het leukste is het rijden zelf, het voelt allemaal direct aan waar dat bij nieuwere modellen toch een stuk weg valt en
de beleving minder/anders wordt.

Ook gaaf is smile die je onderweg mee krijgt van andere weg gebruikers en/of nieuwsgierigheid van andere tuning,s liefhebbers.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Benny850

Welja gewoon nu doen wat je mooi vind. Het rijdt nog zo lekker zo'n ouwe sloep ;D

Michaell

Ah, voor mij is er niks anders en zal het ook nooit anders worden dan een oude auto.
Maar de 850 heeft wel mijn hart gewonnen moet ik zeggen. Het rijdt nog steeds heerlijk. En in mijn huidige geval haalt het een kilometerstand die een moderne auto niet zullen evenaren. Ik zie de auto's van vandaag geen 600.000 op de teller krijgen.
En het voelt heerlijk om te parkeren op een plek met een laadpaal! (er is geen wetgeving die dat verbied zoals bij een invalide plek dat wel het geval is).

Maar om ff een lijstje te maken met nog wat persoonlijke motiveringen wat mij beweegt voor een oude bezemwagen:

(1: Het is een werkpaard. Je kunt er alles gewoon los in vlikkeren zonder je zorgen te maken over "krasjes.......".
(2: Goedkoop. Ik kan zeggen dat ik mijn auto heb afbetaald en hoef me niet in de schulden te zetten voor iets wat binnen 5 jaar al aanzienlijk in waarde is gedaald maar nog steeds afbetaald moet worden!. Tevens geen kilometerlimiet.
(3: Waardevast. Gekocht voor €500,- en deze waarde is aardig vast. Over 5 jaar kan ik dat er nog steeds voor krijgen en misschien zelfs winst maken (mits ik er niet teveel aan versleutel)!  ;D
(4: Sleutelen kun je zelf met basis gereedschap en internet howto's zijn er zat voor een oude auto's (ook aftermarket onderdelen en sloperijen liggen er vol mee). Zie b.v. dit forum vol andere liefhebbers!
En aan een oude auto sleutel je sowieso sneller zelf dan aan je hagelnieuwe koektrommel! Een grote kostenbesparing. En erg leerzaam als bonus!
(5: Eenvoudig boodschappen doen: In je oude volvo kan meer en tevens parkeer je gewoon vooraan. Je dumpt hem overal en boeit je niks als een ander zijn deur opendoet tegen jouw auto of kinderen er een krasje op maken.
(6: Reserve wiel: Geen spuitbus met lijmzooi die je in je band moet spuiten Brrrrrr. Is je band lek. Tuurlijk heb je een compleet wiel bij je en die zet je er zo zelf onder en rijden maar weer! Het kapotte wiel breng je ff naar de sloop voor een nieuwe band voor €20,- of je schiet er zelf een een propje in en hij kan er weer onder.
(7: Sleutel: Een eerlijke goedkope altijd werkende metalen sleutel. Geen achterlijke hanger die je altijd bij je moet hebben of in een soort pinpas lezer moet stoppen. Zelfs met een kapotte of volledig lege accu kun je nog steeds je eigen auto in om op zijn minst de motorkap te openen en ff naar de accu te kijken!
(8: Je kan eenvoudig bij de accu. Niet half verstopt onder het dashboard of verstopt bij de passagiersstoel of andere onzin.
(9: Privacy: Een oude auto hoeft niet te weten waar je bent en gaat dat ook zeker niet doorgeven aan anderen.
(10: Off-line: Een oude auto heeft geen internet verbinding nodig en je kinderen achterin kunnen weer lekker om zich heen kijken en genieten van wat er buiten gebeurd dan zich achterlijk te staren naar een tablet. Aahhhh, weten jullie nog toen wij met stokken speelden vroeger. Weten kinderen van nu eigenlijk wel wat een stok is?
En moeten ze stil zijn, dan is een klap van pappa voldoende ipv een tablet.   8)
(11: Tanken: Tanken duurt een minutje of 2 en hoeft niet bij elk kort tripje aan de lader. En ik kan ermee naar Italie met aanhanger erachter en ik hoef geen speciale route daarvoor te plannen.
(12: Tanken 2: LPG, benzine en Diesel prijzen zijn altijd bekend bij een tankstation. Laadpalen hebben overal weer een ander tarief. Je weet van te voren niet wat je rit kost tenzij je dat van te voren uitzoekt.
(13: tanken 3: Ik rij op LPG en dat is goedkoper in brandstof dan elektra per KM (uitgaande van €0,22 per Kwh). Zelfs met een vette 2.5L motor. Jammer alleen van de wegenbelasting. Maar die krijgen deze auto's ook op een dag!  ;D

Maar ik geef toe. Er is een nadeel.......
Kun je. Of wil je niet sleutelen aan een auto? Neem dan is godsnaam geen oude volvo 850!  :eusa_whistle:
Uitzondering voor mensen die zoveel geld hebben dat 3x per week naar de garage geen probleem is.

Maar oh, breek me de bek niet over het milieu.en de huidige generatie van pussy's die de mensheid aan het worden is.  :eusa_wall:
Het heeft anno 2017 niks te maken met de planeet. Het is zakelijk. Er valt veel geld te verdienen hiermee. Dus ze houden de consument voor de gek met reclame zodat men meer milieu producten gaat afnemen en dus geld uitgeeft.
Goed. We moeten er niet een al te grote zooi van maken. Dat is waar. Maar men overdrijft zo hier in het westen en westerlingen zijn tegenwoordig ook overal bang voor geworden.
Maar daar ga ik nu ff niet op in.

Maar niemand kan dit milieu verhaal beter uitleggen dan George Carlin:  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=7W33HRc1A6c

vincen tdi

Allemaal heel leuk en aardig die ouwe hokken, maar er gaan langzaamaan steeds meer milieuzones en andere maatregelen komen die het plezierig rijden steeds lastiger maken.

Voor je het weet zijn onze hokken de volgende generatie die de steden niet meer in mogen. Ik rij auto omdat die mij kan brengen waar en wanneer ik wil, zodra een van die 2 voorwaarden afvalt wordt het tijd voor iets anders  :-\
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

arjenT5R

Ogja die pleuris oldtimer regeling is toch ook al een voorbeeld pffff

had ik net m'n 244 tic helemaal gelast en laten spuiten...

tsja t is te hopen dat ze niet nog meer van die onzin verzinnen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

De cabrio mag gelukkig overal nog in, voor de rest rij ik met plezier in de twee alter 1's rond.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Ik ben vooral benieuwd of mijn gele uit 1994 ooit nog oldtimer wordt. Zoals het er nu voor staat zou dat pas in 2024 zijn...

MikeyQR

Citaat van: Vulk op 16-08-2017 13:13:58
Ik ben vooral benieuwd of mijn gele uit 1994 ooit nog oldtimer wordt. Zoals het er nu voor staat zou dat pas in 2024 zijn...

Dat zijn ze al, die van mij is oldtimer verzekerd en werd ook zo gezien bij de verzekering.
Maar jij bedoeld belastingvrij denk ik?, dat duurt helaas nog even.
Toch best jammer dat ze de leeftijden hebben verhoogt voor belastingvrij. :-\ 

Sharan83

Citaat van: MikeyQR op 16-08-2017 13:47:29

Dat zijn ze al, die van mij is oldtimer verzekerd en werd ook zo gezien bij de verzekering.

Bedoel je niet youngtimer? Zo wordt mijn auto genoemd door de verzekering.

NinaPaul

Belastingvrij zijn ze nooit in BE (al komt het wel in de buurt)

Men betaalt altijd minimaal de forfaitaire verkeersbelasting (momenteel is dat € 36,53)

Maar "alle Belgen gelijk voor de wet" zorgt ervoor dat er verschil is tussen het Vlaamse, Waalse en Brusselse gedeelte....

CiteerArt. 10

Er is in de Staat geen onderscheid van standen.

De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.

De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MikeyQR

Citaat van: Sharan83 op 16-08-2017 14:27:51
Citaat van: MikeyQR op 16-08-2017 13:47:29

Bedoel je niet youngtimer? Zo wordt mijn auto genoemd door de verzekering.

Nee echt oldtimer, mijn T-5R is van 12-12-1994 officieel dus gaat al ricting de 23 jaar, dacht dat ze bij mijn verzekering al rekenen vanaf 20 jaar dat het een oldtimer is zo kreeg ik het te horen in elk geval.

KIM

Oldtimer voor de wegenbelasting is in NL naar 40 jaar gebracht.

Sharan83

De mijne is nu 22 jaar. Nog 18 jaar.....Qua kilometerstand en wat wij met de auto rijden ,maar of de rest van de auto dat volhoudt.... :eusa_pray:

arjenT5R

Kwart tarief met 25 jaar is nog wel toch? Maar dan mag je m in de wintermaanden weer niet gebruiken.

Wat leven we toch eigenlijk in een raar land, we worden gewoon gedirigeerd als kleine kinderen...

Je mag dan als je een oud autootje hebt wat goedkoper in de wegenbelasting kleine jongen, maar dan mag je je autootje maar 9 maandjes per jaar gebruiken. Anders moet je toch t volle bedrag betalen aan papa overheid. Nee kleine jongen je mag niet diesel of lpg!! Dat is stout en vies. Je mag alleen van de regeling gebruik maken als je op benzine rijdt anders verdienen we helemaal niets aan je kleine man!
Kom laat papa overheid nog eens in je spaarpotje kijken, goh kleine jongen daar zitten wel veel centjes in he ja! Ja! Dat heb je goed gespaard. Nou kom kleine jongen geef daar maar een paar centjes van aan papa overheid, je hebt immers toch meer dan genoeg kleintje!
En nou je bek houden en gaan slapen, papa overheid gaat even de rest van z'n politieke vriendjes in de bruine ster nemen en daarna mogen ze bij pappie.

Goede morgen papa overheid waarom mag ik eigenlijk niet meer belastingvrij rijden pap?
Dat is omdat papa t gevoel had dat mensen centjes van ons pikte en op lpg of een dieseltje reden en dan lekker belasting vrij.
Zo had papa t idee dat ie centjes mis liep, maar kleine jongen nu zijn die autootjes allemaal verdwenen. Dus papa verdient er alsnog geen reet aan.

Lekker voor je ouwe bokke l*l dat krijg je als je inhalig gaat lopen doen$
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!