Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

freefall

Citaat van: arjenT5R op 17-04-2018 11:46:52
Zijn er hier al mede tuners die hun aanzuigbuis tussen luchtfilter en "radiateur regio" in elkaar zogen?

Ik had dus vanochtend tijdens een run dat ie bij 4000 rpm helemaal smoorde ik was echt verbaasd als in... wat nuuu weeerrrr ;D

Aanzuigbuis er af gerukt en nog een run gedaan en t was helemaal weg.

http://i64.tinypic.com/aeu1bq.jpg

Luchtverplaatsing max (volgens lmm) is 1000kg/h bij 5100 rpm.

Zijn er meer die dit hebben en hoe los je dit op?
PVC buis er in frommelen? ;D
same here

Opgelost door net als yits de buis maar even aan de kant te tie...leggen.

Zeeuwsche beunoplossing in de maak ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Antracs

Citaat van: razorx op 17-04-2018 22:14:59
Citaat van: Antracs op 17-04-2018 21:08:20
Citaat van: Antracs op 13-04-2018 23:38:34
Ik heb nu ook de Zener modificatie van de spanningsvoorziening van de Vp pin van de flash-chip.
De eerste keer in-car flashen lukte niet met draaiende fan(bootmode), te laag voltage.
In car flashen met de fan-zekering eruit, lichten+ventilatie uit, accupluspool op pin B8, zonder externe spanningsbron of step-up regulator: probleemloos!

Een duidelijke verbetering, spaart een hoop tijd als het in 1x lukt

Nou het flashen lukt nu weer niet  :eusa_think:
Ook niet met een externe spanningsbron erop @13,6V.
Iemand ideeën hoe ik dit kan troubleshooten?
Ik heb een Ostrich in mijn daily tuner, maar heb dat incar flashen met een andere ecu vaak uitgeprobeerd. Bij mij was het altijd een gok of het in car flashen goed zou gaan. Uiteraard voldeed mijn setup aan de randvoorwaarden. Mijn vermoeden is dat de rest van de OBD gerelateerde hardware in de auto kan storen met ongewenste "antwoorden".

dat vind ik een interessante theorie. Een soort crosstalk op dezelfde bus waarover je flashed. Zou kunnen. Ik heb het net weer geprobeerd met een "koude" auto in de hoop dat er weinig verkeer op de bus is, maarre... lukt nog steeds niet. Echt frustrerend. Iemand een idee hoe dit te troubleshooten? Het rare is dat het soms wel goed gaat.
Accuspanning is in orde. Kabels zien er goed uit, massapool is al eens schoongemaakt. Meestal gaat het lambdalampje knipperen na 30 tot 50% flashen. Zou het nog aan de binary zelf kunnen liggen?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Piet

Nee, de binary is op het moment van flashen niet mee dan de verzameling enen en nullen die in de EEPROM geflasht moet worden.

Piet

Je moet eens meten wat de spanning op B8 is op het moment dat je wilt gaan flashen.
Die moet dan minstens 12 volt zijn

Antracs

pfff.. het is uiteindelijk gelukt. Spanning op B8 was trouwens 12.1V. Ik vermoed dat het ook wel eens aan de laptop zou kunnen liggen.
Mn fueltrims gaan langzaam richting nul. Ik heb nu maar eens de ignition timing 0.75 teruggezet, wat overeenkomt met 1 stapje hexadecimaal, om te kijken wat er gebeurd. Volgende stap wordt aanpassen LDR setpoint map / target load setpoint map. Mocht iemand een voorbeeld voor me hebben met een mooie opbouw van de load over de laatste kolommen...
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Citaat van: Antracs op 18-04-2018 21:58:20
pfff.. het is uiteindelijk gelukt. Spanning op B8 was trouwens 12.1V. Ik vermoed dat het ook wel eens aan de laptop zou kunnen liggen.
Mn fueltrims gaan langzaam richting nul. Ik heb nu maar eens de ignition timing 0.75 teruggezet, wat overeenkomt met 1 stapje hexadecimaal, om te kijken wat er gebeurd. Volgende stap wordt aanpassen LDR setpoint map / target load setpoint map. Mocht iemand een voorbeeld voor me hebben met een mooie opbouw van de load over de laatste kolommen...

Wrm zou je de ontsteking verlaten?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antracs

Ehm vervroegen bedoelde ik. Van het bovenste dode punt af. Dan moet de waarde groter worden toch?

razorx

razorx

Vanmorgen had ik een bizar geval:

Saskia wilde wegrijden maar ze kon niet starten: De startmotor ging wel rond maar geen ontsteking.
Ik stapte in de auto en probeerde het ook. Als eerste viel me een voluit draaiende fan op met de sleutel in stand II.

Dat kan op twee dingen duiden: Een defecte temperatuursensor of een ECU die wat anders doet dan hij zou moeten doen.
Het tweede punt is obvious. Al jaren zit er een Ostrich in de ECU. Die zal de bin kwijt zijn geraakt.

Het uploaden van de bin was in een seconde gepiept en ja hoor: De wagen startte weer als vanouds.

Ik weet niet wat de Ostrich als intern geheugen gebruikt: Flash NAND of RAM met een battery backup. Vandaar dat ik alleen maar kan speculeren over de oorzaak.
Sas kreeg van mij een laptop met TunerPro mee zodat ze in geval van nood bij het starten even een verse bin kan uploaden.

Wel stoer, wordt haar eerste keer.

razorx

Ok Dank je. Vanavond maar even vervangen.

classicT5

Dit stukje uit die link leek mij met het meest relevant, lijkt op dezelfde symptonen Yits en lag niet aan de battery:

FIX: my zip socket wore out... honestly it never really felt as tight of a connection as the other ecu you I have that has just a 28 pin DIP socket and no ZIP. swapped my ostrich over that ecu. uploaded offline (ecu disconnected from the car) starts up perfect.

Problem: uploading to ostrich and even though verified in the rom editor a no start condition. uploading with the key ON cause weird blinking of the CEL or it'll stay on as if the chip is removed and the ecu is in LIMP MODE.

Cause: loose or broken connection of pins on the socket used on your chipped ecu. Good to know that if your ostrich battery does die or a pin breaks on the ribbon cable, etc. and you don't have a safety bin/chip in your car you can just pull the chip and get home in limp mode. though I'm guess it's based on 240's so you may have to adjust fuel pressure

razorx

De tijd zal het natuurlijk echt leren, maar ik houd het op spontaan geheugenverlies door een batterij. de reden dat ik dat denk is omdat opnieuw uploaden van de bin voldoende was om de wagen te laten rijden.

Als het een contact probleem was zou het opnieuw uploaden niet helpen. Beter nog de Ostrich zou zijn data nog hebben. ;)

MrCain

Zit inderdaad een batterijtje in van 3 volt en die is vrij lastig te vervangen...
Heb ook al eens vreemde storingen gehad met mn ostrich en die zijn opgelost met een reset dmv het programmaatje DoReset welke je kan downloaden van de moats site ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Als eerste zal ik de batterijspanning meten. Als die nog goed is zal ik DoReset draaien. Dank je voor de tip.  :eusa_clap:
Wist niet dat dat bestond.

Het gebruikte type batterij is de BR2330. Die gaat tot 80 graden. De CR2330 die je op iedere straathoek ziet liggen slechts tot 60 graden.
Wat ik zo op de foto's zie is het een batterijtje met soldeerpennetjes. Dat is niet fijn verwijderen van een multilayer printplaat. Ik loop het risico de via's kapot te trekken als ik alleen verhit en aan het batterijtje trek. Wordt dus een geduldklusje met desoldeerlitze of misschien de hetelucht bout.

Zo maar even kijken als Sas terug is.
In geval van nood prepareer ik een andere ECU en flash ik die gewoon.