Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik krijg meer en meer de indruk dat die zogenaamde IAT sensor doodgewoon de sensor is voor de buiten temperatuur.
Als dat werkelijk zo is, lijkt het me een leuke toevoeging nog zo een sensor vlak voor het inlaat spruitstuk te plaatsen.

De informatie die een daar geplaatste sensor geeft is zeer waardevol. Zeker in combinatie met de buiten temperatuur.

Mits mijn eerste stelling klopt natuurlijk. ;)

KIM

Dat is simpel te testen; gewoon de stekker losnemen en kijken wat de IAT zegt.

Piet

Als je de ECU uit jouw M44 auto trekt, zie je dan in de ECU voet tpv A35 een connectortje zitten?

razorx

UserID6342

Citaat van: razorx op 26-08-2017 15:36:24
Ik krijg meer en meer de indruk dat die zogenaamde IAT sensor doodgewoon de sensor is voor de buiten temperatuur.
Voor zover mij bekend is hij dat ook gewoon !

Piet

Alles kan, maar het zou me zeer verbazen als dezelfde sensor voor de dash temperatuurmeter op A35 van de ecu voet aangesloten zou zitten.
Benieuwd hoe het nu zit.... Yits... trek die ecu er nu eens uit  >:(  ;D

UserID6342

Dashtemp is een andere sensor en loopt niet via de ECU

Piet

Dan zou er een tweede buitenluchtsensor moeten zijn dan specifiek voor de ECU

MrCain

Is een aparte sensor . Volgens mij zat ie op t zelfde bracket van de buitenluchtdruksensor maar weet dit niet zeker...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

UserID6342

Die zijn er, bij een X70, ook. Er is nog een tempsensor achter de bumper en een druksensor die de buitendruk meet. Een 850 heeft deze niet. Bij de meeste X70's vind je 2 tempsensoren achter de bumpert. Eentje links (voor dashboard) en eentje rechts. De druksensor zit net naast de ECU bak bij een X70.

razorx

Ok
Mooi, dan valt er wat intetessanters mee te meten. Meteen een leuke indicator voor de efficiency van de turbo en de IC als  we die in de luchtinlaat plaatsen.

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 26-08-2017 18:37:55
Die zijn er, bij een X70, ook. Er is nog een tempsensor achter de bumper en een druksensor die de buitendruk meet. Een 850 heeft deze niet. Bij de meeste X70's vind je 2 tempsensoren achter de bumpert. Eentje links (voor dashboard) en eentje rechts. De druksensor zit net naast de ECU bak bij een X70.

Stelletje spammers ik kijk even niet  ;D

Dirk gaat door voor de wasmachine  :D

Er zitten bij een classic idd twee sensoren, dacht eigenlijk dat degene voor de ecu wat meer in de buurt van de luchtfilterbak zat. Maar er wordt genoeg gerommeld natuurlijk aan die auto's....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Doet er eigenlijk allemaal niet eens zoveel toe als je A35 wil gebruiken voor IAT temp meting.
"Gewoon" een tempmeter met 0-5volt output in de IC buis na de IC plaatsen en aansluiten.
Bin aanpassen zodat de waarde in het logframe opgenomen wordt.
Dat wil zeggen: als je A35 al niet voor iets anders "misbruikt" hebt, bv. ik heb er nu de oliedrukmeter opzitten.

arjenT5R

Vriend Cain,

Er klopt iets niet of ik begrijp iets niet aan je verhaal.

Jij stelt dat de X-as in de door jou genoemde grafiek een waarde in CFM weer geeft.
Ik haaaaaaaaaat amerikaanse notaties en alles wat met de states van doen heeft... scheren... kam? JA Full power  ;D

Ok dus ik snap CFM niet.... nu lijkt CFM mij te staan voor "Cubic Feet per Minute"
Ofwel ongeveer een kubieke klomp.... 30x30x30 cm right?

Reken je dat om naar menselijke getallen dan kom je op kubieke meter per uur.

Dan kom je toch heel laag uit? Klopt CFM wel voor de X-as? Is dat niet CFS? Of weet ik wat voor onmogelijke bokke getallen die amerikanen gebruiken?

CFM = (L x RPM x VE x Pr)/5660

CFM=(2,3x3600x0,9x1,6)/5660

=2.1.....

..... ik maak er nog weinig tabak van  :o

Dus 2,3 liter motor, 3600 rpm bij 0,6 bar.

toch?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

Die as zal in iets anders uitgedrukt zijn dan cfm idd. Hoewel cfm een veelgebruikte eenheid is voor compressormaps.
Lb/min is het ook al niet, dus het is lastig te zeggen. Daarom is t eigenlijk n soort doodzonde om geen eenheden bij je assen te plaatsen :-\.