Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Dat laatste heb ik me ook al afgevraagd. Ik heb een nieuwe in de koffer liggen, maar misschien kan ik de oude als reserve houden...

arjenT5R

Ik zou m lekker laten zitten waar ie zit die sonde.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antracs

Dat je de lambda sonde kunt mollen met in car flashes vind ik wel heel belangrijke informatie! Dat dat niet door iemand eerder is gemeld... ik heb er ook al een aantal flashes op zitten zonder me daar bewust van te zijn en maak me zorgen dat ie het niet goed meer doet.

Voor mij ook onduidelijk hoe de oplossing te realiseren is. Welke modificatie waar in de bin? Is dat bij de situatie van een standaard lambda regeling of is dat bij de wide band mod?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

#979
De Ecotrons-sonde heb ik toch maar preventief vervangen door een waarvan ik zeker weet dat het een Bosch is.

Deze kwam eruit. Zou uit Duitsland komen en er staat een quasi-Bosch-logo op die toch net even anders is dan het logo op de nieuwe sonde. 

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Vulk

Merk je verschil in het rijden of de logs?

Ries van de Zilverschuit

Nee, heb ook nog nauwelijks met de auto gereden. 'k Had ook niet het idee dat hij erg slecht was en ik flash een stuk minder dan de meeste hier, denk ik. Gewoon uit voorzorg, zeker ook met het oog op de vakantieritten. Af en toe had ik in het verleden wel een forse hik bij het kruisen, maar dat kan ook altijd wat anders geweest zijn. De tijd gaat het leren.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Antracs

Hoe werkt idle nu precies?

Idle Target Based on Coolant Temp: staat standaard in de 608 bin vrij hoog , verloopt van 1100 naar 850. Ik vind m fijn van 850 -> 780.
Idle ignition angle characteristic: staat standaard vrij laag op 5.25 in de 608 bin, normaal bij andere autos is 15. Late ontsteking geeft meer warmte. Zal wel met de catalysator te maken hebben.
"Idle Ignition by coolant temp (correction?)": geen idee wat deze tabel doet.
Idle Warmup map: soort VE map?

Als ik Idle Target naar iets heel laags zet zoals 450 RPM dan gaat het trillen, de Ignition Angle fluctueerd dan.
Als ik vervolgens de Idle ignition angle characteristic in rond die RPM aanpas van 5.25 naar 13.50 trilt het minder.
Als ik vervolgens een heel klein beetje gas geef loop het soepel rond de 650 RPM, de Ignition Angle is dan rond de 6 en fluctueerd dan niet.

Conclusie:
TPS signaal onderbreekt een feedback loop waarin de ignition angle betrokken is, die zorgt dat het trilt bij zeer lage Idle RPM.

Wie weet hoe dit systeem van aanpassen van de Ignition Angle onder Idle omstandigheden werkt?


C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Veranderen van ontsteking moment geeft een snellere reactie op stationair toerental.
Het afregelen van stationair toerental is een samenspel van IAC en ontstekingstijdstip.

De grove regeling wordt door de IAC geregeld en de fijne (snellere) regeling is door ontstekings tijdstip geregeld...

Geen flauw idee waarom je daar aan zou gaan zitten rommelen btw... maargoed dat is jou pakkie aan ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Is Yits ooit bezig geweest met het idlen "leaner" te maken?

razorx

Jawel, de koude start verrijking had ik wat getemd.
Dit haalde echter niet veel uit.

Met die iets armere koude start duurde het wat langer voordat de motor op temperatuur was. Dus weg besparing. ;)

Eric850R

Hoi heren,

Even misschien dom vraagje, maar jullie tunen toch de ecu?
En als je die tunet, dan heb je daar toch speciale aansluitingen en software bij?

Ik vraag me namelijk af, of - als je 1 ecu kunt herprogrammeren - of je dat ook met ecu's van andere merken / types zou kunnen.

Want ik heb een ecu in een Japanse Nissan die de auto vertelt dat-ie bij 180 moet stoppen, maar dat zou ik er wel uit willen hebben.

Maar misschien is dit al te dom wat ik nu denk?

Miyel

De mensen hier tunen specifiek de Volvo/Bosch M4.4 ECUs omdat er ooit iemand die dingen 'gehacked' heeft, er functies aan toegevoegd heeft, een pc programma ervoor ingericht heeft en dit 'open source' gemaakt zodat iedereen hier mee aan de slag kan en verbeteringen kan delen. Een beetje zoals Linux of Android.
Maar dat werkt niet op andere merken.. daarvoor kom je echt bij de officiƫle tuners die flink betalen voor een plugin en apparatuur.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

arjenT5R

Snelheids signaal naar de ecu doorknippen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Misschien is er wel een of ander Nissan forum waarin ze iets soortgelijks hebben gedaan....