Verslag; Verschil Sachs Performance koppeling vs OEM 850R

Gestart door Miyel, 30-10-2020 22:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miyel

In 2016 heb ik een Sachs Performance koppeling aangeschaft voor mijn 850 T-5R. Dit is volgens de website en alle reviews een bewerkte Sachs (=OEM volvo) 850R koppeling welke 30% meer koppel aan kan dan de OEM versie.
Kost een zak vol geld maar ik kwam geen negatieve verhalen tegen dus dat werd hem. Beredenatie was een sterkere kwaliteits koppeling met behoud van rijdbaarheid en pedaalgevoel. Het was een daily driver en met een oude koppeling i.c.m. 319Pk had ik ook nog nooit problemen ondervonden, dus met deze moest ik wel wat hogere doelen kunnen halen.

Ik heb er een jaar mee rond getuft en niet veel belast omdat de tune nog niet in orde was en toen besloten om een M66 te gaan monteren (duurt nu al 3 jaar). Dus nu was het tijd afscheid te nemen van deze koppeling en wat schetst mijn verbazing; Bijna niemand heeft ooit van deze set gehoord en menig toetsenbordridder op Facebook (tja, je moet mee) was steevast overtuigt dat dit een 'gewone' 850R koppeling was en ik daarmee meer als nieuwprijs vroeg  :eusa_wall:

Nou, gedreven als ik ben wil ik graag het tegendeel bewijzen. Dus ik heb van iemand een OEM 850R koppeling te leen gekregen ter vergelijk en de bevindingen wil ik graag met jullie delen en vastleggen.

Voor de duidelijkheid; Sachs Peformance GmbH is een losstaand bedrijf van ZF Sachs! Deze performance koppeling is dan ook BEWERKT wat inhoud dat ze een originele koppeling hebben gepakt. De nummers op beiden komen dan ook grotendeels overeen.

Ok, eerst de Performance koppeling nieuw in doos in 2016;


En de geleende koppeling in doos, het gaat vooral om de artikelnummer;


En nu naast elkaar, Performance rechts; Wat opvalt is dat OEM 'made in Slovakia' is terwijl ze in 2016 nog uit 'Germany' kwamen.
Het 2e wat opvalt is dat de Performance versie is voorzien van 'Sachs Performance' en datum stempels en 'Race Abw' stickers.


Close-up;


Duidelijk verschil in het frictiemateriaal.


Aan de drukgroep is zo niets te zien;


Behalve dan ook weer de sticker;


En dat de ene is gemaakt 'voor Volvo' in Slovenie en de andere 'door Sachs'


Is er dan niets anders aan de drukgroep? De vingers zullen toch wel verzwaard zijn?
Nee, opgemeten en exact hetzelfde. Ook de nummers er op waarbij het laatste nummer productiejaar moet zijn.


Ook deze veren zijn hetzelfde;

^Psst.. de clou kun je hier al wel zien  :eusa_shhh: ^

Toen maar een mail gestuurd naar Sachs Performance met de vraag wat nu precies aangepast is. En die hebben ze een dag later heel netjes beantwoordt;
"The pressure-plate gets a ring to increase the contact-pressure and the disc gets a new special organic friction material.
After these two working-steps the clutches are able to handle 30% more Nm compared to an OEM-Clutch."


Een ring in de drukgroep dus.. en ja, die zit er inderdaad in.
Bij de OEM niet (niet de voorste koperkleurige, maar tussen de 'nokken' is het hier leeg);


En hier zit een randje in de nokken gedraaid en daar ligt een hoge ring in welke de druk verdeeld over de plaat met drukvingers;


Hier dus niet;


En hier dus wel;


Als extra test wou ik eigenlijk nog meten of de bewerkte drukgroep ook meer kracht nodig heeft om in gedrukt te worden. Dit heb ik nog niet kunnen doen en ik vraag me ook af óf het op een werkplaatspers te zien is aan de oliedruk en óf hier werkelijk verschil in zit aangezien het pedaalgevoel ook niet veel anders zou moeten zijn.

Goed, tot op heden zijn dit dus de bevindingen en ik kan wel zeggen; Ja, het is weldegelijk een bewerkte koppeling en niet een standaard 850R versie.

De reclame sluipt ook in dit mooie forum; Mijne is dus te koop.. mocht je interesse hebben hoor ik het graag.


850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Ries van de Zilverschuit

Boeiend hoor! Je moet het ook maar net zien of weten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vasquez

Kan mij ergens ook wel iets bij het commentaar voorstellen eigenlijk.

Voor (iets minder dan) dat die nieuwprijs koop je ook een nieuwe Sachs 707 en een stuk meer piece of mind.

Onbekend maakt onbemind wellicht, maar als je dan toch veel tijd en geld in een bakwissel steekt, waarom dan niet iets kiezen wat zich echt heeft bewezen in performance builds  ???

Ben wel benieuwd wat voor sterkere koppeling je nu gaat gebruiken dan?!

Miyel

Citaat van: vasquez op 31-10-2020 14:04:01
Kan mij ergens ook wel iets bij het commentaar voorstellen eigenlijk.

Voor (iets minder dan) dat die nieuwprijs koop je ook een nieuwe Sachs 707 en een stuk meer piece of mind.

Onbekend maakt onbemind wellicht, maar als je dan toch veel tijd en geld in een bakwissel steekt, waarom dan niet iets kiezen wat zich echt heeft bewezen in performance builds  ???

Ben wel benieuwd wat voor sterkere koppeling je nu gaat gebruiken dan?!

Omdat iedereen die een 707 monteert achteraf klaagt over pijn in de kuiten.  En ik ben niet zo'n grote gespierde... kerel.
En 9 van de 10 die voor zo'n 707 of Spec koppeling gaat draait slechts een 280pk en heeft zo'n aan/uit koppeling helemaal niet nodig.

Dit is gewoon een fijne koppeling die net wat meer aan kan dan standaard. Zo is hij bedoeld en zo wou ik hem ook.
Dat hij nieuw €660 kost is 'jammer' maar meer opties waren er mijn inziens niet.

En wat ik nu in mijn M66 achter B5244T5 ga zetten weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat mijn mening niet veranderd is dus het zal wel een DualMassa vliegwiel worden met Sachs Performance koppeling.
De jankerts beginnen dan te schreeuwen dat DM kapot gaat en je een SM licht vliegwiel moet nemen met een 4-puck koppeling.. Maar ik dus niet; als met 50k km het DM vliegwiel begint te rammelen in mijn hobby auto ben ik 20 jaar verder en zet ik er wel weer een nieuwe in.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

vasquez

Begrijp mij niet verkeerd, er is uiteraard meer dan een 707 hoor, die is ook niet heilig ;D

Dat iedereen klaagt over pijn in zijn/haar kuiten is ook weer zwaar overdreven, heb je het zelf wel eens geprobeerd?!
Niks aan-uit aan die koppeling, voelt als OEM en marginaal zwaarder.

Tenzij jij below-average bent bedeeld qua beenspieren natuurlijk of gewoon een piepert  :P.

Als mijn vriendin er mee wegrijd zonder iets op te merken qua zware koppeling, zal het allemaal wel meevallen.
En die rijd dagelijks in een nieuwewetse Fiat Panda en is wel van het type piepen  ;D

Naah, zonder gein, de hear-say-verhalen moet je misschien niet teveel waarde aan hechten, heb je niks aan ;)

Maar als je zoals gezegd slechts 280pk draait heb je ook geen performance koppeling nodig nee 


Died850

Mooi stukje uitleg. Heb een poosje terug een nieuwe Sachs performance koppeling gekocht maar kon nou niet direct de aanpassingen zien tov een 850R koppeling. gelukkig is het het geld waard gebleken na dit stukje tekst ;D.
Nu nog de praktijk ervaring.

arjenT5R

Een beetje kerel gebruik ook gewoon een automaatbak natuurlijk ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Citaat van: arjenT5R op 01-11-2020 00:29:34
Een beetje kerel gebruik ook gewoon een automaatbak natuurlijk ;D

Eens  ;D ;D ;D

Maar wel interessant om te zien dat er wel degelijk een verschil in zit!

Ik deed destijds al eens een vergelijkbare oefening, maar dan met de koppelomvormer voor de 4-bak (die bij latere types dus wat groter is wegens grotere lock-up). Al is het wat moeilijker om de internals daar naast elkaar leggen ...