Hoe krijg je de moer op de schokdemper los?

Gestart door Woger, 02-09-2017 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Citaat van: diederickvolvo op 03-09-2017 00:34:33

Gaaaf! Het is je gelukt.
Toch vraag ik me af, hoe veel beter vind je het rijden ? End links ook meteen nieuw gedaan?

En Dirk, ik zelf heb het nu paar keer gedaan en doe altijd nadat ik de veerspanners erop gedaan heb 2 spanbandjes voor de zekerheid. Is er misschien nog evt andere veiligheidstips die je ons kan geven?

Ik heb er na nog niet gereden, ga zo een testritje maken  :)
De endlinks heb ik niet vervangen omdat de rubbers er nog goed uit zagen. De overige rubbers overigens (gelukkig) ook.

Overigens heb ik bij het opspannen van de veer alleen in de dwarsrichting van de veer gewerkt en hem zo ook tijdelijk weggelegd. Uiteraard is de kans dat er iets fout gaat het grootst als je aan het spannen bent. En de veer links over rechts gelijk opspannen. Maar dat bedoel ik met logisch nadenken  ;)

NinaPaul

Het is allemaal zo moeilijk, gevaarlijk en mega eng...

Sorry hoor, maar gewoon je verstand gebruiken en de veiligheidsregels in acht nemen (staan op de apparaten en/of gebruiksaanwijzing).
Bijna alle ongelukken zijn een menselijke fout, van brekende kettingen, verschuivende krikken, springende veren, los schietende velgringen tot haren in een kolomboormachine. Slechts een zeer klein percentage is toe te kennen aan andere factoren.

Net zoals bij wapens is het materiaal niet gevaarlijk, maar wel de kluns die er mee speelt!

En over die spanbandjes, twee condooms over elkaar zijn ook niet veiliger.....
(Kijk even naar de rating van die bandjes en het percentage rek, om maar te zwijgen over hoe gevoelig ze zijn op verschuiving, het in de weg zitten, etc.)
Gebruik het gereedschap zoals het hoort, als je het niet vertrouwt, dan moet je dus een andere methode zoeken (hier begint de menselijke fout vaak, "als ik nu even dit doe kan het toch wel...")
Wil je meer veiligheid? Kies dan voor een de- en montage kooi.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

reneetje

Citaat van: NinaPaul op 03-09-2017 09:15:48
Het is allemaal zo moeilijk, gevaarlijk en mega eng...

Sorry hoor, maar gewoon je verstand gebruiken en de veiligheidsregels in acht nemen (staan op de apparaten en/of gebruiksaanwijzing).
Bijna alle ongelukken zijn een menselijke fout, van brekende kettingen, verschuivende krikken, springende veren, los schietende velgringen tot haren in een kolomboormachine. Slechts een zeer klein percentage is toe te kennen aan andere factoren.

Net zoals bij wapens is het materiaal niet gevaarlijk, maar wel de kluns die er mee speelt!

En over die spanbandjes, twee condooms over elkaar zijn ook niet veiliger.....
(Kijk even naar de rating van die bandjes en het percentage rek, om maar te zwijgen over hoe gevoelig ze zijn op verschuiving, het in de weg zitten, etc.)
Gebruik het gereedschap zoals het hoort, als je het niet vertrouwt, dan moet je dus een andere methode zoeken (hier begint de menselijke fout vaak, "als ik nu even dit doe kan het toch wel...")
Wil je meer veiligheid? Kies dan voor een de- en montage kooi.

Tjonge tjonge , wat is er toch in jouw jeugd gebeurt dat jij zo verschrikkelijk tegen de draad in bent , werkelijk waar ongelofelijk...

Veren zijn gewoonweg dingen om serieus rekening mee te houden ,niet meer en niet minder wordt er hier geschreven, en jij moet dat weer bagatelliseren...

Waarom ?

??? ::)

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

hilko73

NP bagatelliseert hier niets hoor.
Veren zijn potentiële moordenaars indien onjuist bejegend. Met het juiste gereedschap, op de juiste manier gebruikt, neem je de risico's weg. Dat ik gewoon zo.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Citaat van: arjenT5R op 03-09-2017 11:38:19
Ajeto!
:D die twee zijn niet het helemaal juiste voorbeeld voor veilig werken :D

arjenT5R

Haha ogja ik heb ook wel veren staan wisselen met spanbanden ipv veerspanners hoor, je moet ergens beginnen en je kan niet ineens alle gereedschap kopen.
Je bezit niet ineens alle kennis en kunde als je net begint met sleutelen het is een leerweg en wat hulp van een forum is fijn maar je moet af en toe fout maken om er van te leren dat is nu eenmaal de beste leerweg.

En je kan niet iemand dwingen het volgens jou manier te doen, als dat echt de beste manier is komt ie daar vanzelf wel achter.
Of niet...

En een beetje zelf nadenken is wel fijn voor je ergens aan begint, dat voorop gesteld.

Het lijntje tussen bezorgd zijn en je mening willen opleggen is dun dat blijkt hier maar weer.

Bedenk eens hoe je zelf begonnen bent hoe je zelf je eerste veer verwisselde, dat was vast ook fraai  ;D

Ik ben zo'n fan van plaatjes  ;D

hilko73

Ik verwisselde mijn eerste veren met behulp van daartoe aangeschafte verenspanners ;)

arjenT5R

Citaat van: hilko73 op 03-09-2017 12:05:14
Ik verwisselde mijn eerste veren met behulp van daartoe aangeschafte verenspanners ;)

Ik bedoel ook niet persee jou, is meer algemeen  :D

arjen850

Ik druk ze met de hand ff samen, Dat gemiep over die veerspanners :eusa_wall:

hilko73

henry classic v70

Citaat van: arjen850 op 03-09-2017 12:40:22

waarvan akte!!  :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Demon

Citaat van: arjen850 op 03-09-2017 12:40:22
Ik ook, na 20+ jaar zijn die veren zo slap geworden,..........  ;D ::)