Vermogensverlies V70 Tdi

Gestart door Paco, 27-05-2005 20:29:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paco

Ola 850 vrienden!

sinds vandaag heb ik een probleempje met de v70 uit 1998. Het gaat om een tdi die op een gegeven moment geen vermogen meer heeft.

Even een omschrijving van het probleem:

De auto start en rijdt goed. Op een gegeven moment (met warme motor) heb ik in de 2e en 3e versnelling GEEN vermogen meer... kan gas geven wat ik wil, maar vooruit gaan doet ie bijna niet. De 4e en 5e versnelling weet ik niet, want die snelheid kan ik dus niet eens halen dan. In de 1ste versnelling blijf ik wel altijd vol vermogen houden!

Nu blijkt dat de motor warm loopt. Koelvloeistof is op niveau (en blijft dat ook). OP HET MOMENT dat de motor te warm wordt en eenmaal TEGEN HET RODE aan komt te staan doet het probleem zich voor! Het lijkt wel alsof het een soort beveiliging is dat aan wil geven dat ik niet verder moet rijden. Als ik heel rustig doorrij in de 2e of 3e versnelling (beetje stationair doorrijden doet ie nog wel) en de motor zakt in temperatuur en de warmtemeter komt weer wat vanaf het rode te staan dan heb ik mijn vermogen weer terug.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ben al even bij de dealer geweest en die hebben de computer uitgelezen en konden niks vinden. Hebben hem gereset en zeiden als het zich voor blijft doen moest ik maar een afspraak maken.

Ik denk zelf dat het misschien de thermostaat kan zijn. Hierdoor loopt de motor warm en op het moment dat ie tegen het rode aan komt gaat de beveiliging erop ofzo. Weten jullie hier meer van? Blijkt wel weer dat ik niks van diesels afweet  ;D

Ik hoor graag jullie reacties want ik moet morgen het hele weekend op pad met de auto.

Hopelijk zit ik dus goed met mijn gedachten!

Alvast bedankt.
Paco

Reitse

mwah, het lijkt me toch vrij logisch dat als de motor het serieus warm krijgt in een noodloop schiet...
Zou toch eerst naar de thermostaat kijken of die wel open gaat...

Paco

Okee, ik heb even gekeken naar de radiateur. Auto staat nu drie kwartier al op de oprit stil en de slang naar de radiateur (als je voor de auto staat dus links boven bij de radiateur) en de uitgaande slang (rechtsonder) zijn allebei nog erg warm! Dus ik neem aan dat de thermostaat dan wel open staat?

Reitse

Zou heel goed kunnen ja. misschien ergens een temperatuursensor die wat erg snel is?

Paco

Ik heb even zitten zoeken met de zoekfunstie op temperatuursensor, maar daar word ik niet echt wijzer van. Waar zou ik dan moeten kijken bij een tdi?

Bedoel je dan dat die sensor de verkeerde waarde doorgeeft? Dus dat de sensor denkt dat de motor minder warm is dan dat ie eigenlijk is? En dat de thermostaat dan te laat opengaat ofzo?


thuur

Ga er maar van uit dat de temperathuurmeting correct is en dat de motor in de stress schiet als ie te warm wordt.

Bij twijfel de thermostaat toch vervangen, maar aangezien je een diesel hebt verdenk ik eerder de waterpomp. Heb zelf een keer gehad dat het schoepenradje eraf was gelopen. Reken maar dat ie warm werd! De enige stroming is de nathuurlijke stroming (warmte wil naar boven) dus de slangen worden dan wel warm. Zie je sporen van koelvloeistof bij de pomp? Wellicht ergens anders? En het peil staat op max (koude motor) neem ik aan?


Gr 8)

Paco

#6
Koelvloeistof staat op max bij koude motor idd. Er is nergens vloeistof te zien waar die lekt oid, en de koelvloeistof blijft op niveau.

Gister gereden met het warme weer en na enige tijd loopt ie warm... uiteindelijk tot het rooie en als je daar mee blijft rijden tot het rooie dan heeft ie dus zijn verlies van vermogen.

Met uitgeschakelde airco en de verwarming vol aan met warme lucht gaat ie als een speer weer naar normale temperatuur (meter op dashboard staat dan weer exact in het midden).

Bij normale weerstemperatuur (20 graden ofzo) heb ik er vrijwel geen last van.

De thermostaat gaat sowieso vervangen worden. Kijken wat ie dan doet.

reneetje

Citaat van: Paco op 29-05-2005 22:46:11
Koelvloeistof staat op max bij koude motor idd. Er is nergens vloeistof te zien waar die lekt oid, en het niveau blijft op niveau.

Gister gereden met het warme weer en na enige tijd loopt ie warm (op snelweg) uiteindelijk tot het rooie en als je daar mee blijft rijden tot het rooie dan heeft ie dus zijn verlies van vermogen.

Met uitgeschakelde airco en de verwarming vol aan met warme lucht gaat ie als een speer weer naar normale temperatuur.
Bij normale temperatuur (20 graden ofzo) heb ik er vrijwel geen last van.

De thermostaat gaat sowieso vervangen worden. Kijken wat ie dan doet.

Wat jij omschrijft lijkt mij heel veel op een warmloper.
Oftwel de boel wordt zo warm ,en zet daardoor uit dat het handeltje niet meer fris  ronddraait. :'(
Vind het nogal gedurft om met de temperatuur meter tegen het rode aan door te rijden.
Ik reed er geen meter meer mee en eerst de thermostaat vervangen, want dat is voor 99% de boosdoener, en dan maar hopen dat je verder geen schade hebt opgelopen met die ritjes tegen of in het rode............. :-\

Sucses
Rene ;)

thuur

En van die 1% denk ik dat 99% aan de waterpomp ligt.


Gr 8)

Paco

#9
Wilde nu de thermostaat vervangen, maar ik word er niet wijzer van waar die zit bij een diesel  >:(

Heb even 3 foto's gemaakt, misschien dat iemand hem kan aanwijzen met een pijl ofzo...






Paco

Ik weet inmiddels waar die zit dankzij Ludo (bedankt nog).

Groetjes Paco

Paco

Hoogstwaarschijnlijk was de thermostaat de boosdoener. Deze ging namelijk bijna niet meer open!

Ciao Paco!

Paco

Even een update:

met deze warme dagen bleek het probleem toch niet helemaal weg te zijn helaas.

- koelsysteem was goed (lekte ook geen koelvloeistof)
- thermostaat was nieuw

Het probleem is uiteindelijk gevonden ---> radiateur schoongeblazen

Deze was heel erg vuil waardoor hij dus minder goed kon koelen... nu is het probleem 100% weg!!! Met 33 graden vol airco aan blijft de meter weer kaasrecht staan.

Groet Paco