rare bandenslijtage

Gestart door haasje, 13-11-2017 18:44:37

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Toevallig ook in de laatste periode bezig geweest met de achterwielen/binnenschermen of werkzaamheden laten uitvoeren op die plaats?
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: KIM op 14-11-2017 15:14:30
Nou verwacht je wel heel veel van een uitlijner hoor...
Ik ben al blij als ie aangeeft dat het camber bij een classic en 850 is te stellen.
Ik denk hier dus overduidelijk anders over Kornelis, maar heeft ook te maken met door wie ik (of zelf) laat uitlijnen.  Deze jongens hebben het van mij geleerd, ook voor andere merken auto's.  Is een geweldig leuk, klein, Turks bandenbedrijfje en die hadden toen een oude uitlijnbank staan waar ze niets van snapten in de eerste instantie.  Het ging dus ook vaak fout met het uitlijnen (verschillende merken). Ik ben daar terecht gekomen door Ronny met een Citroën Xantia toentertijd in het oude pand nog, later met een V70.  Op een erg leuke, en goede, manier de jongens uitgelegd hoe ze met die bank overweg moesten en waar op te letten.  Inmiddels staat er een Hunter bank waarmee het ook voor hun makkelijker is geworden.

Sindsdien gaat het uitlijnen, zeker bij Volvo's, gewoon perfect !  Idd word door Nazir ook meteen gekeken of rubbers / kogels e.d. speling hebben met de camera's op de wielen.  Het is dan ook heel makkelijk te zien met een bandijzer of koevoetje er tussen.

In mijn opinie zijn er maar weinig uitlijnbedrijven die een Volvo (ook de modernere) echt goed 4p uit kunnen lijnen !  Zeker de toko's zoals Kwikshit e.d snappen het echt niet en al helemaal niet met de 850 / classics !  Van de modernere Volvo's snappen de meeste ook niets, zeker niet in het geval van 4p uitlijnen.  Ze hebben echt niet door dat de achterassen te stellen zijn helaas :(

haasje

Ik heb volgende week een set S60 nivomaten met veren, zal die gaan plaatsen en dan staat er voor de week erop een afspraak bij de dealer om uit te lijnen.

haasje

Even het vervolg op dit verhaal.
Ik had een set s60 nivomaten compleet met de lagerschalen (bovenste rubber) gemonteerd en zag al snel 2 grote verschillen. De nivomaten van een S60 zijn 1-1,5 cm korter en de lagerschalen die ik nu in de auto had zitten (gezien van onder):

deze zijn dus voor een auto zonder nivomaten en had ik nooit vervangen, simpelweg omdat ik niet wist dat er 2 verschillende waren.

Dit is de juiste versie (gezien van boven, aan de bovenkant komt nog een metalen ring(schoteltje)):

om het even duidelijker te maken, bij normale schokbrekers komt de schokbreker tegen een metalen schotel. Bij een nivomat komt het in rubber te zitten. Ik heb het vermoeden dat doordat de nivomat niet met de juiste lagerschaal gemonteerd was er meer beweging mogelijk was en ik hierdoor bij het nemen van bochten meer speling op het lager had dan wenselijk is.

Nadat ik deze lagers en de nivomaten vervagen had heb ik de auto opnieuw laten uitlijnen.
Nu klopte echter de camber niet meer (ruim 1 graad te negatief). Volgens een oud uitlijn rapport was deze in het verleden wel goed. Ik heb dus de V70 nivomaten weer teruggeplaatst (uiteraard wel met de juiste lagers) en de uitlijning weer laten controleren. Nu was deze een stuk beter en zat deze binnen de toegestane toleranties.

Nu maar afwachten of nu mijn banden wel normaal gaan slijten, maar dat zal wel even duren voor dat helemaal duidelijk is.

Ergo:
Bij het wisselen van de schokbrekers voor nivomaten MOET het lager mee vervangen worden.

V70geRwin

Dat is het vast geweest.
Mooi dat je het gevonden hebt.

Voor de 850 en x70 is de vorm wel gelijk maar is de nivomat versie stugger.

haasje

Oh en wat ik nog vergeet te melden, de houder waar het lager in vastgeschroefd zit (en waar de veer tegenaan komt), zou ook anders moeten zijn. Er zijn volgens vida 2 versies, 1 voor auto's met en 1 voor auto's zonder nivomaten. Ik heb beide versies optisch vergeleken en kon geen verschillen zien. Ik heb er voor gekozen om deze niet te wisselen omdat ik anders de veren weer moest verwijderen en ik dat niet thuis kan doen. Mijn advies aan anderen die deze wissel gaan doen is om wel alle onderdelen te vervangen.
Het gaat om de volgende onderdelen:
-nivomaten
-lagers
-spiraalveren
-houders (waarschijnlijk niet nodig, maar als alles los is is het een kleine moeite)

elmarconi

Ah! een extreme camber slachtoffer!

--
Autogas Inside . . .