The Blue Mean Lean Green Burning Machine

Gestart door arjenT5R, 19-11-2017 19:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

De wideband mod doet exact hetzelfde maar dan geregeld door de M4.4 computer.

Een gesimuleerd narrowband signaal uitzenden bij de door jou gewenste lambda waarde.
Als je in de logs de voorste lambda sonde er bij klikt zie je m altijd slingeren bij de door jou gewenste lambda waarde, heel vernuftig!

Heel mooi! :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Sterker nog: Die wideband mod doet meer! ;)
Die zorgt ervoor dat je bij iedere load en toerental combinatie exact de door jou gekozen lambda waarde hebt.

Mijn proof of concept verhaal is daarentegen weer universeel inzetbaar. Zij het met een wat minder nauwkeurige regeling. Al blijft dit een verbetering t.o.v. de narrowband aansturing.

arjenT5R

Kan je met jou proof of concept wel direct een widebandsonde er aan knopen? Of moet je dan alsnog een controller hebben zoals de spartan of de alm?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

#138
De aansturing/uitlezen van de Bosch LSU wideband sensoren is een redelijk gecompliceerde zaak waarvoor Bosch de CJ125 chip heeft ontwikkeld.
Alle controllers zijn rond deze chip ontworpen.
Zelf zo'n circuit rondom de CJ125 ontwikkelen is op zich wel mogelijk.
Maar het is eenvoudiger gebruik te maken van reeds bestaande controllers.
Dus in dat opzicht blijft een controller noodzakelijk, bestaand of zelf ontworpen, rond de CJ125.

Wat leesvoer over de CJ125 :
http://www.bosch-semiconductors.de/media/automotive_electronics/product_information/CJ125_Product_Info.pdf

arjenT5R

Is het raar als ik me nu een " baboon brain " voel? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

zoiets? :D



Er is wel ergens een opensource project op het web voor een diy wideband controller.

KIM

Jaaa, kun je controllertjes gaan solderen als je weer eens niets te doen hebt aan boord  :P

classicT5

Hij moet ook nog wat downpipes lassen. Je hebt toch wel een tig lasapparaat bij je? ;)

S. Brouwer

Rustigaan even het topic doorgelezen.
En begrijp ik het goed dat dit ook goed toepasbaar is voor de  twin turbo T6 met vialle lpi?
Mijn xc90 lust ook wel een slokje ;D

arjenT5R

Citaat van: S. Brouwer op 01-01-2018 20:27:51
Rustigaan even het topic doorgelezen.
En begrijp ik het goed dat dit ook goed toepasbaar is voor de  twin turbo T6 met vialle lpi?
Mijn xc90 lust ook wel een slokje ;D

Zeker dat is ME7 of ME9? Van welk jaar is ie?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Je moet de software van de ECU aan kunnen passen daarvoor.
Bij een ME7 gaat dat wel (Maarten houdt zich daarmee bezig) bij een ME9 (vooralsnog) niet.
Bovendien moet er van de LPI installatie een signaal af te tappen zijn die aangeeft op welke brandstof er gereden wordt.
Bij Vialle versie 6 gaat dat wel, bij versie 7 (nog) niet.

S. Brouwer

Klinkt al goed. 1e serie uit 2003. Lpi is 2 maanden oud en zal even kijken welke versie het is.
Daarna maar starten met het inlezen in het tunersdeugd topic!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

S. Brouwer

Citaat van: arjenT5R op 01-01-2018 21:02:21
1e serie is me7 zover ik weet

Zo te zien wel! Zal de lpi controleren en dan verder inlezen.
Nog ewn aantal avonden te gaan  :)

leons850

Citaat van: S. Brouwer op 01-01-2018 21:34:09
Citaat van: arjenT5R op 01-01-2018 21:02:21
1e serie is me7 zover ik weet

Zo te zien wel! Zal de lpi controleren en dan verder inlezen.
Nog ewn aantal avonden te gaan  :)

Als het 2 maanden oud is je LPI, ga er dan maar vanuit dat het LPE7 is.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein