Geen 1e en 2e versnelling meer

Gestart door Woger, 14-12-2017 19:34:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woger

Afgelopen weekend ineens geen power meer bij het optrekken en knipperend pijltje en brandend engine lampje. Maandag uitgelezen en foutcodes:
- ECM-530D Malfunction indicator lamp (MIL) TCM - Faulty signal
- CDM-000D Communication, ECM internal fault
- TCM-0060 Control module internal fault
De fouten gereset en vanmiddag een km of 10 door het dorp gereden, zonder problemen. Net mijn zoon gaan ophalen van het voetballen en bij het wegrijden direct weer een kerstverlichting op het dashboard. Bij het voetbal de auto even uitgezet en de pook een keer of 10 van P naar de 1 en weer terug. Toen weer gestart en de kerstverlichting was niet weg, maar de auto trok weer normaal. Echter na 500 bij het afremmen voor een stoplicht een lichte bonk en weer geen 1e en 2e versnelling. Thuis gekomen auto in de P gezet, maar krijg de sleutel er niet meer uit.  :eusa_wall:
Dat betekent dus ook dat ie niet op slot kan.
Bak is een W50-42 met 131.000Km. Heeft wel een tijdje een caravan getrokken waarschijnlijk.
Daarnaast heb ik afgelopen weekend vanwege de sneeuwval voor het eerst de W gebruikt.

Iemand een idee, waar ik het zou moeten zoeken?


Woger

Ok, na wat geklooi met de shiftlock override knop kon ik de sleutel ontgrendelen. Nu op zoek naar de errors van de automaat.

classicT5

Denk je pnp switch, mbv zoekfunctie vind je zat info

arjenT5R

#3
Die sleutel er niet uit kunnen krijgen is een mechanische beveiliging met een kabel.
Die kun je gewoon door knippen in geval van nood.

Hoe lang zit de olie al in de bak? Misschien tijd voor een flush?

Verder alle kabels en connectors even langs lopen, massa kabels, de gemeenschappelijke plus kabel in de zekering kast.

Edit trek de peilstok er eens uit ? er gaan ook wel eens koelers lek  :eusa_shifty:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Woger

PNP switch zat ik ook al aan te denken, maar Google meldt dan meestal andere DTC's.
Olie is vorig jaar geflushed, maar zal ik straks zeker even peilen.
Het rare is dat ie voor zowel de ECM als de TCM een internal fault aan geeft. Ik ga dus ook even de computerbak bekijken en droog spuiten. Na wat Googlen kwam er meerdere keren uit, dat het wisselen van de TCM het probleem oploste.

arjenT5R

Verder alle kabels en connectors even langs lopen, massa kabels, de gemeenschappelijke plus kabel in de zekering kast.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Woger


arjenT5R

Bij de ME7 en Denso Auto's is die algemene plus kabel een bekende kwaal, ze corroderen waardoor de overgangsweerstand hoger wordt.
En kunnen dan ontzettend heet worden waardoor er rare problemen kunnen ontstaan.
Er zijn er al meerdere door in de hens gevlogen....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Woger

Ik denk dat het dat niet is. Lijkt me dat de problemen dan niet zouden ontstaan tijdens een sneeuw storm. De min kabel ga ik wel even schoonmaken en de plus pool voor de zekerheid dan ook.

arjenT5R

Neuhj maar 't is zeker t controleren waard ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Woger

Nou,
Ik heb het volgende gedaan:
TCM en ECM verwijderd en TCM terug geplaatst. Originele ECM terug geplaatst (ik rij normaal met een door Maarten aangepaste). Vervolgens fouten uitgelezen en de ECM-530D en TCM-0060 kwamen terug. De fouten gereset en weer uitgelezen. Toen kwam de ECM-530D fout terug en ging het ABS lampje branden  ??? .
Nog een keer de fouten gereset en toen kon ie geen fouten meer vinden, maar bleeft het ABS lampje branden. De auto weer uitgezet en opnieuw gestart en nu bleef het ABS lampje uit. Vervolgens de min kabel die aan het chassis zit (voor de accu) los gemaakt en opgeschuurd en weer vastgemaakt. Ook de olie van de bak even gecontroleerd en die stond flink boven het max (motor stond uit) en was nog mooi rood.
Daarna 25 km gaan rijden met 3 tussenstops, waarbij geen foutmelding meer is terug gekomen.
Nu hopen dat het probleem verholpen is.  :eusa_pray:

V70geRwin

Citaat van: Woger op 15-12-2017 12:23:28
Nou,
Ik heb het volgende gedaan:
TCM en ECM verwijderd en TCM terug geplaatst. Originele ECM terug geplaatst (ik rij normaal met een door Maarten aangepaste). Vervolgens fouten uitgelezen en de ECM-530D en TCM-0060 kwamen terug. De fouten gereset en weer uitgelezen. Toen kwam de ECM-530D fout terug en ging het ABS lampje branden  ??? .
Nog een keer de fouten gereset en toen kon ie geen fouten meer vinden, maar bleeft het ABS lampje branden. De auto weer uitgezet en opnieuw gestart en nu bleef het ABS lampje uit. Vervolgens de min kabel die aan het chassis zit (voor de accu) los gemaakt en opgeschuurd en weer vastgemaakt. Ook de olie van de bak even gecontroleerd en die stond flink boven het max (motor stond uit) en was nog mooi rood.
Daarna 25 km gaan rijden met 3 tussenstops, waarbij geen foutmelding meer is terug gekomen.
Nu hopen dat het probleem verholpen is.  :eusa_pray:


Lees even in het boekje hoe je op de goede manier het pijl van je automaat hoort te meten!
Mooi rood is een goed teken  ;D

Woger

Citaat van: V70geRwin op 15-12-2017 12:30:11
Lees even in het boekje hoe je op de goede manier het pijl van je automaat hoort te meten!
Mooi rood is een goed teken  ;D

Ja, volgens mij was het met warme lopende motor meten, maar het regende net en mijn oprit loopt op. De automaat olie is bij mij altijd mooi rood, die wordt namelijk gemaakt van mijn eigen bloed, zweet en tranen. :)

leons850

Citaat van: Woger op 15-12-2017 12:38:36
Citaat van: V70geRwin op 15-12-2017 12:30:11
Lees even in het boekje hoe je op de goede manier het pijl van je automaat hoort te meten!
Mooi rood is een goed teken  ;D

Ja, volgens mij was het met warme lopende motor meten, maar het regende net en mijn oprit loopt op. De automaat olie is bij mij altijd mooi rood, die wordt namelijk gemaakt van mijn eigen bloed, zweet en tranen. :)

Jij hebt geen blauw bloed? ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein