Even voorstellen; Een gelukkige 855/'96 bezitter.

Gestart door 855/96, 18-12-2017 13:01:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855/96

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik de gelukkige bezitter van een mooie 850 Estate 2.5 10V Aut. uit 1996. Na een tussentijds uitstapje te hebben gemaakt richting een Frans merk ben ik nu weer als een Eland in het woud. Het is mijn vierde Volvo (1x940 en 2xs80 (t6,d5)). Ik ben dan ook al lange tijd lid van het algemene Volvo Forum. Maar nu ik een mooie 855 rijdt leek het me raadzaam om ook hier een lidmaatschap aan te vragen.

Het mag geen verassing heten dat mijn laatste aanwinst zich niet in showroomstaat bevind. Maar gelukkig niets wat veel zorgen baart. De auto heeft nog geen 3 ton op de teller en de motor en automaat voelen als nieuw.  Mijn to do list ziet er vooralsnog als volgt uit (op volgorde van urgentie):


  • Remschijf achter. Lijkt een opdonder te hebben gehad, aangezien de boel links achterin begint te trillen bij het remmen. (lichtjes bij zacht remmen, prominenter aanwezig bij krachtiger remmen.) Tevens de blokken zullen aan vervanging toe zijn.
  • Roest op één van de spatschermen voor, heb inmiddels een oproep via onderdelenlijn lopen, maar het wachten is op de juiste kleur (427)
  • Centrale Deurvergrendeling. Bij aankoop bleek er een Volvo Euro Alarm op de auto te zitten met afstandsbediening. (Centrale deurvergrendeling, startonderbreker en alarm. De batterij was nagenoeg leeg. Na contact op te hebben genomen met een Volvo dealer en op het internet wat op te hebben gezocht durfde ik het aan de batterij te vervangen. Helaas werd ik direct geconfronteerd met een niet-werkende ab, wat ik ook probeerde. Uiteindelijk steekzekering van alarm eruit gehaald om de auto bij de garage te krijgen alwaar het systeem ertussenuit is gehaald. Er zaten nog twee plastic sleuteltjes bij waarvan 1 rood (masterkey) maar de plek waar die ingestoken moeten worden laten zich nog steeds vinden.
    Ook vond ik, achteraf  >:(, het originele volvo boekje mbt alarm waarin de aanmeldprocedure van de ab wordt beschreven tussen de overige paperassen van de auto maar volgens mij deed de ab zelf iets anders na het vervangen van de batt.. Heel rouwig ben ik niet. De auto liet zich alleen ontgrendelen als je er direct naast stond en de startblokkering die zichzelf na 30sec auto op contact activeert was ook niet echt gebruiksvriendelijk.  Ik heb hier inmiddels al veel gelezen over de gebruiksvriendelijke aftermarket producten, de zgn. Spy keyless entry. Samen met de foto's van razorx heb ik vooralsnog alle vertrouwen op een goede afloop mbt tot verhaal.
  • Het plastic paneel van de achterklep, deze nagenoeg los, het is gebleken dat er al een keer een reparatie plaats heeft gevonden aldaar, (de bevestigingspunten op het paneel zijn met metalen stripjes extra verstevigt). Een senior monteur van de lokale Volvo Dealer herkende het produce. Hij bereide me er op voor dat het geen fijn klusje was, ik heb het bevestigmateriaal inmiddels en het wachten is op een middag met een zachte temperatuur om daar in alle rust mee aan de slag te kunnen.
  • Armsteun, één bevestigingspunt van de armsteun is afgebroken en derhalve wappert ie wanneer je hem bedient. Ik heb inmiddels een compleet middenconsole paneel (vanaf de asbak tot en met de armsteun. Deze ga in zijn geheel vervangen om daarna de zwart lederen armsteun weer terug te plaatsen. Op het lampje voor de sigarettenaansteker na (niet voorradig) weggewerkt inmiddels. Gelukkig hoefde ik niet de gehele console te vervangen, het opbergbakje onder de armsteun bleek demontabel wat toegang gaf tot de schroeven van de armsteun zelf, hoefde 'alleen' het metalen scharniertje om te zetten. Meteen ook maar even de schakelaars voor de stoelverwarming-voor overgezet, mocht ik ooit tegen een mooie set stoelen met verwarming aanlopen zijn die voorbereidingen alvast gedaan.
  • Verlichting AC unit en verlichting bij de automaatbediening en asbak. Van die laatste heb ik het onderdeel nr nog niet kunnen achterhalen, lukte zo snel niet bij dealer. Overige lampjes heb ik grotendeels in mijn bezit inmiddels. (Hoop ik)- Weggewerkt inmiddels.
  • AC unit geeft een storingscode, ik heb inmiddels genoeg gelezen om te begrijpen dat een goed functionerende airco wel erg hoog gegrepen is. Maar wanneer al het bovenstaande is weggewerkt en er zich geen nieuwe calamiteiten voordoen ga ik daar ook aandacht aan besteden.
  • Rolhoes, is aan beide zijden defect. Aan de ene kant rolt ie niet meer op. (ik begreep dat er info te vinden moet zijn hoe je dit zelf kunt repareren. Aan de andere zijde lijkt de diagonale 'pen' een opdonder te hebben gehad omdat ie aan lengte tekort komt voor een solide klem tussen beide zijpanelen. Volgens mij hoort daar een veer tussen te zitten, althans dat was bij de 940 het geval. Weggewerkt, resterend plastic van de afgebroken bevestigingen met verhitte spies doormidden gesmolten en verwijderd. Vervolgens koperen buisjes met een inkeping i.c.m. stukjes m4 draad in de behuizing weggewerkt nadat ik 'm in zo'n 15 slagen strak had gespannen. Alles minimaal bemeten en paste dus prima. Het is een klusje wat je in je eentje kan doen. Heb het dekkleed meteen maar even omgedraaid, dus nu de 'frisse' kant boven. Het andere uiteinde was een peulenschil, kon met een tang één van de plastic uiteinden weer terug naar buiten trekken en het geheel pas allemaal als gegoten.
  • Cruise Control inbouwen, waarschijnlijk een aftermarket product. Heb zowel in mijn laatste auto als in de 940 een goedkoop systeempje van Waeco laten inbouwen, werkte altijd naar behoren.

Dit is wat ik vooralsnog kan bedenken, maar er zal vast nog wel een kleinigheidje zijn. Hopelijk heb ik jullie niet al te veel verveeld met deze lap tekst. ;)

Oh, ja. Ik ben woonachtig in het noorden van het land.

Groet!

'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

V70geRwin

Welkom, niets schokkends zo te lezen.

AC knippercode kan je de fout uit (laten) lezen.
Forummers genoeg met een kabel en FCR.
Voor het zelfde geld is het een klep die niet wil of een storing op de ventilator van de temp sensor.

Maar heb je ook plaatjes van je stalen ros?  ;D

855/96

Dank voor je reactie, Gerwin. Ik zal bij gelegenheid een leuke foto maken en plaatsen.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

Martijn-V70

Welkom hier, altijd leuk een noorderling er bij  ;D

razorx

Welkom hier en veel veilige kilometers toegewenst!
Die Spy keyless entry hebben we nog steeds op de 10V en werkt prima. Op e-bay zijn ze vermoedelijk nog te krijgen.
Loopt dan vermoedelijk via een Bulgaarse leverancier.

855/96

'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

razorx

Nee hoor. Exact het zelfde. Deze hebben wij:
https://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/CV005

Ik ben alleen verbaasd dat de Nederlandse leverancier weer terug is. Zekerheidshalve zou ik even Googelen op de bedrijfsnaam en de domeinnaam.
Het heeft daar wat "gerommeld" ;). Maar misschien is alles weer goed en stabiel. Dan heb ik helemaal niets gezegd.

855/96

Ah, die is ook wel mooi idd. Dank voor de tip. Better safe then sorry. Is het profiel van de sleutel van die ab geschikt voor de 850?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

razorx

Ik heb de baard van de originele sleutel overgezet.

855/96

Mijn sleutels zijn nog netjes, ik denk dat ik het, om het niet onnodig ingewikkeld te maken, bij een nieuwe ab houdt. Dank voor uw antwoord.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

blauweroffel

Welkom.

Een cc achteraf inbouwen is heel goed te doen met volvo materiaal. Is volgens mij nog makkelijker en goedkoper.
En in een uurtje gefixed.

BR

had er al iemand om plaatjes gevraagd?

855/96

Dank, ik had al een topic doorgenomen mbt originele cc (http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=13178.0) Maar dat ontmoedigde mij enigszins. Vroeg me ook af in welke staat aangeboden originele cc's in het algemeen verkeren. In een uurtje ingebouwd klinkt wel erg aanlokkelijk. Jammer dat ik geen how-to op youtube kon vinden. Of fotoverslag.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

razorx


855/96

Dank, ook weer een prachtig fotoverslag! Wat een geluk dat we dezelfde auto rijden en dezelfde wensen lijken te hebben.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

855/96

'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic