Van 142 naar 850

Gestart door globbink, 31-05-2005 23:24:17

Vorige topic - Volgende topic

globbink

Laat ik een belofte inlossen door mij even netjes voor te stellen. Mijn naam is Luuk Obbink en ik heb twee maanden geleden een Volvo 850 Estate gekocht, van 1995. Maar dat is niet mijn eerste Volvo, die kocht ik in 1987, een 142 van 1970, model Europa.
Liever had ik een amazon gehad, zoals mijn vrienden, maar die kon ik niet betalen. De 142, met 200.000 op de teller, kostte me 150 gulden. Kom daar nog eens om, de 850, met 75.000 meer op de teller kostte me een veelvoud.
Later heb ik nog een 145 gehad, van 1974. Een bijzonder exemplaar, want er zat een illegale gasinstallatie in. De verdamper was netjes onder het dashboard ingebouwd, zodat je bij de apk alleen de tank er even uit moest halen, plus de afsluiters voor gas en benzine.
Dat ging heel lang goed, tot er iets mis ging met het aansluiten. Ik stond voor een stoplicht te wachten toen ik me realiseerde dat het wel heel erg naar benzine stonk. Op datzelfde moment van er een doffe plof te horen, waarna de vlammen uit de grille sloegen. De motorkap opendoen was een slecht plan, merkte ik.
Er zat weinig anders op dan de komst van de brandweer af te wachten.
Ik ben daarna heel wat uren zoet geweest met het inbouwen van een andere motor, het vervangen van de draadboom en alle rubber delen.
Later heb ik een andere gasinstallatie ingebouwd, helemaal volgens de normen. Bij de keuring ontdekte ik echter dat de Rijkstdienst niet alleen naar de gastinstallatie kijkt, maar ook naar de rest van de auto. En veel kritischer dan mijn apk-station. De bodem was inmiddels een lappendeken van gelaste plaatjes geworden.
Ik heb de strijd toen opgegeven en ben gezwicht voor een bejaarde VW Passat diesel. Vier Volkswagens en een Opel Omega later ben ik nu weer aangeland bij een Volvo. Met een hele officiele G3-gasinstallatie en geen spatje roest.
Eerlijk gezegd hoop ik er niet zoveel aan te sleutelen als aan mijn eerdere Volvo's en zeker niet te lassen. De voortekenen zijn goed. Zoals gezegd, geen spatje roest en hij rijdt als een koning.
Maar als ik op deze website zie wat er allemaal aan zo'n ding kan mankeren....

Claudia

Welkom globbink.

Iemand moet natuurlijk als eerst zeuren.....dus aan mij nu de eer.
Heb je foto's van hem?
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Peertje

Citaat van: globbink op 31-05-2005 23:24:17
Maar als ik op deze website zie wat er allemaal aan zo'n ding kan mankeren....

Je leest hier idd meer verhalen over wat er mis kan gaan. Maar daarvoor is dit forum bedoeld. Gelukkig zijn het over het algemeen mooie, goede, robuuste auto's

Welkom
Ik ben ook benieuwd naar foto's
Hé? Geen banner meer?

toycar