3 inch inlaat ervaringen?

Gestart door DannyJ, 10-01-2018 13:44:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyJ

Beste liefhebbers,

Is het zo dat er een restrictie zit in de standaard inlaat buis van een C70 T5 uit 1998. Mijn C70 T5 heeft nu een aantal aanpassingen.

3 inch rvs downpipe met 200cell rvs racekat
2.5 inch ferrita catback
Schuine flens uitlaat turbinehuis
Gereviseerde 16T met billet upgrade
Open luchtfilter met afscheiding schot
Forge dumpvalve kit
Op maat gechipt bij Schutten

Nu ben ik benieuwd of een 3 inch inlaat systeem iets zal doen. Ook ben ik benieuwd of je de turbo daardoor nog beter gaat horen? Ik kreeg namelijk van iemand te horen op het forum dat het nutteloos is dus ben benieuwd naar meer meningen en het liefst ervaringen.

Mijn plan is ook om een 3 inch gasklep(al besteld) en een RIP kit aan te schaffen. En als ik voor een nette prijs een 19T kan kopen denk ik dat ik die ook alvast aanschaf ::)

Groetjes,
Danny

Volvo C70 T5 1998 handgeschakeld
Garnet red metallic pearl


UserID6342

#2
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 13:44:07

Nu ben ik benieuwd of een 3 inch inlaat systeem iets zal doen. Ook ben ik benieuwd of je de turbo daardoor nog beter gaat horen? Ik kreeg namelijk van iemand te horen op het forum dat het nutteloos is dus ben benieuwd naar meer meningen en het liefst ervaringen.

Ga het proberen in een paar woorden simpel uit te leggen.... Juist op het moment dat je LMM gaat clippen, dus tegen de 4.5-5V aan gaat komen wil je de rommel beter afgeregeld hebben.  Lees simpel, merendeel dus bij vermogensvraag.  Hoe groter je LMM behuizing des te minder snel zal je LMM zijn uiterste meetbereik halen van tegen de 4.5-5V aan en hoe beter je de boel af kunt regelen.  Het maakt dus wel degelijk uit !

Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....

leons850

Ik rij ook met een 19T met Schutten chip, de V90 3/2.75" (buiten/binnen diameter) kan bij een 19T bij schutten prima.
Ik heb ook een afr meter in de uitlaat zitten waarop te zien is dat het allemaal perfect loopt. Geen probleem dus.

Bij de tuner van Dirk lijkt een 3.25" lmm een must ivm het meten en tunen. Is maar net wat de voorkeur heeft.

Geluid zal er niet echt heel anders van worden verwacht ik, bij mij niet want ik rij (gelukkig) zonder "power filter".

Wat betreft de restrictie, de originele inlaat buizen zijn inderdaad niet helemaal goed voor de flow, maar met de me7 buis waar ik mee rij heb ik er weinig last van, gaat hard zat zo.

Kijk en oordeel anders zelf: https://youtu.be/gx91paRLCyE dit is met onderstaande specs.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID6342

#4
Ik durf niet te zeggen of dat Schutten kijkt naar het clippen van een LMM, geen idee.  Vind ik persoonlijk verder ook niet zo belangrijk, maar als uit de logs blijkt dat een 19T met 2.75" S90 LMMbehuizing gaat clippen en dus onbetrouwbaar word qua meetwaarde (komt boven de 4.5-5V) dan zul je iets anders moeten verzinnen om te zorgen dat de LMM gewoon in zijn eigen meetbereik kan blijven.  Vandaar dus de 3.25" behuizing.

Weet niet of Piet bijvoorbeeld mijn logs zichtbaar met dit verschil kan posten ?

Edit: zie uitleg van Arjen over de LMM in Tuners deugd

Miyel

#5
Volgens mij doelt te TS hier meer op de inlaat buis en niet zozeer de luchtmassameter.

Zoals HIER te zien heeft een ME7 buis een 'restrictie' net voor de turbo, het 'oudere' type heeft dat niet.
Echter zal er een reden zijn dat Volvo dit zo gemaakt heeft, en dat is waarschijnlijk meer onderdruk creëren in de PTC nippel.

Is dit nadelig? Ik denk in de praktijk niet.. Ook die 'restrictie' is altijd nog kleiner groter dan de inlaat van de turbo zelf. Bovendien zuigt de turbo de lucht naar binnen en zal de stroomsnelheid in de kleinere diameter hoger zijn. De doorstroomhoeveelheid zal hiermee niet kleiner zijn.

Bij de echt grotere vermogens zal er in de aanzuigbuis misschien een wat grotere onderdruk ontstaan, zeker wanneer de lucht nog op gang moet komen. Of dit merkbaar is in de praktijk? geen idee..

Ik kan me echter wel voorstellen dat je het graag wil (zoals ik  :D), een 3" buis tot aan de turbo bij een 3.25" luchtmassameter. Al is het maar voor het idee dat het beter is.
Net zoals een versterker in je audio installatie bouwen terwijl je de radio nog nooit op het hardst hebt gehad..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

UserID6342

Eensch, maar bij een 3" inlaatsysteem zoals TS vraagt, kom je automatisch aan een grotere LMM behuizing ;D

Miyel

och.. dikke silicone slang met wat vul stukken en hard aanknallen.. staat geen druk op he ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

leons850

Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 16:53:06
Ik durf niet te zeggen of dat Schutten kijkt naar het clippen van een LMM, geen idee.  Vind ik persoonlijk verder ook niet zo belangrijk, maar als uit de logs blijkt dat een 19T met 2.75" S90 LMMbehuizing gaat clippen en dus onbetrouwbaar word qua meetwaarde (komt boven de 4.5-5V) dan zul je iets anders moeten verzinnen om te zorgen dat de LMM gewoon in zijn eigen meetbereik kan blijven.  Vandaar dus de 3.25" behuizing.

Weet niet of Piet bijvoorbeeld mijn logs zichtbaar met dit verschil kan posten ?

Edit: zie uitleg van Arjen over de LMM in Tuners deugd

Er leiden meerdere wegen naar Rome. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

DannyJ

Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?
Volvo C70 T5 1998 handgeschakeld
Garnet red metallic pearl

leons850

Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Als je naar een grotere lmm gaat, moet je ook terug naar de tuner. Verder zal het met een 16T geen extra vermogen geven.
Met een 19T is een V90 3.0 LMM wel een goed idee.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

#11
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 16:40:20
Bij de tuner van Dirk lijkt een 3.25" lmm een must ivm het meten en tunen. Is maar net wat de voorkeur heeft.

Een must... hoezo?
Maar ... nee hoor, met een S90 maf was het ook best wel gelukt.
Maar aangezien de S90 op een gegeven moment toch (te veel) ging clippen bij Dirk was het gewoon netter om een stapje hoger te gaan kwa diameter.
Dat is gewoon een keus die je dan maakt, ut net niet of toch helemaal wel

Het is in het algemeen toch wel vrij gebruikelijk een sensor te gebruiken met een meetbereik die voldoende is voor hetgeen hij moet meten.


EDIT: Er leiden zeker meerdere wegen naar Rome  ;)

Piet

Citaat van: leons850 op 10-01-2018 17:43:08
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Als je naar een grotere lmm gaat, moet je ook terug naar de tuner. Verder zal het met een 16T geen extra vermogen geven.
Met een 19T is een V90 3.0 LMM wel een goed idee.

Yep, ff een groter maf er op zetten en gaan ..  dat werkt helaas niet.
Je motor zal voor geen meter willen lopen :)
In ieder geval moet de zogn. Maf tabel in de ECU aangepast worden om het kloppend te houden.

leons850

Citaat van: Piet op 10-01-2018 17:43:27
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 16:40:20
Bij de tuner van Dirk lijkt een 3.25" lmm een must ivm het meten en tunen. Is maar net wat de voorkeur heeft.

Een must... hoezo?
Maar ... nee hoor, met een S90 maf was het ook best wel gelukt.
Maar aangezien de S90 op een gegeven moment toch (te veel) ging clippen bij Dirk was het gewoon netter om een stapje hoger te gaan kwa diameter.
Dat is gewoon een keus die je dan maakt, ut net niet of toch helemaal wel

Het is in het algemeen toch wel vrij gebruikelijk een sensor te gebruiken met een meetbereik die voldoende is voor hetgeen hij moet meten.


EDIT: Er leiden zeker meerdere wegen naar Rome  ;)

Was geen aanval Piet, een veronderstelling op basis hiervan:
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 15:24:11
Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Ik probeer het alleen algemeen te houden en dat het dus afhangt van de voorkeuren van klant en tuner.

Wat betreft Rome, zo houden we voor ieder wat wils. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

koen.s

Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Bij de 3 inch intake van DO88 kan je de sensor overzetten van je originele lmm.
Misschien is die intake een optie.