Airco stopt na ca. 5 minuten

Gestart door Gijs, 28-05-2005 16:29:52

Vorige topic - Volgende topic

myhobby

Citaat van: Martijn5 op 20-06-2005 22:27:43
Voor al diegenen die kampen met het probleem van de airco die na een aantal minuten uitslaat. Indien dit aan de magneetkoppeling ligt heb ik wel een methode om dit zelf te verhelpen. Ik heb dit bij mijn eigen auto gedaan (855 T5 1995) en het werkt uitstekend. Mijn airco sloeg na vijf minuten uit omdat de luchtspleet in de magneetkoppeling te groot was geworden. De magneetkoppeling is zo goed als onbereikbaar vanaf de bovenkant:

Verwijder eerst de plastic beschermkap die aan de onderkant van de auto over de radiateurs zit (2 schroeven) je ziet nu de magneetkoppeling zittenen je kunt er redelijk goed bij:

Je ziet hier of de luchtspleet te groot is:

In mijn geval was het ongeveer 1 mm.  Dit is dus ruim teveel. Het streven is zo'n 0.2mm. Je ziet ook een drietal rubber dopjes. Deze dopjes bepalen de breedte van de luchtspleet. Na verloop van tijd slijten ze af en wordt de luchtspleet te groot. Je kunt ze uiteraard laten vervangen maar ze ook zelf eenvoudig "bijstellen". Gebruik hiervoor een schroevendraaier zoals op onderstaand plaatje:

Druk de magneetkoppeling zover mogelijk in elkaar (Luchtspleet is volledig dicht) Druk nu met je vinger het witte dopje naar beneden (zie richting van de pijl). Bij het rode streepje creeer je op deze wijze een smalle opening. In deze opening stop je een "opvuldraadje" dat je op de volgende manier kunt maken. Maak van binddraad een oogje dat om de witte dopjes past:

Dit oogje duw je tussen het witte dopje en de stalen plaat waar het dopje in zit (zie rood streepje). Duw het goed strak tussen het dopje en de plaat zodat het goed zit geborgd. Herhaal dit voor de andere twee witte dopjes. De luchtspleet is nu een stukje smaller geworden en de magneetkoppeling werkt weer perfekt! De argwaan was mij bij of de "oogjes" op hun plek bleven zitten bij hogere toerentallen. Dit heeft zichzelf inmiddels bewezen. Het werkt uitstekend. :)
Succes,
Martijn

Heeft iemand deze plaatjes nog ? Via de links kom ik op http://www.hjhosting.nl/?error=404 uit....

Je kunt ze mailen naar myhobby@zonnet.nl

Jash

Hoi roffelaars
ik had hetzelfde probleem maar dan niet meer aan.... de speling in de mageneetkoppeling was in de loop van de tijd teveel geworden.... :P
Vandaag is airco mobiel aan huis geweest om deat euvel te rapareren :D
Helemaal perfect 100 euro en je hoort hem niet eens meer schakelen.. hij ontdekte ook nog een lekkende o ringetje , enfin ook maar gelijk gemaakt en het bleek dat er nog maar 346 van de 750 gr R134 in zat... :-[
Hij heeft alles perfect en snel maar vooral zeer vakkundig gemaakt !   ;D ;D
Echt een aanrader , aardige knul echte vakman en zeker niet deur. Bij Volvo gewoon pomp vervangen a 100o euri... nu voor 100 euri klaar !!althans de mangeetkoppeling dan..

echt perfect !!! er komt weer 6-8 graden lucht uit de roosters ... straks lekker op vakantie met de roffel !.... 

laat de zomer maar weer terugkomen ! 8)

zie : www.aircomobiel.nl 

marwil

Voor al diegenen die kampen met het probleem van de airco die na een aantal minuten uitslaat. Indien dit aan de magneetkoppeling ligt heb ik wel een methode om dit zelf te verhelpen. Ik heb dit bij mijn eigen auto gedaan (855 T5 1995) en het werkt uitstekend. Mijn airco sloeg na vijf minuten uit omdat de luchtspleet in de magneetkoppeling te groot was geworden. De magneetkoppeling is zo goed als onbereikbaar vanaf de bovenkant:

Verwijder eerst de plastic beschermkap die aan de onderkant van de auto over de radiateurs zit (2 schroeven) je ziet nu de magneetkoppeling zittenen je kunt er redelijk goed bij:

In mijn geval was het ongeveer 1 mm.  Dit is dus ruim teveel. Het streven is zo'n 0.2mm. Je ziet ook een drietal rubber dopjes. Deze dopjes bepalen de breedte van de luchtspleet. Na verloop van tijd slijten ze af en wordt de luchtspleet te groot. Je kunt ze uiteraard laten vervangen maar ze ook zelf eenvoudig "bijstellen". Gebruik hiervoor een schroevendraaier zoals op onderstaand plaatje:

Druk de magneetkoppeling zover mogelijk in elkaar (Luchtspleet is volledig dicht) Druk nu met je vinger het witte dopje naar beneden (zie richting van de pijl). Bij het rode streepje creeer je op deze wijze een smalle opening. In deze opening stop je een "opvuldraadje" dat je op de volgende manier kunt maken. Maak van binddraad een oogje dat om de witte dopjes past:

Dit oogje duw je tussen het witte dopje en de stalen plaat waar het dopje in zit (zie rood streepje). Duw het goed strak tussen het dopje en de plaat zodat het goed zit geborgd. Herhaal dit voor de andere twee witte dopjes. De luchtspleet is nu een stukje smaller geworden en de magneetkoppeling werkt weer perfekt! De argwaan was mij bij of de "oogjes" op hun plek bleven zitten bij hogere toerentallen. Dit heeft zichzelf inmiddels bewezen. Het werkt uitstekend. :)
Succes,
Martijn

Ook ik zoek de plaatjes die bij onderstaand verhaal horen

Je kunt ze mailen naar marwil107@hotmail.com

Alvast bedankt

Marwil

Frans 50

Citaat van: myhobby op 17-06-2006 20:32:59

In mijn geval was het ongeveer 1 mm. Dit is dus ruim teveel. Het streven is zo'n 0.2mm. Je ziet ook een drietal rubber dopjes. Deze dopjes bepalen de breedte van de luchtspleet. Na verloop van tijd slijten ze af en wordt de luchtspleet te groot. Je kunt ze uiteraard laten vervangen maar ze ook zelf eenvoudig "bijstellen". Gebruik hiervoor een schroevendraaier zoals op onderstaand plaatje:

Succes,
Martijn

Heeft iemand deze plaatjes nog ? Via de links kom ik op http://www.hjhosting.nl/?error=404 uit....

Je kunt ze mailen naar myhobby@zonnet.nl

Ook ik zoek de plaatjes...  pa5ca@chello.nl

Bij voorbaat dank...

thuur

Topic een beetje opgeschoond. Let s.v.p. op juist gebruik van de Citeer-functie.

Kijk IN DIT TOPIC ook even...

Gr ;)