Probleem met remmen als je door een gat in weg rijdt

Gestart door Storm, 07-05-2005 12:58:04

Vorige topic - Volgende topic

Storm

Beste experts,

Ik heb weer eens een raar probleem met mijn V70. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb regelmatig problemen met remmen op het moment dat ik over een flinke oneffenheid of gat in de weg rijd.

Het lijkt dan net of er een steentje of zo tussen schijf en blok komt te zitten. Je voelt dat je te weinig remdruk hebt en dat er iets onregelmatigs tegen de schijf zit.

Na een paar keer het pedaal in en uittrappen is het probleem meestal weg maar je kunt je voorstellen dat ik niet echt meer met vol vertrouwen op de rem trap.

Komt dit door roest aan de schijven? Is het remblokje kapot? Zowel schijven als blokken zijn zgan.

Bedankt alvast!!!

toycar

Citaat van: Storm op 07-05-2005 12:58:04
Komt dit door roest aan de schijven? Is het remblokje kapot? Zowel schijven als blokken zijn zgan.

???
Hmm, kunnen meer dingen zijn. Is het voor of achter of voor en achter? Wellicht kun je zelf eens beginnen met een visuele inspectie en eventueel opvallende zaken hier berichten.
Suk6

george

Citaat van: Storm op 07-05-2005 12:58:04

Is dit niet de ABS die ingrijpt bij een stuiterend(=blokerend) wiel?
De mijne doet dit ook weleens als je al remmend van een asfaltweg op een klinkerweg overgaat.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

JCviggen

Citaat van: george op 07-05-2005 15:41:36
Is dit niet de ABS die ingrijpt bij een stuiterend(=blokerend) wiel?
De mijne doet dit ook weleens als je al remmend van een asfaltweg op een klinkerweg overgaat.

Denk ook dat het dat is...volkomen normaal
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Storm

Bedankt voor de reacties tot zover.

Het lijkt inderdaad een beetje op de ABS, maar die stopt met ingrijpen als je doorrijdt. Dit probleem stopt meestal pas nadat ik een paar keer opnieuw de rem heb ingetrapt.

Het lijkt van de voorremmen te komen maar helemaal zeker ben ik daar niet van. De visuele inspectie levert voor mij als leek niet veel op. Remklauwen zitten goed, schijven zien er goed uit.

Wat mij wel opvalt is de ruwe buitenste rand van de remschijf. Kan de klauw/het remblokje daar misschien tegenaan komen als het wiel een flinke klap maakt?

Anders toch maar even naar de dealer van de week.

Bedankt maar weer!

toycar

::)
Remklauw en -blokken zitten vast op hun plek en zullen ook bij een hobbelige weg echt niet van positie veranderen. De buitenste rand is bij remschijven, zeker als deze wat ouder worden, al gauw ruw en geroest. Kan verder geen kwaad.
In feite kan er niets of nauwelijks iets tussen schijven en blokken komen en zou dit al het geval zijn, dan zou je dit ook moeten horen. Als alles lijkt te werken en de remblokken zijn niet spontaan begonnen aan een zelfontbinding, zou het nog aan de hydrauliek kunnen liggen. Heb je zelf weinig of geen verstand van autotechniek, ook al zou je een oorzaak weten, raad ik je toch aan om een garage op te zoeken. Remmen moeten gewoon goed zijn.

italia

Qua rijstijl houd ik er niet zo van om bij hobbels en bulten te remmen (tenzij je moet natuurlijk). Vooral bij drempels is mijn mening dat je de snelheid er voor al uit moet hebben. Remmen en veren is een vreemde krachtencombiantie die nogal grof op veerpoot en wielophanging kan reageren.

Een steentje tussen blok en schijf moet wel van hééle goede huize komen wil die effect en overlevingskansen bieden. remblokken lopen onbelast trouwens ook maar een enkele micron vrij van de schijf.

Storm

Vandaag even langs mijn dealer geweest.  Zij dachten dat het aan de ABS regelunit lag. Er zat daar een kabel niet goed vast. Verder (schijven, blokken, ophanging , etc) ziet alles er perfect uit.

Hopelijk is het probleem nu opgelost. Zo niet gaat de dealer nogmaals op onderzoek uit. Altijd erg hulpvaardig, mijn dealer.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

b0nkolok

Aardige lui die monteurs bij de Volvo dealers, maar uit ervaring weet ik dat ze geen 'alweters' zijn.
Je verschijnsel zou wel eens kunnen liggen aan de (bevestiging van de) veerpoten en schokkers. Met name bovenkant. Daar zitten rubbers en een plaat die de veren op z'n plaats houden. Met aardig drempel- en stadswerk kan dat zaakje 'murw' slaan en speling krijgen. Dat hoor je als bonken, zelfs in de remmen. Zelf net het zaakje laten vervangen en ............ afgelopen.
Nakijken dus.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek