afslaan en na enkele minuten weer starten

Gestart door gladys, 29-01-2018 19:30:31

Vorige topic - Volgende topic

gladys

Sinds een maand een heel vervelende eigenschap. Volvo 850 2,5 5 cyl. slaat plotseling af tijdens het rijden. Niet te voorspellen na hoeveel tijd gereden te hebben. Soms langs de snelweg, soms stationair voor het stoplicht. Na een minuut of 5 weer met veel gas te herstarten.
Inmiddels een keer of 5 voorgekomen terwijl de auto ongeveer 2 maal per week gebruikt wordt.
Wie heeft een idee?
Een auto van 26 jaar uitlezen is misschien een goed begin maar wie kan dat?

classicT5

razorx

gladys

Relais 103 gevonden onder de klep naast de zekeringen. Er zit een relais in met een breekcontact (staat dus zonder spoelspanning op maak). contactpunt is schoon. Verder een stoot aan elektronica zoals 2 x elco, transistor, paar diodes en aan de onderkant een IC.
Geen idee waar het voor dient. Elektronica wekt wel of niet maar niet af en toe niet. Tenzij er een soldeerpunt rot is of de elco's zijn oud.  Iemand enig idee?

De OBD1 heb ik gevonden. Er is op http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html sprake van een verbinden van A naar een nummer. Het betreffende draadje zie ik niet.

razorx

Het is een bekend euvel bij relais 103 dat er minimaal twee soldeerpunten minder worden. Hier op dit forum vind je vast wat plaatjes daarvan.

Overigens kunnen onderdelen het echt wel af en toe niet en af en toe wel doen. Het mooiste voorbeeld zijn sneuvelende LED's.

classicT5

En zoek dan hier eens op het forum hoe relais 103 (tijdelijk) te overbruggen. Kun je kijken of dat de oplossing is of niet.

gladys

Het plaatje gevonden met de relais 103 contacten die mogelijk gesoldeert moeten worden. Als het niet zo koud is het relais er uit, oud soldeer opwarmen en wegslobberen en opnieuw solderen.

Nu zoek ik nog naar de vraag waarom koud stationair (600 tpm) langzamer loopt dan warm (900 tpm). Vacuum probleem? Kerstboompje is intact. Is knietje links voor los te maken en te vervangen of loopt er een leiding door?

classicT5

Zoek eens op stationair regelaar en schoonmaken ervan.