[GARAGE DE KROMME KRUKAS]: De avonturen van Barry het Barrel

Gestart door ThomasH, 18-02-2018 16:04:18

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: elianmars op 28-04-2018 22:26:58
Ik weet niet of het een automaat of handgeschakelde is, maar kijk bij een handgeschakelde uit dat je de as niet uit elkaar trekt ter hoogte van de homokineet.

Ik heb het zelf twee keer gehad. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_shifty:

Was dat ook bij een 850 of alleen bij de N?

yannickdv

Ik gebruik altijd een combinatie van een hefboom (bandenijzer) en schokkend trekken aan de as.

Je kunt trouwens het beste een oude moer scoren voor het slaan.... Die sla je dan helemaal plat maar dan blijft je as gewoon goed. Komt er altijd uit, nog nooit gekke dingen hoeven doen.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70geRwin

Citaat van: yannickdv op 29-04-2018 12:58:14
Ik gebruik altijd een combinatie van een hefboom (bandenijzer) en schokkend trekken aan de as.

Je kunt trouwens het beste een oude moer scoren voor het slaan.... Die sla je dan helemaal plat maar dan blijft je as gewoon goed. Komt er altijd uit, nog nooit gekke dingen hoeven doen.

Meerdere in de pers moeten doen hoor.
Dat slaan is natuurlijk niet echt lekker.

elianmars

Citaat van: V70geRwin op 29-04-2018 12:11:42
Citaat van: elianmars op 28-04-2018 22:26:58
Ik weet niet of het een automaat of handgeschakelde is, maar kijk bij een handgeschakelde uit dat je de as niet uit elkaar trekt ter hoogte van de homokineet.

Ik heb het zelf twee keer gehad. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_shifty:

Was dat ook bij een 850 of alleen bij de N?

Bij de N nog niet gehad. Was beide keren bij een V70 classic.

yannickdv

Citaat van: V70geRwin op 29-04-2018 13:08:29
Citaat van: yannickdv op 29-04-2018 12:58:14

Meerdere in de pers moeten doen hoor.
Dat slaan is natuurlijk niet echt lekker.

Nee ideaal is anders.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjen850

Dikke schroevendraaier tussen bak en homokineet, paar kleine tikjes op schroevendraaier en hij komt er als een wig tussen, Hij zal de as uit de bak drukken.

Maestro12

Citaat van: arjen850 op 29-04-2018 16:30:16
Dikke schroevendraaier tussen bak en homokineet, paar kleine tikjes op schroevendraaier en hij komt er als een wig tussen, Hij zal de as uit de bak drukken.

Was vroeger bij  Simca/Talbot zelfs een officieel hulpstuk. Een U vormige schroevendraaier (of beter stemvork vormig) welke je ertussen mocht 'rammen' liep van 2 naar 7 mm je wipte daarmee iedere as uit de dif, werkte ook heel goed bij andere merken trouwens  ;D
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

The Demon

Het is af en toe een keer een GVD eruit gooien, maar met een flinke ruk komt hij er echt wel uit.
Ik heb nu geen tijd, zin en gelegenheid, maar van de week wil ik wel ff komen helpen, zoals je weet woon ik in Haarlem (de Leidsebuurt).

ThomasH

Citaat van: The Demon op 29-04-2018 17:52:47
Het is af en toe een keer een GVD eruit gooien, maar met een flinke ruk komt hij er echt wel uit.
Ik heb nu geen tijd, zin en gelegenheid, maar van de week wil ik wel ff komen helpen, zoals je weet woon ik in Haarlem (de Leidsebuurt).

Het is gelukt!

Ik had met een maat afgesproken en liet hem zien 'dit is de bedoeling'; duwde de binnenste kant van de as tegen de bak aan, 2 handen om de as en BAM. Toen schoot hij in 1 keer los.. altijd leuk als je vol verbazing naar je actie staat te kijken.

Toen hebben we het fuseestuk los gehaald (die natte plas is WD 40.... ):

Net daarna kwam Armin (Soumsoum op t forum) langs met zijn rode R. Hij woont ook in Haarlem en vond het leuk even langs te komen. Hij heeft de as met het fuseestuk en wiellager even meegenomen omdat hij morgen langs een gelegenheid rijdt waar hij het een van het ander kan proberen te scheiden.

Dat even afwachten en dan kijken wat de volgende stap is voor de 5 gaats conversie. In iedergeval 2 'kloenk' oorzaken gevonden linksvoor; de stabi stang onderkant was op en de fuseekogel kon je met je ogen al ronddraaien.

Meer een volgende keer, de grootste beer is in ieder geval van de weg!

@TheDemon, dank voor je aanbod, maak graag een andere keer gebruik van je hulp!!

The Demon

Mooi dat het gelukt is.
Ik kom zeker even een keer "buurten" bij je.

razorx

Citaat van: Miyel op 28-04-2018 20:40:36
is gewoon een kwestie van trekken.. met een schok. Dus de as induwen richting versnellingsbak en dan 'tok' naar buiten trekken.
Dat is wel dé methode. Het is even een beweging. Naar binnen duwen is duidelijk. Het terugtrekken moet met een impuls en dan kost het nooit kracht. Snelheid en iets verder doortrekken dan het verwachtte einde.

Flauw maar waar grapje: Als je een baksteen doorslaat met je hand moet je verder mikken dan die baksteen. Je moet er doorheen.
Pijn is een ander ding. ;)

Zo geldt dat ook met dat rukje terug. Geen kracht. Wil en snelheid. Meer niet. ;)

soumsoum

Ik heb even kunnen kijken in Garage de kromme krukas. Dat heeft Thomas goed voor elkaar: smeerput, luchtgereedschap en ruimte voor twee 850's!!
Barry het Barrel doet zijn naam eer aan en staat er wat verlaten bij maar de Emmer ziet er nog goed uit en wordt grondig aangepakt
De aandrijfas is trouwens uit het fusee gekomen met behulp van een grote poulietrekker  :)
Volvo 855R 1996

ThomasH

Kleine update!

Deze week weer even bezig geweest..! Het is gelukt om de voorkant helemaal om te bouwen naar 5 gaats, alles er op, velgen en van de jack stands af. Het was nog wel even een avontuur, moest toch een nieuwe korte aandrijfas hebben, maar toen ik die had ging het soepel. As zat zo in de bak, klik vast. Heb meteen de veerpoot, stabi stang en fusee op alu arm vervangen.

Heb in de tussentijd ook veel aandacht besteed aan het verwijderen van de oude plastidip. Je ziet op bovenstaande foto dat de onderkant van de deuren nog mat groen is, en de bovenkant weer 'normaal'. Teer en insecten-reiniger icm hard boenen en voorzichting met een glas-schrapertje doet de truuk. De lak wordt nooit meer zo mooi als nieuw, maar ben over het algemeen vrij tevreden over hoe het er af komt. Zie hieronder de achterkant, linksonder voor de referentie nog even niet schoongemaakt:

En dan nog een kiekje van toen ik bezig was met het eerste achterwiel, net de centrale moer los. Helaas ook de deuk te zien op deze foto naast de kofferbakklep, viel niet op toen de plastidip er op zat, nu wel, maar ach!

Was hem weer! Als alle wiellagers omgebouwd zijn moet ik nog de remmen ontluchten; Soumsoum kon mij daarbij komen helpen, dus daar app ik hem voor als ik zo ver ben!

Fijn weekend!

ThomasH

EEN UPDATE

Het blijkt voor mijn klus proces lastig om alles stapsgewijs bij te houden voor de Blog, maar om toch wat te blijven updaten hier het resultaat van het werk aan 'De Emmer'. Na veel uren en zweet staat succesvol hij op 5 gaats, en is de lak zo goed als weer gered (moet alleen de motorkap nog vervangen).

Tijd om er in te gaan rijden!

PS: Wat vanaf het begin al opviel is dat de temperatuurmeter in het tellerhuis soms niet werkt, valt random uit, en dan weer aan, en dan weer halfstok.. etc. De motor blijft wel gewoon goed op temperatuur qua rijgedrag en gevoel. Mijn gedachte was dat de temperatuursensor misschien gaar was? Of gewoon het metertje in het tellerhuis wat soms niet werkt? Thermostaat leek mij niet, omdat de motor gewoon op bedrijfstemperatuur lijkt te draaien. Iemand een idee?

FOTO'S

850blues

Lekker bezig geweest en je 850 staat er zo te zien netjes bij, zeker met die velgen  :eusa_clap:
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm