Slecht draaien 850 2.0

Gestart door Youk, 29-03-2018 11:25:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Youk

Mijn 850 draait niet zoals het hoort.  Het afgelopen 1,5 jaar daarom slechts iets van een 1000 km mee gereden.  De rest gewoon laten staan.  Gelukkig doe ik mijn woon werkverkeer hoofdzakelijk op de motor en heb ik ook nog een goede 740.  Dus hoogdringendheid was er niet bij.  Echter wil ik deze wel terug in orde krijgen.

Het is een '94 er 2 liter benzine 20 klepper NA.  Als ik de OBD 1 uitlees krijg ik volgende foutcodes:

  • op positie 2: 2-2-3: Idle Air Control valve of stappenmotor
  • op positie 6: 3-1-4: nokkenas sensor

Beide heb ik reed door verschillende exemplaren vervangen, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Wat merk ik: de wagen start maar heeft vooral moeite in de lage toeren.  Dan is het net of hij is aan het bokken/schudden.  Ook merk ik een enorme benzinegeur.  Dus om de een of andere reden stuurt de injectie te veel brandstof naar de motor.

Iemand enig idee wat hiervan de juiste oorzaak kan zijn?  Is mijn computer misschien naar de haaien dat deze foutief aanstuurt en verkeerde foutcodes aangeeft?  Moet ik denken aan draadbreuk?  Probleem is dat ik van de electronische zaken niet veel ken.  Dus alle hulp is welkom.  Ik ben stilaan ten einde raad.

Died850

Neem aan dat je het systeem wel gecontroleerd is op een dicht vacuum systeem, dus niet alleen slangetjes maar ook dat de spruitstukken (in en uitlaat) goed vastzitten?
Verder kun je misschien eens kijken of een andere computer beter werkt en ik zou ook even doormeten of de kabels wel heel zijn van de stappenmotor en nokkenassensor.
LMM al gewisseld?

The Volvoboy

Wanneer is dit probleem opgetreden? Zomaar uit het niets? Een LMM en een Lambda sonde horen in mijn optiek bij een goede stage 0. Zijn deze al vervangen? Heb je de nokkenassensor vervangen door een nieuwe of door een gebruikte? Als je een gebruikte gemonteerd hebt, weet je zeker dat deze niet toevallig ook stuk is? Zoals Diederik al zegt, vacuüm is belangrijk. Heb je niet ergens een lek ergens? Staat je distributie niet toevallig een tand van tijd?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

yannickdv

Te veel benzine, of gewoon een slechte verbranding?

Hoe staat het met je ontsteking?
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Youk

Nog even het een en ander duiden:

In 2016 kreeg ik de eerste problemen, dit was enkel foutcode 2-2-3 op positie 2 van de ODB I stekker.  De stappenmotor vervangen door een nieuwe, maar probleem bleef.  Uiteindelijk wou de wagen niet meer starten.  Deze toen weg gebracht naar iemand die voor een Volvo dealer werkt, maar ook na zijn uren graag sleuteld.  Hij heeft een kapotte massakabel vervangen, de benzinepomp en de computer.  Dit heeft wel enkele maanden geduurd, maar dat maakte voor mij niet uit.  Vorig jaar had ik de wagen terug hij deed alles wat hij moest doen.

Zonder problemen afgelopen zomer door de keuring (jullie APK) geraakt.  Daarna begon ik terug iets meer trillingen waar te nemen.  Uiteindelijk werd het toch erger en heb ik de wagen laten staan wegens geen tijd (werk/verbouwingen volop bezig/...).

Nu ik terug een klein beetje tijd vrij krijg wil ik dit terug opnemen en proberen de wagen terug in orde te krijgen.

Voor wat betreft jullie vragen:


  • De LMM en lambda sonde zijn nog niet vervangen.
  • Computer is reeds 1 maal vervangen
  • Stappenmotor en nokkenassensor zijn verschillende keren vervangen door zowel nieuwe als 2e hands onderdelen
  • Voor wat betreft de benzinegeur, gezien het trillen en schudden zou het kunnen wijzen op een slechte verbranding; één of meer cilinders die niet meewerken en dus gewoon de brandstof terug naar buiten duwen

Als ik jullie eerste opmerking doorneem moet ik dus het complete vacuumsysteem nakijken op lekken. En ook de ontsteking nakijken of alle cilinders meewerken.  Ik zal eens kijken wat ik de volgende dagen kan checken.  Gelukkig blijft het al wat langer licht 's avonds want de wagen staat buiten en ik begin vandaag weer aan een reeks nachtshiften.

Alvast bedankt voor de input.  Verdere ideeën blijven uiteraard werlkom.