[AT] Schakelstandensensor vervangen

Gestart door konniekip, 02-06-2005 18:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Giovanni

Ik heb  het voor mijn T5 automaat 1994 weten op te lossen, ik ben begonnen met versnellngspook 20 keer open neer laten gaan werkte ff toen elke keer bij start in elke versnelling 5 sec laten staan om vervolgens naar N te gaan en hem daar 10sec of meer in te laten staan voor ik hem in de D zette.

Ik heb getwijfeld om de standen schakelaar te wisselen niet om de dineros maar om de oplossings kwaliteit van het forum te zien.
Mijn at 4 bak heeft plots een tijd met nood loop gehad bij start, wat duid op motor is nog koud 60 sec noodloop programma of iet dergelijks.
Toen kwam er bij dat deze na schuren van abs 30 km-pu te hebben bereikt de bak steeds vaker niet schakelen wilde.

Ik heb er nieuwe versnellingsbak olie in laten doen en een gewone-of pignon keering aandrijf kant motor laten vervangen.

Als een vrolijke bij schakel ie op en af snel en langzaam.
 

UserID6342

Huh, wat zeg je nu ?  Snap er totaal helemaal niets van :(

rogerV701998


V70 1999

Interessant onderwerp. Momenteel heb ik namelijk een probleem met m'n versnellingsbak (automaat) van m'n V70 2.5 10V op LPG die zo'n 320.000 km heeft gereden. Sinds een aantal weken heb ik af en toe het probleem dat de auto slecht wegtrekt vanuit stilstand, maar wat ik vaker heb is als de auto rolt/rijdt met zo'n 20 km/u en ik geef gas er een soort van stotter onstaat, hij reageert dan nauwelijks op het gas en pakt een paar seconden later weer normaal op. Omdat ik zelf het idee had dat het probleem in de olie zou zitten heb ik gepeild en vond het niveau te laag, naar de dealer gereden waar 0,7 liter is bijgevuld. Bij het peilen had ik gezien dat de olie behoorlijk zwart was, maar niet verbrand rook. Na een prijsopgave bij de dealer voor het spoelen heb ik de Volvo-specialist gebeld waar ik vaker kom en een afspraak gemaakt voor het spoelen, dit kon helaas pas een maand later. Inmiddels is de bak gespoeld maar het probleem niet verholpen, ze hebben helaas niet proefgereden en dus ook niet ervaren wat ik ervaar. Nogmaals, ik heb het probleem niet altijd, maar naar m'n idee steeds vaker.

Gisteren naar een andere specialist gereden die even heeft proefgereden en de computer heeft uitgelezen, hij had de volgende conclusies; Storing in de 1e versnelling en een foutmelding voor de lambda-sonde, maar zou normaal zijn voor auto op LPG. Verder had hij geconstateerd dat de kick-down niet of niet altijd werkt. Diagnose, bak kapot of bakschakelaar kapot. Mijn vraag is nu, hoe kun je het verschil tussen beide te weten komen, ofwel, is er een mogelijkheid te controleren of de bakschakelaar zelf kapot is? Ik heb op het forum wat gelezen over de pook heen en weer schuiven, dat zal ik nog eens proberen, verder begrijp ik dat de auto moet starten in N, zal ik ook eens doen, zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Ludo

Citaat van: V70 1999 op 29-05-2010 10:39:59
een foutmelding voor de lambda-sonde, maar zou normaal zijn voor auto op LPG.

Waarom zou dat normaal zijn?.
Bij een lpg installatie die lambda geregeld is, is de lambdasonde net zo belangrijk als dat benzine de hoofdbrandstof is.

De afstelling van de schakelstandsensor, kan voor een zeer vervelend rijgedrag verantwoordelijk zijn.

V70 1999

Goede vraag, geen idee, ik ben er maar even vanuit gegaan dat wat hij zei de waarheid is, maar zou dat een oorzaak kunnen zijn voor het probleem? Overigens is het een LPI installatie van Vialle.

Ludo

Dat kan zeker een probleem zijn.
Heb je foutcodes op de lambda?.
De lambdasonde is zoals ik al zei, zéker belangrijk als je een LPi installatie hebt.
Verwijder ze maar eens, en je motor doet niks meer...

Volgende keer beter een goeie garage/specialist zoeken, die kennis van zaken heeft!.

Ludo

Nog een vraag, doet dit probleem zich enkel voor bij koude motor, of ook als ie warm is?.

V70 1999

Bij zowel koude als warme motor. Wat ik zelf vreemd vind is dat er zowel olie bijgevuld kon worden, zo'n automaat kan toch zelf geen olie verbruiken ofwel? Lijkt mij dan dat 'ie ergens olie verliest.

Wat betreft specialisten, woon in Nijmegen, heb je nog goede tips? Ben nu bij twee specialisten geweest, eerlijk is eerlijk, een definitieve diagnose is nog niet gesteld, degene die de bak heeft gespoeld belt me nog, is nu erg druk en zou nog nadenken over het probleem.

Foutcodes heb ik niet, specialist heeft ze uitgelezen. Vervolgvraag is nu hoe kan ik vaststellen of uitsluiten dat de lambdasonde het probleem veroorzaakt?

V70 1999

Ik bedoelde natuurlijk zoveel olie i.p.v. zowel olie.

Ludo

Dat je bakolie moest bijvullen is inderdaad vreemd.
Zekers als je bak van onderen droog is, en geen plasje(s) onder de auto ziet.
Ik heb bij het bijvullen dan ook vraagtekens...

Ben niet bekend in Nijmegen, maar er is hier vast wel iemand die een antwoord heeft.
Een goeie specialist moet een lambda kunnen meten, en/of een CO meting kan ook al veel verhelderen.  

mehn

Citaat van: V70 1999 op 29-05-2010 12:06:16
Wat ik zelf vreemd vind is dat er zowel olie bijgevuld kon worden,

Hoe is de olie gepeild?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70 1999

Olie is volgens mij volgens de juiste procedure gepeild in mijn bijzijn door een monteur bij de Volvo dealer. Dus vlakke ondergrond, pook door alle versnellingen, 2 min wachten, bak was op temperatuur en aan de HOT zijde van de peilstok gemeten.

Vanwaar je vraag?

V70 1999

Zojuist even gereden, wat conclusies:

-achteruitrijlichten branden, parkeersensoren (volgens mij daarop aangesloten) reageren ook direct
-starten in N gaat prima
-inderdaad ook bij koude motor (auto rijdt dan volgens mij nog op benzine) hetzelfde probleem

Nadat ik op twee minirotondes weer het probleem constateerde de auto aan de kant gezet en de pook een keer of 20 heen en weer door alle versnellingen en weer de rotondes over, geen verschil, probleem blijft.

Volgens het instructieboekje is het zo dat als de automaat in W(interstand) staat en de automaat in 3 de 2e versnelling is vergrendeld, omdat ik zeker wilde weten of het probleem alleen in de 1 of ook in andere versnellingen zat dus de automaat in W en in 3 gezet, probleem blijft hetzefde. Conclusie, probleem zit niet alleen in 1e versnelling.

Verder probleem geconstateerd dat de Volvo specialist vrijdag constateerde, bij lage versnellingen kick-down intrappen en er gebeurt (vrijwel) niets. Echter, bij hogere versnellingen werkt 'ie probleemloos.

Nog iemand tips of suggesties?

Antonie

Een probleempje met een benzine 850R automaat.
Nu heb ik onlangs gehad dat de auto niet wilde starten in de D en in de N.
Dan sta je best rot in Frankrijk bij de benzine pomp.

Maar goed na een paar keer heen en weer met de automaat starte hij wel.

Denk zelf aan de PNP standen schakelaar al heb ik ook het lamda lampje branden.

Uitlezen is denk het beste. En ja die standen schakelaar ook maar vervangen.

Of kan het ook die lamda sensor zijn waardoor hij niet wil starten ??