Foutmelding ECM 3532 misfire

Gestart door Peultje, 29-04-2018 23:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Peultje

Net de rode V70 R even uitgelezen nadat zij na starten er niet veel zin in had en onregelmatig liep. Foutmeldingen  ECM 3502 misfire en ECM 3532 misfire cylinder 3. Net een maand of drie geleden alle pen bobines door nieuwe Bosch vervangen nadat alarm ECM 3532  misfire cylinder 3 ook al was opgetreden. Lijkt er dus op dat de penbobine niet de oorzaak was. Bougies zijn zo'n 30.000 km vervangen. Zou een slechte bougie af en toe storing kunnen geven?

In ieder geval penbobine cilinder drie weer gewisseld voor een oude goede. Kan de bougie uit cilinder drie wel eens in een andere cilinder schroeven om te zien of het probleem mee verhuist. Of heeft iemand een beter idee?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Piet

Citaat van: Peultje op 29-04-2018 23:52:09
Zou een slechte bougie af en toe storing kunnen geven?

Sure..

c70_ibo

30.000km voor een bougie in een t5 motor is best lang. Bij mijn c70 t5 gingen ze altijd maar rond de 15 duizend tot 18 duizend mee.

Steek gewoon lekker een nieuw fris setje bougies in en vlammen maar

Bouke

Wissel je penbobine een keer met bijvb nr 2, als 2 dan die misfire geeft weet je wat.
Je ecu kan ook die storing veroorzaken bdw heb het allemaal gehad vandaar

Bouke

Ook verbrande kleppen is mogelijk

KIM

Een verbrande klep ga je wel merken. Dan is er weinig compressie meer dus loopt de auto op 4 poten.
Bougies zijn wel een sterke verdachte in mijn ogen.

-D©©©L-

Citaat van: Peultje op 29-04-2018 23:52:09
Net de rode V70 R even uitgelezen nadat zij na starten er niet veel zin in had en onregelmatig liep. Foutmeldingen  ECM 3502 misfire en ECM 3532 misfire cylinder 3. Net een maand of drie geleden alle pen bobines door nieuwe Bosch vervangen nadat alarm ECM 3532  misfire cylinder 3 ook al was opgetreden. Lijkt er dus op dat de penbobine niet de oorzaak was. Bougies zijn zo'n 30.000 km vervangen. Zou een slechte bougie af en toe storing kunnen geven?

In ieder geval penbobine cilinder drie weer gewisseld voor een oude goede. Kan de bougie uit cilinder drie wel eens in een andere cilinder schroeven om te zien of het probleem mee verhuist. Of heeft iemand een beter idee?

Ik heb wisselende ervaringen gehad met de kwaliteit van aftermarket bosch penbobines t.o.v. orginele bosch penbobines in turbo motoren. In een NA blok deden de verdachte penbobines het dan wel weer zonder hikken. Bougie standtijd problemen zijn voor mij een aanleiding om eens één warmtegraad kouder te proberen (en op lpg zelfs twee stappen kouder).

Peultje

Ik heb de (nieuwe) penbobine van cilinder drie, die de misfire foutmelding gaf, vervangen door een oud toentertijd goed werkend exemplaar. Ook de bougie; een NGK type BKR6EIX 6418 die tegen de 90.000 km (anderen geven 40-50k aan) mee zou moeten gaan, vervangen door een oude NGK PFR6B 3500 die er al 60.000 km op had zitten en nog nooit voor problemen had gegeven. (ik heb de boodschap gelezen dat er al heel veel op dit forum geschreven is dat enkel Volvo bougies in onze auto's voldoen maar ik ben eigenwijs)

Hiermee probleemloos zo'n 100 km gereden. Daarna op een avond de motor een seconde of 10 laten draaien, ik moest de auto verzetten. De volgende ochtend starten en weer even een onregelmatige loop. Na 10 seconden liep de boel weer als een zonnetje. Uitgelezen en de boodschap misfire op cilinder 1 en 4 verscheen. Inmiddels een nieuwe NGK type BKR6EIX 6418 in cilinder drie geschroefd met de nieuwe penbobine en de elektrode afstand van de andere bougies nagemeten. Allemaal lekker op de voorgeschreven 0,8 mm. Zou ook wel heel toevallig zijn dat er drie bougies tegelijkertijd kapot gaan.

Daarna weer een lekker stuk gereden. Probleemloos en lekker laag verbruik.Kortom, ik weet niet of ik een probleem heb en het lijkt me niet nodig maar lukraak bougies voor het einde van hun levensduur te vervangen. Zal de auto over een week of wat weer eens uitlezen.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8