Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Wout309t

Ik zou die lage inbusbouten pakken met centreergat. Veel strakker.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Barracuda_82

Bedankt voor de tips, heren.

Ik heb gisteravond de auto op grote bokken gezet zodat ik vandaag kan gaan passen en meten voor die remmen. Maar ik ben er ook even onder gekropen om te kijken waar en wat er lekt. Sinds de aanschaf heb ik een enkel klein plekje op mijn (nieuwe) oprit gekregen. Daar ben ik niet zo blij mee, en wil dit het liefst asap oplossen. Nu heb ik drie natte plekken gevonden, waarvan ik er 2 echt verdenk.

Vooraan de auto, net voor het subframe en naast die grote pot van de airco, zie ik een druppel aan de bocht van de harde leiding van de oliekoeler (?) hangen:

De plaat er onder hebben we laatst voor het voorfront los gehad en schoongemaakt, en deze is nu alweer echt vettig en nat. Ik denk dat deze leiding de plek op de oprit geeft. Iemand een idee of dit iets veelvoorkomends is en hoe het op te lossen is?

Daarnaast zag ik van onder ook een flinke natte plek rond de retourleiding van de turbo. De hele onderkant van de auto zit ook in een mooi vettig laagje vanaf dat punt én de auto ruikt naar verbrand/hete olie na een ritje.

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

KIM

Die oliekoelerleidingen hebben helaas niet het eeuwige leven. Kans is dat ze op het moment zijn aangekomen dat ze wel heel erg beginnen te zweten.
Die andere is de pakking van je olieretour. Bestel even de pakking en de afdichtring aan de andere zijde van de buis en je bent voor minder dan 5 euro het mannetje.

yannickdv

En pak even die kvs slangetjes aan. Die houden niet van olie.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

classicT5

Vwb oliekoelerslangen, bij de dealer kosten zijn ze vrij prijzig. Je kunt bij een slangenboer ze eventueel nieuwe slangen op de bestaande aansluitingen laten maken.

Barracuda_82

Ik ga die pakkingen voor de turbo even bestellen bij de dealer. Da's een makkelijke fix. Voor die oliekoeler slangen moet ik even wat verder uitzoeken hoe ze precies lopen enzo. Hopelijk kan ik ze opnieuw laten persen bij de lokale hydrauliekboer.

Citaat van: yannickdv op 16-05-2018 08:21:14
En pak even die kvs slangetjes aan. Die houden niet van olie.

Die onder de turbo bedoel je?

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Ali express is je vriend
Ook voor de intercooler slangen :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Benny850

Achterste nokkenaskeerring kan eventueel ook nog olie lekken en dan zo via de turbo naar beneden.

MikeyQR

Citaat van: Benny850 op 17-05-2018 19:18:10
Achterste nokkenaskeerring kan eventueel ook nog olie lekken en dan zo via de turbo naar beneden.

Klopt idd, de turbo retourleiding pakking gaan wel eens stuk maar dan lekt er olie via de buis naar het carter en lekt dan zo op de grond.
Ik verdenk ook de achterste Keering aangezien het bij mijn V70R ook die keering was en ook niet een beetje lekken zeg maar.

De retourpakking is natuurlijk niet verkeerd deze te vervangen al is het preventief. ;)

Zie hier de lekke keering bij mijn R. 

Barracuda_82

Ik ga al deze olieproblemen de komende tijd aanpakken.

Afgelopen weekend was de R's eerste meeting bij het Volvodrive Treffen. Ook de 240's eerste meeting, nu ik er over nadenk.
Nu ben ik echt geen poetser, maar ik heb wel een hoop poetsspullen. Dit omdat ik vooral een luie poetser ben. Met goed materiaal werkt het een stuk makkelijker. Dus eerst de foamer gepakt en de V70 gefoamed:

Daarna de motorkap en voorbumper gekleid, nog een keer gewassen met de hand en afgespoeld en daarna in de wax gezet, met als gevolg mooie druppeltjes:

Zondag heb ik ook nog een lelijk plekje op de achterklep van de V70 aangepakt. Daar hebben ze ooit het rubber tussen de ruit en de klep uit getrokken en daarbij de lak heel erg beschadigd:

Dit heb ik opgelost door een rechte lijn net onder de ruit te trekken met knifeless tape en daar een stuk hoogglans zwarte folie overheen te plakken (helaas geen foto van gemaakt). Nu zie je de beschadigingen in de klep niet meer zo goed en lijkt de achterruit gewoon een stukje verder door te lopen naar onder.

Ik was tevreden met hoe de V70 er gister bij stond in Best:

Wel vreemd was dat de 240 al zijn koelvloeistof kwijt was en dat er geen hele duidelijke sporen waren van een lekkage. Ik heb maar even het reservoir aangevuld met Aquabest water  :P en thuis aangekomen was er niets van verdwenen. Binnenkort maar eens gaan zoeken naar de boosdoener. Ik vermoed de waterpomp.

henry classic v70

...men heeft de "verstierstrip" dan wat hardhandig verwijderd zo te zien, waarschijnlijk was deze al krokant.
Best een creatieve oplossing met snijtape en folie  :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Volvoboy

Mooie auto hoor! Leuk om je even te spreken in Best ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Barracuda_82

Citaat van: The Volvoboy op 23-05-2018 12:08:10
Mooie auto hoor! Leuk om je even te spreken in Best ;D

Insgelijks :)

Ondertussen ben ik weer verder aan het gaan met de nieuwe remmen. De revisieset voor de zuigers ligt al 9 dagen bij het distributiecentrum van de Engelse post in Birmingham, dus dat gaat nog wat langer duren, maar ondertussen kan ik natuurlijk wel vast verder werken aan de klauwen. Gister stap één gehad bij de verspaner. We hebben de klauw ingeklemd op een haakse hoek (een enkte, die 100% haaks is) en ingespannen en uitgeklokt op de CNC frees en deze met de hand bediend:

Daarna hebben we van beide klauwen 11.1mm van de nokken af gefreesd, net zo ver tot we nét een tikkie van de klauw af begonnen te frezen. Dit allemaal om zo veel mogelijk ruimte te krijgen tussen de klauwen en het fusee. Mét de nokken heb ik ongeveer 12 mm ruimte tussen de klauw en fusee. Maar eigenlijk willen we minimaal 20mm ruimte voor de bracket, zodat er dus ook 20mm draad in zit. Nu hebben we 11mm gewonnen en (even onder voorbehoud van een goede meting) dus ongeveer 23mm ruimte. Meer dan voldoende.

Barracuda_82

Nu de klauwen ingekort waren kon ik de boel gaan opmeten om een adapter te tekenen. Omdat ik via een collega de gelegenheid heb om het ding eerst in 3D te printen voor ik hem ga frezen heb ik hem eerst getekend in CAD. Nog nooit eerder gedaan, maar omdat ik wat ervaring heb met 3D pakketten (niet technische) ging het vrij vlot.

Ondertussen heeft een vriend van me een drone gekocht en moesten we die natuurlijk uitproberen. Jammer alleen dat ie de auto niet bij kon houden. Dan maar wat stilstaande foto's.

Daarnaast is er ook een groepsaankoop van dikkere drijfstangen begonnen. Ik ben al lang bezig met het bouwen van een B230FK voor in mijn 240, maar dat project was al een beetje aan het onder stoffen in een hoekje. Ik heb dit weekend eerst het blok uit elkaar getrokken om te kijken of het wel de moeite waard is om nog mee te gaan doen aan de groeps actie. Gelukkig was alles oke genoeg om er mee verder te gaan en heb ik besloten de drijfstangen te kopen. Nu nog goeie lagerschalen (ACL) en een stalen koppakking (Cometic) en wat poortwerk in de kop.

In eerste instantie ga ik hem gewoon opbouwen met de standaard 13C turbo, maar de volgende stap wordt direct om op een dummyblok een andere turbo setup te bouwen. Ik twijfel nog of ik de ouderwetse en slome Garrett GT30 ga gebruiken of dat ik iets onnodig ingewikkelds ga fabriceren van de twee 13C's die ik heb liggen...