brandstofpomprelais

Gestart door dirktv, 30-11-2004 14:35:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

#30
Het relais was al berucht bij de 7-serie. Na zoveel jaar kwam de 850 en ze hadden er nog niets van geleerd. Het zal me niet verbazen als dat relais dus ook nog problemen kan geven.

Voordeel wat je wel hebt: het is blijkbaar opnieuw geconstrueerd (maar vernieuwing is niet altijd verbetering).

De grootte zegt niets. Tegenwoordig kun je uit een versterker van 10x10cm (ex. koelblok) 1000Watt (klasse D) halen, dat was 10 jaar geleden ondenkbaar.

Ik lees een aanname in je verhaal en dat is dat de elektronica voor problemen zorgt. Helaas zijn het mechanische gedeelte  (verbuigen) en de solderingen (slechte kwaliteit) de veroorzakers van een falend relais.


Gr 8)

[edit] wellicht kun je eens kijken op problemcar voor verhalen over stilvallende Volvo's ? [/edit]

Johannes

Citaat van: Johannes op 25-05-2005 14:15:11
Ik heb ook de afslaande motorperikelen (erg lekker, op de linkerbaan naast een rij vrachtwagens, of in de beneluxtunnel zonder vluchtstrook!! Maar niet heus.. :-[).

Relais eruit gehaald opengemaakt, zie ik dat het "aan" contactpuntje scheef zit, rechtgezet zodat de afstand tussen aan en uit korter is geworden, en nu maar afwachten....

Wee oh wee! :'( :'(
Ik heb te vroeg gejuichd, wederom afslaande motor. ik begin te vermoeden dat er meer aan  de hand is of met het relais, of met benzinedrukregelaar, of ...
Namelijk na losmaken van het vacuumbuisje onder de regelaar blijkt deze vochtig van binnen met een nat dat riekt naar benzine... maar of dit het afslaan kan verklaren?? ???
Tevens merk ik boven de 140 een op- en afgaande regelmatige trilling in de auto. ik vermoed dat de kleppen telkens worden bijgesteld. Hoe harder ik rij hoe harder de trilling. oliepeil is OK. Dus wat kan de reden zijn van dit niet aflatende bijstellen van de kleppen? Klepstoter stuk? Zijn ze moeilijk te vervangen? Kan dit het afslaan verklaren?
Punt 3 of 4: In de afgelopen maanden 2 keer meegemaakt: Na een stukje racen met hoge toeren (op punten tot 6000) ga ik (te) hard door een bocht, eerste keer reeds IN de bocht, de 2de keer vlak na de bocht slaat de motor af. Vervolgens blijkt het oliepeil ernstig gezakt te zijn (1 liter..)

Ik heb dus het vermoeden dat er meerdere oorzaken zijn van het afslaan van mijn geliefde 170 pk'rtje.

Om een en ander nogmaals te testen heb ik nu het contact IN het relais vastgezet, nu dus rijden tot afslaan, vervolgens ga ik proberen relais door te schakelen op de relaisaansluiting (welke punten moet ik verbinden?) En dan maar weer rijden tot afslaan.
Ik wacht in ieder geval 2 weken (ik rij dagelijks 100km) tot ie niet meer afslaat voor dat ik relais vervang, want ik ben er niet uit of dit de oorzaak is.

punt 5 dan hebben we nog brandstofpomp, ontsteking(??), etc. maar dat is voor later zorg,

Enige opmerkingen nadere tips, etc. zijn erg welkom.

groet

Johan
Tijdloos is een overschat begrip; geef mij maar een Volvo.
Volvo 850 GLT/ Benzine / '92 / 250.000

thuur

Als je te weinig olie in je motor hebt en je neemt een bocht op snelheid mag je van geluk spreken dat je motor afslaat! Wanneer peil je trouwens olie? Alleen peilen bij koude motor of 10 minuten na stilzetten warme motor zegt iets over het niveau..

Klepstoters gaan niet stuk voor zover ik weet... Ze slijten en vervuilen wel, getuige het tikken. Als ie na 10 minuten nog tikt en/of je hoort het in de auto dan staat er 1tje droog. Niet boven de 3500 toeren, zoals allemaal in je boekje staat ;) En nee, de motor zal echt niet afslaan van een 'defecte' stoter

Slangetje/regelaar mag geen benzine lekken! Als je op gas rijdt dan verzuipt ie (te veel brandstof) en slaat af. Die moet je dus vervangen :-\

Als de trilling afhankelijk is van de snelheid zou ik eerder aan de banden denken!

Welke pinnen je moet doorverbinden heb ik pas nog gepost ergens met plaatje, even zoeken dus ;)


Suc6 en sterkte!


Gr 8)

Johannes

Citaat van: thuur op 30-05-2005 23:30:52
Als je te weinig olie in je motor hebt en je neemt een bocht op snelheid mag je van geluk spreken dat je motor afslaat! Wanneer peil je trouwens olie? Alleen peilen bij koude motor of 10 minuten na stilzetten warme motor zegt iets over het niveau..

Klepstoters gaan niet stuk voor zover ik weet... Ze slijten en vervuilen wel, getuige het tikken. Als ie na 10 minuten nog tikt en/of je hoort het in de auto dan staat er 1tje droog. Niet boven de 3500 toeren, zoals allemaal in je boekje staat ;) En nee, de motor zal echt niet afslaan van een 'defecte' stoter

Slangetje/regelaar mag geen benzine lekken! Als je op gas rijdt dan verzuipt ie (te veel brandstof) en slaat af. Die moet je dus vervangen :-\

Als de trilling afhankelijk is van de snelheid zou ik eerder aan de banden denken!

Welke pinnen je moet doorverbinden heb ik pas nog gepost ergens met plaatje, even zoeken dus ;)


Suc6 en sterkte!


Gr 8)

Hi Thuur,

Bedankt.

Oliepijlen gaat wel goed... laatst 3 liter bijgevuld :o, prima op pijl (iets onder max), het stevige bochten en toeren werk, uitvallen, vervolgens pijlen, 1 liter minder...

Wat bedoel je met "op gas rijden, dan verzuipt ie"? Te veel gas (ie hoge toeren maken) is mijn gok, maar verwarrend als je aan LPG denkt, want dat rijd ik niet. In ieder geval ga ik de regelaar vervangen.

Het regelmatig trillen: bij 160 (>3500 TOEREN): 1 sec rust 1 sec trillen, 1 sec rust, 1 sec trillen, enz. Dus banden is het niet...

Oh ja, geen uitleeswaardes... nou ja 1-1-1 dan. Maar ik hou ze in de gaten.

Ja die pinnetjes had ik gezien, maar weet niet meer waar... ik dacht 1 en 3 op je plaatje. Zijn dat de middelste boven en onder als je in de lengte richting van de relais bak kijkt?

Ach, wat hebben we een lol ;D
Tijdloos is een overschat begrip; geef mij maar een Volvo.
Volvo 850 GLT/ Benzine / '92 / 250.000

thuur

Citaat van: Johannes op 30-05-2005 23:55:02
Hi Thuur,

Bedankt.

Oliepijlen gaat wel goed... laatst 3 liter bijgevuld :o, prima op pijl (iets onder max), het stevige bochten en toeren werk, uitvallen, vervolgens pijlen, 1 liter minder...

Wat bedoel je met "op gas rijden, dan verzuipt ie"? Te veel gas (ie hoge toeren maken) is mijn gok, maar verwarrend als je aan LPG denkt, want dat rijd ik niet. In ieder geval ga ik de regelaar vervangen.

Het regelmatig trillen: bij 160 (>3500 TOEREN): 1 sec rust 1 sec trillen, 1 sec rust, 1 sec trillen, enz. Dus banden is het niet...

Oh ja, geen uitleeswaardes... nou ja 1-1-1 dan. Maar ik hou ze in de gaten.

Ja die pinnetjes had ik gezien, maar weet niet meer waar... ik dacht 1 en 3 op je plaatje. Zijn dat de middelste boven en onder als je in de lengte richting van de relais bak kijkt?

Ach, wat hebben we een lol ;D

3 liter :o :o :o Wow! Je mag wel wat vaker peilen dan :-X ;)

Als je meteen peilt na het uitvallen zal er nog wel een liter in je blok zitten, dat bedoelde ik..

Ik bedoelde idd LPG, ik wist het niet meer en had geen zin de hele draad door te lezen ;D Maar evengoed: de drukregelaar mag echt geen druppel lekken!

Die pinnetjes weet ik zo ook niet zeker, maar ik dacht het wel..

Om de seconde dus... Hmmm... En waar voel je die trilling? In je stoel (kont) of in het stuur? Kan toch zijn dat de banden het zijn hoor, je ophanging heeft veel te verduren, de meeste trillingen worden opgevangen maar net als een slinger in onbalans kan ie met de opgetelde trillingen toch een gelijkmatig patroon produceren. Kan vanalles zijn: draagarmrubbers, stabilisatorstangrubbers, etc.etc. Maar ik blijf toch je banden verdenken. Lijkt me de moeite waard ze eens van achter naar voor te wisselen en kijken wat er gebeurt. Is de auto uitgelijnd en zijn de banden gebalanceerd?

En het gebeurt toch niet steeds op hetzelfde stukje asfalt he? :-X ;)


Ach ja, hobbies moet je hebben.. ;D


Gr 8)

Johannes

Ik snap je slingerbeweging, zou idd kunnen, zit onbalans in de banden, wordt gedeeltelijk opgelost door banden op gelijkmatige spanning te brengen, maar het komt toch uit de motor... ben ik bang :-[ klinkt en voelt in het stuur als regelmatig bijstellen van iets...
Als ik de uitval heb opgelost (ik heb je post met plaatje van de pinnetjes  weer gevonden) ga ik daar maar eens naar kijken.
En weer posten,

grtjs

Johan
Tijdloos is een overschat begrip; geef mij maar een Volvo.
Volvo 850 GLT/ Benzine / '92 / 250.000

llinssen

Citaat van: thuur op 31-05-2005 00:32:18
Citaat van: Johannes op 30-05-2005 23:55:02

Wat bedoel je met "op gas rijden, dan verzuipt ie"? Te veel gas (ie hoge toeren maken) is mijn gok, maar verwarrend als je aan LPG denkt, want dat rijd ik niet. In ieder geval ga ik de regelaar vervangen.



Ik bedoelde idd LPG, ik wist het niet meer en had geen zin de hele draad door te lezen ;D Maar evengoed: de drukregelaar mag echt geen druppel lekken!



@Thuur (maar natuurlijk ook anderen)

Kun je me dat stuk over benzinedrukregelaar uitleggen?


Bij mijn zoektocht naar de oorzaken van mijn motormanagment puzzel http://www.volvo850forum.com/index.php?board=28;action=display;threadid=8539 heb ik mijn auto weer een paar (4) dagen stil laten staan en bingo: startproblemen.
Gevolgde procedure en bevindingen:
  • Contact in 2,
  • Motormanagement lampje knippert,
  • Wachten tot knipperen over is en lampje uit is. Dan hoor ik ook relais 103 klikken.
  • In 1x starten
  • Toeren vallen vaak behoorlijk terug bij stationair draaien
  • Onder de motorkap (kon niet vinden waar precies) een hissend geluid bij het terugvallen van toeren, lijkt alsof iemand tussen zijn tanden door flink lucht inademt.
  • Uitlaat spuugt veel vocht.
  • Dit bleef maar duren, dus ben gaan rijden.
  • Ook tijdens het rijden soms flink toerenterugval (voelt alsof iemand de auto tegenhoudt), soms met backfire.
  • Bij backfire auto van contact, 5 seconde wachten, weer contact in 2, koppeling op laten komen, auto gaat weer verder tot de volgende keer.
Deze problemen verdwijnen zo goed als helemaal na een paar dagen, totdat ik mijn auto weer heb laten stilstaan voor 2+ dagen.

Bij het stoplicht rook ik benzine. Dus op forum naar benzine en afslaan gezocht en kwam oa hier terecht.
In de overige stukken zie ik de benzinedrukregelaar met name staan bij stationair lopen. Daar heb ik dus duidelijk last van, maar ook tijdens het gewoon lopen.
Kan een lekkende benzinedrukregelaar in de loop van het stilstaan benzine ophopen, zo voor een "constant" onregelmatige loop op gas zorgen, maar na een tijdje regelmatig gebruik mnder en minder problemen geven?

Graag jullie reactie(s)


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 01-06-2005 10:22:15
Kun je me dat stuk over benzinedrukregelaar uitleggen?


Bij mijn zoektocht naar de oorzaken van mijn motormanagment puzzel http://www.volvo850forum.com/index.php?board=28;action=display;threadid=8539 heb ik mijn auto weer een paar (4) dagen stil laten staan en bingo: startproblemen.
Gevolgde procedure en bevindingen:
  • Contact in 2,
  • Motormanagement lampje knippert,
  • Wachten tot knipperen over is en lampje uit is. Dan hoor ik ook relais 103 klikken.
  • In 1x starten
  • Toeren vallen vaak behoorlijk terug bij stationair draaien
  • Onder de motorkap (kon niet vinden waar precies) een hissend geluid bij het terugvallen van toeren, lijkt alsof iemand tussen zijn tanden door flink lucht inademt.
  • Uitlaat spuugt veel vocht.
  • Dit bleef maar duren, dus ben gaan rijden.
  • Ook tijdens het rijden soms flink toerenterugval (voelt alsof iemand de auto tegenhoudt), soms met backfire.
  • Bij backfire auto van contact, 5 seconde wachten, weer contact in 2, koppeling op laten komen, auto gaat weer verder tot de volgende keer.
Deze problemen verdwijnen zo goed als helemaal na een paar dagen, totdat ik mijn auto weer heb laten stilstaan voor 2+ dagen.

Bij het stoplicht rook ik benzine. Dus op forum naar benzine en afslaan gezocht en kwam oa hier terecht.
In de overige stukken zie ik de benzinedrukregelaar met name staan bij stationair lopen. Daar heb ik dus duidelijk last van, maar ook tijdens het gewoon lopen.
Kan een lekkende benzinedrukregelaar in de loop van het stilstaan benzine ophopen, zo voor een "constant" onregelmatige loop op gas zorgen, maar na een tijdje regelmatig gebruik mnder en minder problemen geven?

ok, Goeree Resumee: ;D

Toerenterugval ligt meestal aan een vervuilde stationair regelaar e/o gasklep. Goed schoonmaken met remmenreiniger (even zoeken op het forum, beste is weken in remmenreiniger met 1 kant afgedopt). Gasklep hoeft er niet af, kan ook zo. Als de motor onregelmatig blijft lopen na schoonmaak is de benzinedrukregelaar verdacht. Deze zal dan wel lekken met ondergenoemde gevolgen.

Als de benzinedrukregelaar incontinent is, dan komt zowel LPG als benzine in de verbrandingskamer, en is het mengsel dus te rijk (te veel brandstof) om optimaal te verbranden. Gevolgen zijn dus: onregelmatige loop t/m afslaan (verzopen). Als de motor verzopen is, zal hij idd naar benzine stinken. Starten moet dan met plankgas en sleutel vasthouden totdat de motor zelfstandig loopt cq. een fatsoenlijk toerental maakt.

Drukregelaar is eenvoudig te controleren, dus daar ben je zo achter.

Als de motor onder het rijden ermee stopt is relais 103 verdacht.

Het hissend geluid lijkt me normaal, laten we dat even niet meenemen. Ik denk dat dat hetzelfde geluid is als je plots gas geeft en je staat met je kop onder de kap. Dat is gewoon de hoeveelheid lucht wat de motor inneemt om in toeren te versnellen (=wat hij probeert bij terugval).

Het vocht uit je uitlaat is geen probleem! Hoe langer je 'rook' ziet, hoe beter de verbranding van je motor is. Het vocht komt gewoon uit de atmosfeer (lucht) en is gecondenseerd omdat het in aanraking komt met hete uitlaatgassen. Dit is trouwens de reden waarom kleine-stukjes-auto's snel aan een nieuwe uitlaat toe zijn, het vocht zorgt uiteindelijk voor versnelde roestvorming ;)


Terugval tijdens het rijden.... Hmm, LMM al gecontroleerd? (ook reden voor een foutmelding) Kijk goed naar de stekker en reinig deze. Verder verdenk ik dan de ontsteking. Hoe oud zijn je bougies, verdeelkap, rotor, bougiekabels? Bougies, verdeelkap en rotor bij twijfel altijd vervangen. Kost niet heel duur ;) Kabels zijn prijzig, maar laten het uiteindelijk heus wel afweten. De meeste 850's hebben allemaal de originele kabels er nog op zitten ::) Na een jaar of 5-7 hebben ze de optimale tijd wel gehad hoor... Bouwjaar staat in gele letters erop, vlak bij de verdeelkap.

Slechte ontsteking is ook een oorzaak van backfire. Kan ook gewoon te vroeg zijn: nokkenassensor, krukassensor zijn dan verdacht, hiervan krijg je dus ook een foutmelding.


Welke foutcode's heb je er eigenlijk in zitten?


Gr 8)

Reitse

Nog een oorzaak van hissend geluid (net achter gekomen): de stuurbekrachtigingspomp.

llinssen

Citaat van: thuur op 01-06-2005 12:19:34

ok, Goeree Resumee: ;D

Toerenterugval ligt meestal aan een vervuilde stationair regelaar e/o gasklep. Goed schoonmaken met remmenreiniger (even zoeken op het forum, beste is weken in remmenreiniger met 1 kant afgedopt). Gasklep hoeft er niet af, kan ook zo. Als de motor onregelmatig blijft lopen na schoonmaak is de benzinedrukregelaar verdacht.
Deze zal dan wel lekken met ondergenoemde gevolgen.

Dat kan ik zelf nog wel. Ga ik vanavond proberen.

Citaat van: thuur op 01-06-2005 12:19:34

Als de benzinedrukregelaar incontinent is, dan komt zowel LPG als benzine in de verbrandingskamer, en is het mengsel dus te rijk (te veel brandstof) om optimaal te verbranden. Gevolgen zijn dus: onregelmatige loop t/m afslaan (verzopen). Als de motor verzopen is, zal hij idd naar benzine stinken. Starten moet dan met plankgas en sleutel vasthouden totdat de motor zelfstandig loopt cq. een fatsoenlijk toerental maakt.
Drukregelaar is eenvoudig te controleren, dus daar ben je zo achter.

Dat is half van toepassing. Het starten ging heel slecht als dat motormanagement lampje aan het knipperen was in stand 2 (zonder dat ik had geprobeerd te starten). Nu ik wacht totdat dat lampje uitgeknipperd is, gaat het starten prima, maar daarna heb ik last van terugvallende toeren, ook bij veel toeren / op de snelweg.


Citaat van: thuur op 01-06-2005 12:19:34

Als de motor onder het rijden ermee stopt is relais 103 verdacht.


Ik zal eens proberen te overbruggen.

Citaat van: thuur op 01-06-2005 12:19:34

Het hissend geluid lijkt me normaal, laten we dat even niet meenemen. Ik denk dat dat hetzelfde geluid is als je plots gas geeft en je staat met je kop onder de kap. Dat is gewoon de hoeveelheid lucht wat de motor inneemt om in toeren te versnellen (=wat hij probeert bij terugval).

Het vocht uit je uitlaat is geen probleem! Hoe langer je 'rook' ziet, hoe beter de verbranding van je motor is. Het vocht komt gewoon uit de atmosfeer (lucht) en is gecondenseerd omdat het in aanraking komt met hete uitlaatgassen. Dit is trouwens de reden waarom kleine-stukjes-auto's snel aan een nieuwe uitlaat toe zijn, het vocht zorgt uiteindelijk voor versnelde roestvorming ;)


Dat is geruststellend.

Citaat van: thuur op 01-06-2005 12:19:34

Terugval tijdens het rijden.... Hmm, LMM al gecontroleerd? (ook reden voor een foutmelding) Kijk goed naar de stekker en reinig deze. Verder verdenk ik dan de ontsteking. Hoe oud zijn je bougies, verdeelkap, rotor, bougiekabels? Bougies, verdeelkap en rotor bij twijfel altijd vervangen. Kost niet heel duur ;) Kabels zijn prijzig, maar laten het uiteindelijk heus wel afweten. De meeste 850's hebben allemaal de originele kabels er nog op zitten ::) Na een jaar of 5-7 hebben ze de optimale tijd wel gehad hoor... Bouwjaar staat in gele letters erop, vlak bij de verdeelkap.

LMM nog niet gecontrolleerd
Bougies zijn nog geen 15k oud
Kabels/ verdeelkap/ rotor zijn anderhalf jaar oud, max 60K.

Citaat van: thuur op 01-06-2005 12:19:34

Slechte ontsteking is ook een oorzaak van backfire. Kan ook gewoon te vroeg zijn: nokkenassensor, krukassensor zijn dan verdacht, hiervan krijg je dus ook een foutmelding.

Welke foutcode's heb je er eigenlijk in zitten?


Ik heb helemaal geen foutcodes...


Ik ga eens beginnen met 103 te overbruggen en de brandstofdrukregelaar bekijken,
LMM volgende.

Dank je.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

chipetto

Gezien de foto's hier eerder is goed te zien dat er 2 solderingen niet goed zitten waar de relais ge moteert zitten deze maar door bakken met een soldeer boud zal voldende moeten zijn  om weer goed te kunnen rijden  ik had een probleem  met de knipperende koplampen maar ook daar was de sloderingen van de relais
gebrokken dus doorgebakken probleem opgelost  zo nog de 103  doen dan ben ik dat probleem voor