Route Ieper (B) - Saumur (F)

Gestart door Luc, 03-06-2018 08:01:41

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Beste allen,

Morgen reizen we (vakantie) van Ieper in Belgie naar Saumur in Frankrijk.
Diverse routeplanners geven diverse route's, liefst zou ik Parijs vermijden (of is dat doorlopende autoroute? zodat je de stad niet in hoeft?) Tol maakt me niet uit, in Frankrijk is dat wel waar voor zn geld.

Geen enkele routeplanner kan ervaringstips geven; daarom vraag ik ze hier.
Iemand tips?
Een uurtje omrijden om iets interessants te bekijken maakt me niet veel uit, t wordt toch een bijna hele dag in de auto.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Vulk

Je zou kunnen naar Calais rijden en vanaf daar een heel stuk langs de opaalkust rijden. O.a cap gris nez, maar ook Boulogne sur Mer en Wimmereux.

Heel mooie wegen en uitzichten. Je kan zo doorrijden naar Saint valery sur Somme (prachtige plaats) en vanaf daar de snelweg nemen richting Rouen en Le Mans.

Samengevat: prachtige wegen, mooie uitzichten en je laat Parijs links liggen.

Vulk

Overigens, wat betreft het stuk tussen Ieper & Calais, daar heb je in grote lijnen twee mogelijkheden. Via de N225 of via de N8.

Beide zijn saai, maar de N8 heeft als bijkomend nadeel dat het een heel slechte weg is, veel traktoren en veel flitsers. Eens Calais voorbij moet je van de snelweg af en volg je de D940. Rond de middag kan je best stoppen in één van de vele vissersdorpjes en Fruit de mer gaan eten...

Mocht je tijd over hebben, dan kan je de kustroute eventueel verder volgen vanaf Saint-Valery-Sur-Somme en dan kan je stukken van de Atlantic Wall gaan bezoeken. Met dat laatste stuk heb ik zelf geen ervaring, maar het staat hoog op mijn verlanglijst.

Jan_D.

Wat dacht je van Lille; Amiens A29), Rouen, Le Mans, dan richting Angers en voor Angers richting Saumur? Dan vermijd je Parijs en alleen bij Rouen is het wat rommeliger wat betreft de wegen. Als je je navigatie gebruikt, moet je opletten dat je die niet blindelings volgt. Sommige systemen sturen je daar door de stad Rouen en dat is niet handig. Gewoon zelf de borden volgen gaat dan beter.
De hele roue is aanmerkelijk rustiger dan de A 1 naar Parijs en dan via A 10 of A 11 verder naar het zuiden.

JvW

Ik rijd regelmatig naar Parijs via Lille (A1) en moet je eerlijk zeggen dat ik het minder erg vind dan rijden in de spits in Nederland. Je moet alleen de drukke tijden (tot 9:00 's morgens en van 16:00 tot 19:00) een beetje mijden rond Lille en Parijs. Verder is het goed te doen, ik rijdt die hele route op m'n cruise control.

Luc

Dank allen. Mede op aanraden van een Engelse veteraan uit de eerste Golfoorlog die in hetzelfde B&B zat, hebben we eerst Duinkerken aangedaan, daarna verder naar Lille, Rouen enz.
Heel welkom was de tip bij Rouen niet op de navi te rijden, heeft ons wat ergernis en vertraging gespaard.
Uiteindelijk toch bijna 600 km gereden in 6,5 uur totaal.
Extreem rustig wel, weinig vrachtverkeer, en alleen in omgeving Calais wat vertraging door een boatload Engelsen. Die rijden soms nog slechter dan de Belgen en Fransen bijmekaar...

Kustroute hebben we ook overwogen, maar vanochtend was t een dikke mist, dan zie je net niks.
Dat bewaren we voor een aparte vakantie in Normandie, hopelijk ergens in de komende jaren.

Vulk

Wat vond je van Duinkerken?
Ik vond het maar een vieze trieste stad om te bezoeken.

Luc

Vergane glorie, als er ooit al sprake is geweest van glorie. Troosteloos, smerig, onderkomen, noem het maar op.

Maar het museum over de evacuatie is absoluut de moeite waard, als de tweede wereldoorlog je interesseert.

Vulk

Citaat van: Luc op 05-06-2018 17:24:41
Vergane glorie, als er ooit al sprake is geweest van glorie. Troosteloos, smerig, onderkomen, noem het maar op.

Maar het museum over de evacuatie is absoluut de moeite waard, als de tweede wereldoorlog je interesseert.

Dat ga ik dan wel eens doen, dank voor de tip.