Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

Hoi!
Bij deze begin ik een blog over mijn 850.
(Ik weet niet hoeveel ik zal gaan posten en wat ik allemaal in detail bij ga houden, maar het leek me toch leuk om een blog aan te maken.)

Sinds maart ben ik in het bezit van een 855 2.5 20V Sports-line in de klaur Black Stone op LPG. De vorige eigenaar heeft de auto 19(!) jaar gehad en technisch goed voor de auto gezorgd. Optisch waren er nog wel wat verbeteringen mogelijk.
In het begin heb ik geen blog bijgehouden, dus hierbij alle aanpassingen etc. die ik heb uitgevoerd sinds aankoop in chronologische volgorde.

Overzicht:
- Voorschermen vervangen
- Grille + bumper bijwerken
- Achterklep bijwerken
- Nieuwe schijven + blokken voor
- Nieuwe schijven + blokken achter
- Polijsten
- Parrot fixen
- Boordcomputer backlight fixen
- CC fixen
- Info knop fixen
- Nieuwe voorruit
- Aux aansluiting voor muziek
- Volvo Moose stickers op voorschermen
- Privacy shades
- Extra 12V aansluiting kofferbak
- Hemelbekleding fixen (door de hitte gaan hangen...)
- Spatlappen zwart maken
- Speakers D-stijl
- Knipperlicht comfort module
- USA style knipperlichten
- Stoelverwarming maken
- Veerpootbrug
- Houten stuur
- Originele radio plaatsen (SC-801 Premium Sound System)
- GROM Bluetooth module plaatsen
- Deurklinken behandelen met gekookt lijnzaadolie
- Winterset (banden/wielen) aanschaffen
- Stuurhuis vervangen
- Motorsteun achterste vervangen
- Overige motorsteunen vervangen
- 850 achterlichten plaatsen (i.p.v. V70 lichten)

Staat van auto bij aankoop:






Het is mijn eerste auto en ik heb hem gekocht om er mee op vakantie te gaan afgelopen zomer, een roadtrip met mijn vriendin. De naam Mr Jansen komt dan ook van mijn vriendin, zelf gebruik ik het niet echt maar vind het wel grappig.

Ik was op zoek naar een Volvo station. Ook gekeken voor een 240 maar een 850 is toch wel echt wat sportiever en luxer. De auto moest airco hebben (i.v.m. roadtrip Italië), cruisecontrol en een schuif/kanteldak zouden leuk zijn. Deze had alle 3 de opties.

Op de foto's is te zien dat er ductape zit bij de voorschermen, dit omdat het metaal eronder een en al rot is. Jammer dat de vorige eigenaar hier niks aan heeft gedaan, ga ik zeker wel doen. Het mooie/leuke van de auto vond ik de meegespoten bumpers, zwarte grille, chromen sierstuk van een T-5R, open dakje (handbediend met een slinger lol) en het prachtige interieur. KM-stand bij aankoop was 460xxx km. Na een tijdje kwam ik er ook achter dat hij Nivomats heeft.

Eerste keer wassen:



(op de achtergrond de V70 classic T5 van mijn vader)

Daarna ook meteen even de grille bijgewerkt met een lakstift. De zwarte lak was losgelaten door steenslag (zie eerste foto) en zag er niet meer mooi uit. Resultaat:


Verder heb ik voor de vakantie de remschijven + blokken voor vervangen (Bosch)
.
De voorschermen ben ik lang naar op zoek geweest. Op Facebook zijn er meerdere voorbij gekomen, maar geen van alle in de kleur 019. Gelukkig heb ik uiteindelijk nieuwe voorschermen kunnen vinden (hierover later meer).

Dit was ook nog een probleem:


Het zag er niet uit. De vorige eigenaar had de strip onder de achterruit verwijderd, en hierdoor was er flink wat roest ontstaan. De uitlopers weg kunnen polijsten, en het roest behandeld met roestomvormer (Fertan) en daarna met een lakstift bijgewerkt. Een Volvo sticker erbij en het zag er meteen een stuk beter uit:


Daarna heb ik er een tablet in gezet die dient als navigatie. Met het zicht op de vakantie in Italië toch wel erg handig, en met deze houder ziet het er ook nog eens mooi uit (snoer heb ik later weggewerkt):




Solarplexius plexiglas besteld voor de achterste 3 ramen. Dit voor meer privacy en minder hitte in de auto, en het ziet er gewoon gaaf uit. Het erin zetten kostte even wat tijd en gepiel, maar ik was erg tevreden over het resultaat! Het is wel even wennen met het zicht in de binnenspiegel in het donker, maar je hebt geen last meer van felle koplampen. Op foto's is moeilijk te zien hoe donker het echt is in de auto.




Deze 850 is altijd in onderhoud geweest bij Michel Mol in Zoelen. Hier ben ik dus ook heen gegaan voor een inspectie/beurt voordat ik ermee op vakantie zou gaan. Erg aardige man en ik heb met veel enthousiasme mee gekeken/geholpen en veel geleerd van hem! Koelvloeistof reservoir vervangen, ruitenwisserblad vervangen, olie + filter ververst en hij heeft ook nog de cruise control kunnen fixen. De cruise control deed het af en toe wel, maar meestal niet. Gelukkig is dit gemaakt en werkt de cc nu altijd prima.


Roadtrip - van de vakantie zal ik nog wat Volvo-foto's plaatsen in een ander bericht, anders wordt dit bericht wel erg lang.

Ongeveer 2 weken terug heb ik eindelijk voorschermen gevonden in de kleur 019! Ze kwamen van een onderdelen auto en ze hadden een stuk minder roest dan die van mij. In de tijd tussen aankoop in maart en nu was de roest natuurlijk alleen maar erger geworden, de roest kwam ver boven de ductape uit.
Deze schermen laatst gemonteerd:


Veel roest:


Meer roest:


Nog meer roest:


Na een middagje zweten zaten de nieuwe voorschermen erop! Zelf erg blij met het resultaat, geen beschamende ductape meer. Dat deed toch wel afbreuk aan de auto vond ik. Was nog bang dat de kleur niet precies hetzelfde zou zijn, maar dit valt erg mee.





Ik ben zelf student en heb de auto in het dagelijkse leven niet echt nodig en i.c.m. de wegenbelasting op LPG zijn de maandelijkse kosten hoog, maar na verloop van tijd ben ik van hem gaan houden en steeds meer gaan waarderen. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen (verkopen, houden, schorsen), maar het is echt een geweldige auto. Ik hoop dat ik er nog veel plezier mee kan beleven!

EDIT: nu met zichtbare foto's (hoop ik)

EDIT 2021: Helaas zijn veel foto's niet meer zichtbaar... Destijds een client gebruikt die ermee is opgehouden. Wat verder in dit topic zijn de foto's wel weer gewoon zichtbaar!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

TBoss3

Citaat van: cornelis-b op 19-08-2018 18:37:43
Helaas zijn de foto's niet zichtbaar, kijk hier even: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13191.0.html



Excuses, ik dacht/hoopte dat het mogelijk was om direct vanuit Google Photos het adres erin te plakken. Helaas is het niet zo makkelijk. Nu via TinyPic, hoop dat het zo wel zichtbaar is voor iedereen.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

V70geRwin

Welkom en leuk verhaal gelijk, mooie bak hoor en een dakkie  :eusa_dance:

de Boeing

ik zie alle foto's.

Lekker bezig!

Is dat Solarplexius ook nog goed te verwijderen? (in de donkere wintermaanden bijvoorbeeld? 8))

cornelis-b

Foto's zijn nu zichtbaar, leuk verhaal en van deze wagen zal je best plezier hebben. De strip in de achterklep is juist de oorzaak van de roest, niet omdat de vorige eigenaar hem er uit heeft gehaald. Er blijft veel vocht en vuil tussen deze door Razorx "verstierstrip" gedoopte strip zitten wat juist roest veroorzaakt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

TBoss3

Citaat van: cornelis-b op 19-08-2018 21:39:03
Foto's zijn nu zichtbaar, leuk verhaal en van deze wagen zal je best plezier hebben. De strip in de achterklep is juist de oorzaak van de roest, niet omdat de vorige eigenaar hem er uit heeft gehaald. Er blijft veel vocht en vuil tussen deze door Razorx "verstierstrip" gedoopte strip zitten wat juist roest veroorzaakt.

Ah oké dat wist ik niet, bedankt. Dan maar hopen dat de roest nu niet erger wordt. Het is niet heel goed zichtbaar dus stoor me er niet echt aan.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Citaat van: de Boeing op 19-08-2018 20:57:00
ik zie alle foto's.

Lekker bezig!

Is dat Solarplexius ook nog goed te verwijderen? (in de donkere wintermaanden bijvoorbeeld? 8))

Bedankt!
Ik heb geen idee of het makkelijk te verwijderen is. Denk dat het lastig is maar moet vast wel lukken.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Barracuda_82

Nette auto, Teun! Leuk om je ook even gesproken te hebben in de wasbox vorige week :)
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

TBoss3

Bij deze een aantal foto's van de roadtrip die ik samen met mijn vriendin en de Volvo heb gemaakt.
Zelf vind ik het altijd leuk om foto's/verhalen van anderen te lezen, dus vandaar dat ik deze foto's plaats.

Om mobiel te blijven tijdens onze roadtrip, hebben we de Volvo getransformeerd in een camper: matrassen achterin. Deze hebben we op maat uitgesneden en dit was ideaal: geen luchtbed, van de grond af en droog.
De roadtrip ging voornamelijk door Noord-Italie, maar ook de Alpen en op de terugweg via Frankrijk & Luxemburg.

Nog leeg


Niet meer zo leeg


Vogezen


Mijlpaal


Zwitserse Alpen






Best wel gaaf


Slecht te zien, maar bij het Comomeer nog een Nederlandse 850R gezien langs de weg.








Je komt ze ook overal tegen he, die Volvo's


Ook een leuke 850


Franse ardennen


3765km, 27 dagen en 16 campings later


Super vakantie gehad. Mr. Jansen heeft het uitstekend gedaan, blok loopt als een zonnetje. Helaas onderweg werkte de A/C niet meer, maar m.b.v. garage aan de telefoon het probleem gevonden: de lagedrukschakelaar had er geen zin meer in. Dus dat onderdeel laten vervangen bij een Volvo dealer bij Milaan voor €58. Daarna weer heerlijk koude lucht!
Na ongeveer 2 weken sloeg de motor af op LPG en was het alleen nog maar mogelijk om op benzine te rijden. Jammer, maar geen ramp. Bij terugkomst in Nederland bleek dat de massadraad van de verdamper versleten en door was, dus dit laten vervangen. Nu loopt ie ook op LPG weer prachtig.

'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

cornelis-b

Leuk zo'n roadtrip en heerlijk vrij in de natuur met de "camper" ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Ziet er heerlijk uit zo en knappe binnen verlichting  :eusa_clap:

robbar

 :eusa_clap: Wat een mooie avonturen hebben en gaan jullie met de 850 beleven  :eusa_dance:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

de Boeing

Leuk verslag, leuke fotos's!

Ik slaap er ook vaak in (wkndje weg met 1 overnachting, geen gehannes met natte tent enzo). Wel pas ik er niet helemaal in en moet ik de passagierszetel voor nog neerklappen zodat mijn matrasje (en voeten) niet in het ijle bengelen, of ligt dan aan mijn lengte?!  ;D

razorx

Mooi verhaal!
Hoe slaapt dat zo achterin de estate? Een beetje te doen?