Even voorstellen

Gestart door Black and tan, 09-02-2024 20:43:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Black and tan

Had me vorig jaar al aangemeld voor het forum, maar kan niet terugvinden dat ik me had voorgesteld (schande natuurlijk). Nu had ik ook nog niets gepost dus starten we nu alsnog: vorig jaar rond deze tijd een V70XC in de kleur sand stone metallic (437) op de kop getikt. Exemplaar uit 1999 overgenomen van (aantoonbaar) de eerste eigenaar die de tussenas eruit had laten halen en de onderdelen ook niet meer had, dus nu FWD.

Was zeker niet in perfecte staat, maar wel een haalbaar project als je er wat TLC instopt. Kleine zaken doe ik zelf de rest laat ik doen. Wat is er sindsdien aan gedaan? Na aankoop eerst het remsysteem laten reviseren, want er zat ergens een lekje en vloeistof blijven bijvullen is niet handig laat staan veilig  8) . Aansluitend eenmalig de auto van binnen en buiten (incl. motorcompartiment) professioneel laten schoonmaken. Gasdrukveren van de achterklep vervangen, alle vloeistoffen en filters vervangen, airco afgevuld, nieuw bedieningspaneel voor de airco geplaatst nadat een van de draaiknoppen was afgebroken. Originele audio installatie (SC-805) vervangen door een Pioneer SPH-DA360DAB (2DIN scherm en draadloze verbinding met Android Car en Apple Carplay) plus actieve JBL nano subwoofer onder de bijrijdersstoel. Dynamo gereviseerd, alle banden vervangen door Goodyear all-seasons. Remschijven af laten draaien vanwege trillingen bij het remmen.

Op het moment heb ik de auto bij een vriend op de brug staan om alle roestplekken aan de onderkant te verhelpen. Ik wist dat er op dat punt veel moest gebeuren, maar de prijs was ernaar. We denken er samen zo'n 40 uur werk aan te hebben... Daarbij vervangen we ook vrijwel de gehele ophanging bij alle wielen, veren, dempers, draagarmen, stabilisatorstangen, rubbers, etc. en werkt hij de kleine roestplekken op rechtervoor- en linkerachterportier helemaal weg incl. overspuiten. Zal wel leiden tot enig kleurverschil, maar op dit moment is er geen budget voor volledig overspuiten.

Als de huidige klus gedaan is volgt nog wat kleiner werk in de catogorie nice to have: bestuurdersstoel opnieuw laten vullen en in originele vorm en stevigheid herstellen, achterbankverwarming werkend maken en last but not least het al ingebouwde Defa (voor)verwarmingssysteem weer aanslingeren zodat volgende winter motor en interieur vantevoren worden opgewarmd als het koud is.

Ik zal misschien nog iets kleins vergeten zijn, maar dit is het wel zo'n beetje. Eigenlijk is het gewoon een enorm leuk jaar geweest met deze roffel en gaan we er nog vele kilometers en jaren van genieten  ;D

Michel

Welkom,......wat een mooie auto, leuk om te lezen wat je er al mee gedaan hebt, wordt weer een fris exemplaar. Ga je de AWD weer herstellen?, moet er motorisch ook nog wat gedaan worden?.

henry classic v70

Mooie kleur  ;)  ;D



...echter wel een lastige kleur met overspuiten, zijn meerdere tinten 437
Bij mijn 437 werd dat pas zichtbaar na het overspuiten (nu zo'n 9-10jr geleden) toen de wagen buiten stond, een te rode gloed.

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Black and tan

AWD herstellen heb ik niet op mijn lijstje staan. Ik heb het niet nodig en het systeem is kwetsbaar. Eerlijk gezegd streef ik ook niet naar zo origineel mogelijk voor de auto. Op onderdelen wil ik lekker mijn eigen gang gaan zonder hele rare aanpassingen aan bijv. het uiterlijk te doen. Motor doet het goed, zweet wel wat en olieverbruik is niet extreem maar wel een punt van zorg. Voorlopig redt ik het met minimaal een keer in de maand peilen en gemiddeld een halve liter bijvullen. Ik rij gemiddeld rond 1500km per maand.

Kleur ben ik benieuwd naar aanleiding van de opmerking. Enig verschil met het origineel is bijna onvermijdelijk. Als het klaar is, zal ik laten weten wat het resultaat is met foto's erbij.

Black and tan

Helemaal vergeten erbij te zetten dat ik in december de auto ook heb laten tunen door Rica. Niet extreem, maar vooral meer koppel bij lage toeren. En het kan verbeelding zijn, maar sindsdien vinden mijn vrouw en ik de roffel boven 2500rpm ook vetter klinken. Het extra koppel wilde ik graag om qua gevoel en manier van rijden meer in de buurt van mijn vorige Volvo te komen. Dat was een 850TDI uit '96. Die moesten we helaas bij een tellerstand van iets meer dan 800.000km weg doen, omdat de kosten explodeerden. Was mijn beste en fijnste auto ooit dus dat ik nu een classic heb ik niet heel verrassend  ;D

Menno3274

Welkom, mooi project. Laat de updates maar komen :)