850 t5 olie lekkage passagierszijde

Gestart door errie96, 26-09-2018 17:27:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

errie96

Hallo,

Al een tijdje lekt mijn volvo 850 T5 olie aan de passagierszijde. Zelf zo goed als mogelijk alles schoongemaakt. maar kan zo niet ontdekken waar het van daan komt.

misschien dat iemand hier weet wat het kan zijn?
zie onderstaande link naar een video van de achterzijde van het blok.
https://www.dropbox.com/s/wbz4xhatzqckct9/MOV_0456.mp4?dl=0

volvobug

Dat filmpje is voor mij niet zo duidelijk. In het algemeen aan passagierszijde:

Zijkant: nokkenaskeerringen, krukaskeering, oliepomp en wat meer naar voren-beneden oliethermostaat. En de afdichting kop-nokkenasdeksel.
Achterkant: olieleiding turbo, en wel de koperen ringen tussen de banjobout rechtsachter op het blok.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Ik heb daar ergens ook een vage lekkage gehad. Zou beginnen met de kap van de distr eraf te schroeven, en kijken of daar ergens olie te zien is. Achter die kap zitten namelijk de nokkenastandwielen met keerringen. Kap zit met 1 bout vast.

errie96

Kap van de distributie er eens afgehaald. Hier is boven aan geen lekkage.
Lekkage lijkt verder beneden weg te komen. lijkt achter het plastic van de db te riem te zitten. Het gedeelte dat tegen het blok aan zit.
https://www.dropbox.com/s/hrcbb4hfjvwf41d/DSC_0466.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/rqud670po4rcjnt/DSC_0467.JPG?dl=0

Iemand nog een idee?

V70R^2

#4
Gezien de vettigheid best hoog zit (en flink vettig aan de bovenzijde van de plastic achterkap) zet ik toch in op nokkenaskeerringen.

Als de distributie moet, die beide keerringen (achterzijde zal net zo oud zijn dus liever alle 4) eens mee bestellen en een gelijk een oliepomp pakking setje mee doen.

Het zijn de kosten niet qua onderdelen, het is een dagje werk.

Grote kans dat alles lek vrij is, er zijn daar maar drie plekken waar het kan lekken en die alle drie heb je dan aan gepakt.

Als het de olie-thermostaat is of iets anders, zat de vettigheid niet zo hoog achter de kap.

razorx

Citaat van: V70R^2 op 04-10-2018 21:42:06
Gezien de vettigheid best hoog zit (en flink vettig aan de bovenzijde van de plastic achterkap) zet ik toch in op nokkenaskeerringen.

Als de distributie moet, die beide (achterzijde zal net zo oud zijn dus liever alle 4) eens mee bestellen en een gelijk een oliepomp pakking setje mee doen.

Het zijn de kosten niet qua onderdelen, het is een dagje werk.

Grote kans dat alles lek vrij is, er zijn daar maar drie plekken waar het kan lekken en die alle drie heb je dan aan gepakt.

Als het de olie-thermostaat is of iets anders, zat de vettigheid niet zo hoog achter de kap.
Volledig mee eens!
Uit ervaring ;).

rjverbrugh

En toch lijkt het verdacht veel op de vage lekkage die ik daar in de buurt gehad heb. Zou even met remmenreiniger de boel goed ontvetten, kap er weer op en even gaan rijden en dan weer inspecteren. Bij mij zat de lekkage vooral tussen het onderste gedeelte van de kap en het blok. Daar kan je tussen kijken ( is een beetje pielen) als je die andere bout van de kap eruit draait.
Maar bij jouw lijkt ie wel wat hoger te zitten, wat de nokkenaskeerringen toch verdachte nr 1 maakt, en evt klepdekselpakking daar in de buurt nr2.

volvobug

Of het de nokkenaskeerringen zijn moet je toch beter kunnen beoordelen met een zaklampje en door de gaten in het nokkenastandwiel heen kijkend. Olielekkage daar zal zeker sporen achter laten.

Zo niet aanwezig, zet ik in op oliepomp of krukaskeerring. Dat waaiert lekker omhoog binnen in de afgesloten distributiekappen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.