Resonantie bij >130 km/u

Gestart door ArjanG, 29-05-2005 10:19:18

Vorige topic - Volgende topic

ArjanG

Mijn 850 estate uit 1995 gaat bij snelheden vanaf 130 km/u behoorlijk trillen en gonzen (en het is niet het geliefde motorgeluid).  Wordt minder boven de 160, maar is zeker niet weg (jaja, geen legale snelheden allemaal).

Ik heb een vermoeden dat het de banden zijn (bult in het loopvlak?). Daar ligt alleen nog een hoop profiel op, en ben bang dat als ik ze vervang, het probleem nog niet weg kan zijn.  

Het stuur trilt niet, dus ik wellicht zijn het de achterbanden. Of dan toch iets met wiellagers/....

Als je suggesties hebt hoor ik het graag!

Arjan
Introductie: http://www.volvo850forum.com/index.php?board=36;action=display;threadid=8651

b0nkolok

Je moet een beetje meer exact zijn.
Wat gaat precies trillen en 'gonzen'? De hele auto, de motor, voor of achter etc. Hoe klinkt het gonsgeluid? Zou ook het soort asfalt kunnen zijn.
Wiellagers gonzen met lage snelheid als een 'brom' en met hogere sneldheid idd als gonzen. Maar dan meestal aan één wiel.
Misschien lastig te vertellen, maar preciezer aangeven kan suggesties oproepen.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

thuur

Wiellagers kun je controleren door de auto op te krikken en aan het wiel te draaien. Een zoem/brom/gons is het wiellager. Een metalig/hees geluid de rem.

Als je een lager verdenkt moet je een stukje met de ramen open rijden. Een lager links wordt extra belast als je een bocht naar rechts maakt, het geluid zal dan toenemen.

Als het echt alleen tussen de 130 en 160 is verdenk ik eerst de banden. Wanneer zijn deze gebalanceerd? Heb je een stoeprandje geraakt?

Als je het in je kont voelt is het achter. In het stuur is voor. Wissel de banden eens van achter naar voor. Kan ook zijn dat de banden gecupt zijn (zoek maar eens op het forum), vaak te wijten aan slechte uitlijning. Wanneer is dit voor het laatst gebeurd?

Tenslotte: trekt de auto aan het stuur bij optrekken of remmen?

Gr 8)

ArjanG

Alvast bedankt voor deze feedback, ik ken de historie van de auto niet. Het geluid neemt niet toe in de bochten, het lijkt een beetje op hard rijden met je ramen open; echt zo'n diepe brom. Ik denk dat ik de truuk met het wisselen van de voor en achter wielen ga proberen.

ed

Laat je auto ook uitlijnen als dat nog nooit is gebeurd. Krijg je ook een heel onrustige auto van. Heb zelf mijn draagarmen vervangen en laten uitlijnen, en heb er een heel veel fijnere auto voor terug. Check dus ook de voorste draagarmen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ArjanG

Net nieuw Michelin Energy's laten monteren en laten uitlijnen, ga zodadelijk het resultaat ervaren... Ben benieuwd...

Dennis

En? Hebben de nieuwe banden het probleem opgelost?Ik heb namelijk ook een soort "gonzend"geluid bij bepaalde snelheden.Ik heb de wiellagers na laten kijken en die zijn goed.Dus ik ga er ook vanuit dat het mijn banden zijn.

@®-

Citaat van: thuur op 29-05-2005 21:39:47
Wiellagers kun je controleren door de auto op te krikken en aan het wiel te draaien. Een zoem/brom/gons is het wiellager. Een metalig/hees geluid de rem.

Als je een lager verdenkt moet je een stukje met de ramen open rijden. Een lager links wordt extra belast als je een bocht naar rechts maakt, het geluid zal dan toenemen.

Als het echt alleen tussen de 130 en 160 is verdenk ik eerst de banden. Wanneer zijn deze gebalanceerd? Heb je een stoeprandje geraakt?

Als je het in je kont voelt is het achter. In het stuur is voor. Wissel de banden eens van achter naar voor. Kan ook zijn dat de banden gecupt zijn (zoek maar eens op het forum), vaak te wijten aan slechte uitlijning. Wanneer is dit voor het laatst gebeurd?

Tenslotte: trekt de auto aan het stuur bij optrekken of remmen?

Gr 8)
Het kan ook een hoogte slag zijn van de band.

ArjanG

Voor een groot gedeelte is het gegons gelukkig verdwenen. Er is nog wel een trilling, maar ik denk dat dat aan onbalans in aandrijfassen enzo zit (zie andere topics), want de banden zou het nu niet meer kunnen liggen... Wellicht kun je eerst balanceren en uitlijnen proberen, voordat je € 600 aftikt voor nieuwe sloffen.

ed

Heb ook altijd gedacht dat ik een kromme aandrijfas had oid. Mijn auto trilde altijd. 2 banden en velgen vervangen (door dealer) vanwege hoogteslag. Nog steeds trillen. Twee maal uitgelijnd (vierkant), draagarmen vervangen, nog steeds trillen. PAs toen ik van de week een lekke band had, en die rotte Pirellis heb vervangen voor Michelins had ik weer volkomen rust. De Pirellis voor waren pas nieuw, achter wel versleten, maar de banden draaiden mooi rond, en waren gebalanceerd. Waarschijnlijk toch iets in de band wat niet lekker zat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

@®-

Ik heb vroeger terreinauto's verkocht en toen had je van Pirelli een terreinband type "Scorpion" en daar zal een laag kunststof in om het loopvlak te beschermen voor lek rijden, deze banden waren nooit triliingvrij (wel als je heel lang achterelkaar gereden had en de band goed op bedrijfstemperatuur was) elke klant klaagde daar over. Dus ik weet niet of Pirelli dit met al hun banden doen maar dat zou een verklaring kunnen zijn ???

thuur

Andere theorie: zou het niet zo kunnen zijn dat je vanwege het verbeterde wegcontact gewoon de oneffenheden in de weg beter voelt?

(In de trant van: Je rijdt over een Euro en kunt vertellen of het kop of munt was :-X)

Gr 8)

ed

Klopt deels wat je zegt. Door de stugge wang van de Pirelli's voel je elke oneffenheid doorkomen, en dat voelt zeer oncomfortabel aan. Aan de andere kant voelt de auto wel stabieler aan met de Pirelli's. Hij "wiebelt" minder over de wangen heen. Wil niet zeggen dat daardoor ook de wegligging beter is. In de MotoGP bouwen ze moneteel weer een beetje flex in het balhoofd omdat dat het insturen zou verbeteren....