Blauwe rook na gebruik turbo en gas los

Gestart door Wouter1973, 17-09-2018 14:43:44

Vorige topic - Volgende topic

V70R^2

Klepseals valt wel mee als je de cilinderkop laat zitten, mooi moment om achterstallig onderhoud weg te werken maar dat meeste had je al aangepakt zag ik.

Zuigerveren zal de kop eraf moeten, maar mogelijk dat dat met vaak verse olie en flushen nog wel goed komt.

Piet

Citaat van: Wouter1973 op 17-09-2018 17:46:42
Slechts 325.000. Klepseals vervangen, geen idee wat dat kost of hoe ingrijpend dat is ...

Kan, met de juiste tools, zonder de kop te demonteren.
Je bent er echter desondanks toch al gauw een halve dag tot hele dag mee bezig.

Piet

Citaat van: V70geRwin op 17-09-2018 17:06:21
Op de eerste meters niet  ;D

Nou.. zo'n 18T is nog een snel spoelertje hoor... ;D

MikeyQR

Citaat van: Wouter1973 op 17-09-2018 17:46:42
Slechts 325.000. Klepseals vervangen, geen idee wat dat kost of hoe ingrijpend dat is ...

Wil mij er niet in mengen maar deze km stand klopt volgens de RDW niet.
Of je teller is stuk geweest of terug gedraaid.
Zou dus zomaar ruim 4 ton op de klok kunnen staan.

Denk ook dat na al de problemen die je hebt en hebt gehad ik allang deze 850 een schop had gegeven.
Bedoel je blijft tobbe met dat ding lijkt ook geen eind aan te komen?

Zie hier wat de RDW zegt.

V70R^2

Gezien je echt blauwe rook hebt bij gas erop is het helaas iets waar echt wat aan gebeuren moet.

Even een brutale vraag, hoeveel ben je nog bereid te investeren?

Wil je garantie voor de toekomst, dan zeg ik blok open, inspecteren, alles vervangen wat moet en met als kers op de taart een goede/nieuwe/gereviseerde turbo de boel terug bouwen. Dan kan je er weer 200.000km tegenaan.

freefall

Citaat van: Piet op 17-09-2018 18:56:14
Nou.. zo'n 18T is nog een snel spoelertje hoor... ;D

Zeker met de juiste ecu  ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Wouter1973

Tsja. Tobben met dat ding? Ik ben kritisch. Denk dat er genoeg zijn die niet merken dat de motor niet helemaal lekker loopt. Of dat er te hoge carterdruk is. Of dat er ergens net een hikje zit of de auto net iets scheef trekt bij remmen. Er zijn mensen die hun draagarmen pas vervangen als ze bij stevig remmen zowat in de vangrail zitten, maar ik ben daar gewoon liever eerder bij.
Ik rij er nu 10 maanden mee, heb er 35.000 km op zitten en hij loopt gewoon mooi. Ik heb fors geïnvesteerd in wat achterstallig maar ook in preventief onderhoud. En dat wil ik nog even doen. Basis is volgens mij gewoon goed. Het enige waar ik flink mee heb zitten tobben is die 2-3-1 foutmelding, maar dat is opgelost. En een werkende airco op een 850 wilde ik ook graag. Iemand anders zou dat stukje comfort misschien laten voor wat het is.
Enige investering mag, heb ik ook rekening mee gehouden. En ik probeer de kosten een beetje te spreiden. Die blauwe walm hoeft niet acuut, dat kan best nog even een maandje wachten, zo probeer ik er naar te kijken.
En met jullie adviezen kan ik tot nu toe aardig de juiste afwegingen maken ;-)

The Volvoboy

Begin maar met een paar keer lekker flushen zou ik zeggen. ;) ATF kost geen drol en een paar liter verse olie ook niet.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Wouter1973

Citaat van: The Volvoboy op 18-09-2018 07:54:09
Begin maar met een paar keer lekker flushen zou ik zeggen. ;) ATF kost geen drol en een paar liter verse olie ook niet.
Kijk, dat zijn de betere adviezen. Oude olie zelf opvangen en afvoeren, hoe werkt dat? Ik lees dat ik afgewerkte olie gewoon bij de milieustraat mag inleveren. Moet ik dan aftappen via de carterplug? Van tevoren even nieuwe pakkingring halen?

V70R^2

Je klepseals zullen er niet ineens niet meer van lekken, maar als de zuigerveren dicht zitten met roet krijg je die wel los door de flushen.

Olie af laten lopen, goedkope (action) olie (10W-40, niks anders wat mensen ook zeggen!) erin met een nieuw oliefilter en wat je zegt, een keer een nieuwe ring om de carterplug is ook wel verstandig.

Ga 10-20km rijden, laat de auto thuis stationair draaien en gooi er 400-500ml  ATF bij, laat de boel 15-20 min stationair draaien, af en toe iets verhoogt stationair mag wel (2500-3000 toeren).

Laat dan weer alle olie eruit, oliefilter eraf, nieuw filter erop, nieuwe olie erin.

Nodig:
11Liter olie (1e keer 5 liter erin, tweede keer 5,8 á 6 liter).
2 oliefilters
halve liter ATF (dat is rood).

Rij daar een weekje mee, eventueel herhalen.

Ries van de Zilverschuit

Ik draai ook altijd de oliedop los en doe daarna daar een nieuwe rubber in (in mijn geval is dat een keer per jaar).

Indertijd heb ik zo'n olieopvangbak gekocht. De oude olie doe ik direct terug in de fles(ssen) waar de nieuwe olie uitkwam. Ik wissel altijd op straat en dan leg ik ter preventie tripexplaten onder het carter. Dat is tot op heden niet voor niets geweest.

Dit zijn de onderdelen plus nummers.

Oliefilter   3517857
Ring dop   1275379
Ring carterplug   977751
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter1973

Thanx! En ja, klepsteelrubbers blijven ook verdacht. Maar in het kader van de kosten een beetje spreiden is eerst flushen wel een goede optie. Ik verwacht overigens ook wel dat er nog altijd wat olie in de intercooler aanwezig is. Misschien goed om eerst nog even een tijdje te rijden zodat die resterende olie in inlaatkanaal (heb wel wat schoongemaakt, maar de intercooler nog niet) verdwijnt. Ik heb natuurlijk al die tijd vanwege een verstopte PTC geen, of minder, vacuüm gehad. En nu ineens weer wel. Voorheen ook geen blauwe rook na flink gas geven en gas los.

V70R^2

Je kan prima even alle inlaatbuizen losmaken en in een sopje wassen, giet aan de bovenkant van je intercooler er een liter benzine doorheen (en vang onder op in je olieopvangbak), is die olie troep overal weg.

(gooi eerst die benzine erdoorheen, en dan je buizen schoonmaken, dan kan de IC nog even droog dampen).

rjverbrugh

Hoe hoog is eigenlijk je olieverbruik? En ik zou ook even een compressie test doen, weet je ook gelijk veel meer. Bij mij was het olieverbruik vrij hoog (1l op 1200km), de compressietest goed. Dus toen de klepseals gedaan en het verbruik is nu bijna nihil geworden. Die seals daar heb ik overigens 2,5 overgedaan (met special gereedschap, kop laten zitten), incl distr etc.
success ermee

Wouter1973

Thanx mannen. Fijne adviezen, dit.
Olieverbruik is ongeveer een halve liter bij elke 1500 km erbij.
En 2,5 uur voor klepseals vind ik zeer te overzien. Ik ga aan de gang. Wordt vervolgd...