Blauwe rook na gebruik turbo en gas los

Gestart door Wouter1973, 17-09-2018 14:43:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Maak daar maar gerust 4 tot 5 uur van hoor, wat overigens nog steeds te overzien is.

peteRRR

Hou ook hier rekening mee,.https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/6b458f47-e417-4a7c-93c2-53ade8521eb5/mag-je-zelf-olie-verversen-op-parkeerplaats

Ik ben voor zelf vervangen/verversen waar dan ook en zeker als je het perfect doet. ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

The Volvoboy

Citaat van: V70R^2 op 18-09-2018 11:50:28
Je klepseals zullen er niet ineens niet meer van lekken, maar als de zuigerveren dicht zitten met roet krijg je die wel los door de flushen.

Olie af laten lopen, goedkope (action) olie (10W-40, niks anders wat mensen ook zeggen!) erin met een nieuw oliefilter en wat je zegt, een keer een nieuwe ring om de carterplug is ook wel verstandig.

Ga 10-20km rijden, laat de auto thuis stationair draaien en gooi er 400-500ml  ATF bij, laat de boel 15-20 min stationair draaien, af en toe iets verhoogt stationair mag wel (2500-3000 toeren).


Laat dan weer alle olie eruit, oliefilter eraf, nieuw filter erop, nieuwe olie erin.

Nodig:
11Liter olie (1e keer 5 liter erin, tweede keer 5,8 รก 6 liter).
2 oliefilters
halve liter ATF (dat is rood).


Rij daar een weekje mee, eventueel herhalen.

Ik doe het altijd zonder eerst olie te verversen, in mijn ogen een beetje overbodig. Gewoon een beetje ATF in een warme motor, half uur laten draaien met af en toe een beetje gas geven. Aflaten, verversen en evt. hetzelfde trucje nog een keer herhalen.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Piet

Verse olie kan wel meer vuil opnemen, wellicht dat dat toch nog wat uitmaakt,

peteRRR

#34
Denk zelf toch dat de producten die daar specifiek voor gemaakt zijn grondiger te werk gaan dan een ATF.

Die producten zijn prima in het los krijgen van aanslag en worden met de olie af gevoerd of die olie nu wil of niet en een dubbele
flush achter elkaar hoeft ook niet zozeer met deze producten wel in 1 flush een dubbele behandeling.

En is het heel erg dan ga je het met niks redden maar dan met de hand de carter en kleppendeksel reinigen als eerste stap.

Maar ieder maakt z'n keuze ;)

Groet

Edit: Forte heeft ook een product voor de klepsteelrubbers (waar/mits nog mogelijk) er/de weekmakers worden opgenomen die verloren zijn gegaan in de tijd.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Er zijn toch behoorlijk goede ervaringen met ATF.
Ik vraag het me nog af of die specifieke producten wel zo veel beter zullen zijn.

freefall

#36
Citaat van: Piet op 18-09-2018 12:58:01
Maak daar maar gerust 4 tot 5 uur van hoor, wat overigens nog steeds te overzien is.

Helemaal mee eens, zeker als je het nog nooit gedaan hebt (klepsteelrubbers vervangen bedoel ik he ;) ) dan heb je je tijd hard genoeg nodig.

Zorg iig voor het juiste gereedschap zodat je niks beschadigt. Dus klepsteelrubbertang scoren, kleppendeksel tooltje, lichtplugdinges enz enz

Wat die atf aangaat...precies wat Piet zegt...die middeltjes zijn meestal een soort van atf met ander kleurtje of zo. Doet zeker net zo goed zn wetk voor een kwart van de.prijs
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

peteRRR

Citaat van: Piet op 18-09-2018 18:29:34
Er zijn toch behoorlijk goede ervaringen met ATF.
Ik vraag het me nog af of die specifieke producten wel zo veel beter zullen zijn.

Als onderhoud,s middel zal het goed werken is er al bewezen,..maar met welk startpunt ga je beginnen hoeveel bevuiling is er aanwezig?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70R^2

Citaat van: The Volvoboy op 18-09-2018 14:38:18
Ik doe het altijd zonder eerst olie te verversen, in mijn ogen een beetje overbodig. Gewoon een beetje ATF in een warme motor, half uur laten draaien met af en toe een beetje gas geven. Aflaten, verversen en evt. hetzelfde trucje nog een keer herhalen.

Kan ook natuurlijk. Al lijkt het mij dat de ATF werking wat teniet wordt gedaan met al die drap in het oliefilter en de al vieze olie.

5L goedkope olie is net een tientje, dus de moeite niet.




En voor het geld wat ze durven vragen voor zo'n flesje forte of iets dergelijks kan je 30x flushen met ATF. ;D

peteRRR

Het gaat ook om veilig Flushen ivm het loskomen van flokken/brokken als er flinke bevuiling is in de motor die nog nooit een flush heeft gehad en dat heb je niet met
zulke producten die lossen het vuil letterlijk op.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

classicT5

Als je voor de deur je olie wilt verversen gaat dat heel makkelijk met zon oliepompje (dacht laatst bij Lidl in de verkoop), waarmee je via de oliepeilstokbuis de olie eruit zuigt. Valt ook wat minder voor de controlerende instanties :)

Scheelt je ook weer een ring voor de carterplug ;)

razorx

Citaat van: classicT5 op 18-09-2018 19:28:24
Als je voor de deur je olie wilt verversen gaat dat heel makkelijk met zon oliepompje (dacht laatst bij Lidl in de verkoop), waarmee je via de oliepeilstokbuis de olie eruit zuigt. Valt ook wat minder voor de controlerende instanties :)

Scheelt je ook weer een ring voor de carterplug ;)

https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED-Olie-afzuigpomp/p100232419
Een heel fijn ding. ook voor de stuursappen. Voor het bedrag mag hij nog eens kapot gaan.

classicT5

Yep, dat is hem Yits.

Ik heb met zon ding ook al automaat ververst, werkt best makkelijk. Maar vergeet ook nog wel eens dat ik zon pompje heb en ben dan gewoon weer ouderwets met carterpan aan de gang ;)

rjverbrugh

Citaat van: Wouter1973 op 18-09-2018 12:29:42

En 2,5 uur voor klepseals vind ik zeer te overzien. Ik ga aan de gang. Wordt vervolgd...
Hmm d'r had 2,5 dag moeten staan.....

V70R^2

hahaha ;D Lijkt mij (voor een eerste keer) ook een logischer tijdsbestek.

De ervaren klussen zal ook nog wel moeten doorwerken wil je het in een (mid)dag gedaan krijgen.