ramen gaan niet meer open maar je hoort wel het motor geluid van de ramen zelf

Gestart door Bab00n, 08-04-2020 19:13:08

Vorige topic - Volgende topic

Bab00n

Misschien inderdaad even gaan doen om te testen. Wordt morgen of overmorgen want met het kleine beetje leven wat ik er steeds in krijg heb ik de ramen kunnen sluiten voor de avond/nacht. Morgen weer heerlijk aan het werk in ons ziekenhuis en mss aankomend weekend tussen de diensten door nog ff wat testen.
Wel in ieder geval de nieuwe richtingsaanwijzer schakelaar gemonteerd zodat ik ook verder kan gaan met de Cruise control. Bleek een kabeltje doormidden te liggen vlakbij de schakelaar zelf maar had vrijwel geen speling meer om dit te fixen,
Nog even kijken waar die gas sensor ( automaat) hoort te zitten en waar die te halen dan kunnen we ook daar mee aan de slag.

Dank voor je tips Volvobug en anderen!!

volvobug

Zekering 37 zit in het zekeringkastje in de motorruimte. Het is een rechthoekige zekering in een aluminium huisje, dezelfde als voor de elektrische stoelen (nr. 39 en 40). Dit zijn automatische zekeringen, ik veronderstel soort van thermische zekering die ook weer hersteld.

Nr. 37 is voor de elektrische ramen. Misschien jokert die ook aan en uit waardoor je telkens klein stukje omhoog kunt.
Als je elektrische stoelen hebt of een reserve op nr. 38 zou je die ook eens kunnen wisselen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bab00n

Helaas geen reserve aanwezig maar zal morgen eentje scoren en testen. Ik laat het je weten, tot zover doet ie het weer een klein stukje zodat ik niet met een volledige open raam de auto hoef weg te zetten.

Is wel een oud beestje maar nog steeds mijn beestje!

Ries van de Zilverschuit

Van die oude beestjes hebben we allemaal wel eens wat last...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Bab00n

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 10-04-2020 16:50:33
Van die oude beestjes hebben we allemaal wel eens wat last...

:) :), last is een groot woord maar op 1 of andere manier is het nooit goed! Beter, mooier, sneller (voor sommige) het gaat maar door!

Bab00n

Ben er nu achter dat mijn raam bediening een eigen leven leidt: als het warm is buiten doet ie het niet en na afkoeling kan ik de ruiten weer bedienen. Ik ga er mee leren leven denk ik.

Nu de CC:

Na controle bleek alles erin te zitten, van slang tot pedaalschakelaar, pomp, balgje en stuurbediening. Eerst maar begonnen met het stuur: bleek een kabel door midden te zijn en deze gesoldeerd en voorzien van krimpkousje, alles weer ingebouwd. Daarna controle van de pomp en balg door relais 101-102 door te lussen volgens schema hier in het forum genoemd.Het vreemde is dat als ik 3S en 9S met elkaar verbind niet de vacuümpomp het doet maar de balg en 3S en 7S net andersom.... mijn kennis van elektronica is niet zo enorm dus iemand een idee?

Wel wordt de balg goed en lang vacuüm gezogen en na het trappen op de rem loopt ie weer leeg.  Tevens hoor ik de pomp een aantal keren klikken na het aansluiten dus ook dat lijkt goed maar tijdens het rijden pikt ie niks op. Uren lopen zoeken hier en alvast een pedaalschakelaar besteld omdat dit het enige is wat ik niet kan testen. Heb een automaat gelukkig want het is een crime om die dingen vast te krijgen (laat staan uit te halen)

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Bab00n

volvobug

Citaat van: Bab00n op 16-04-2020 07:48:25
Ben er nu achter dat mijn raam bediening een eigen leven leidt: als het warm is buiten doet ie het niet en na afkoeling kan ik de ruiten weer bedienen. Ik ga er mee leren leven denk ik.
...

Als je nu even laat weten waar je woont of dat ook in je profiel zet, misschien is er iemand in de buurt waarmee je even de automatische zekering nr 37 kunt wisselen om te testen. Of je haalt er eentje uit een sloper. Kan me voorstellen dat die dingen temperatuurgevoelig zijn en dan is het kleine moeite om te testen.

Bab00n

Net gedaan.... Drenthe, Coevorden! Ga nu toch even naar de Volvo boer voor een vervanging van een homokineet en zal eens even kijken of hij daar een donor auto heeft.

Dank!

Bab00n

Inmiddels 2 andere zekeringen in de kast gedrukt en raam gaat als vanouds naar beneden en naar boven, laten we hopen dat dit het is en mijn excuses dat ik je raad niet opvolgde Volvobug!

Is nog geen zomer dus even afwachten......

volvobug

Citaat van: Bab00n op 16-04-2020 19:32:13
Inmiddels 2 andere zekeringen in de kast gedrukt en raam gaat als vanouds naar beneden en naar boven, laten we hopen dat dit het is en mijn excuses dat ik je raad niet opvolgde Volvobug!

No problem, was van mij ook maar een gok, maar wel een beredeneerde gok  ;)

So far so good dus.

Sbv

Citaat van: Bab00n op 16-04-2020 19:32:13

airco fixen dan hoeven de ramen niet meer open :-)

Bab00n

Haha, staat  voor volgende week op het programma maar ben bang dat dit niet een haalbare zaak is want ik hoor de aircopomp niet aanslaan. Anyway, afspraak staat bij de ijsman gepland dan zal ik het wel horen.