Volvo T5-R Cream yellow RHD ombouwen naar LHD

Gestart door basserd, 29-11-2018 12:10:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Bewonderenswaardig, stug doorgaan!

Citaat van: basserd op 03-12-2021 12:51:25
....
Het kachelhuis zit een nieuwe kachel radiator en airco verdamper in. Aangezien alles er toch uit was vond ik het jammer om het oude zo weer terug te plaatsen.
....

Groot gelijk., Zijn de kosten niet maar het werk wel als het er achteraf uit zou moeten voor de airco verdamper.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk


basserd

#77
Weer een update. de laatste weken flink bezig geweest met de volvo.
De remleidingen zitten er nog niet weer in. maar het stuurhuis wel. dus ik vond het tijd om de motor er weer terug in te leggen.
De olie leidingen van de stuurbekrachtiging automaatbak en oliekoeler aangesloten. net hetzelfde als de kabelboom.

nadat de vloeistoffen op pijl waren geprobeerd om hem voor het eerst te starten.

echter ging dit niet zoals gehoopt. (er moet immers toch iets niet gaan zoals verwacht)

de auto wou niet starten via het contact slot. en dus rechtstreeks op het start relais een draadje gemaakt om op de + van de accu te houden.
nu ging de startmotor wel rond maar geen vonk en geen brandstof.

dus eerst gekeken naar de brandstof pomp en zoals wel een klein beetje verwacht (aangezien er geen brandstof druk was) kreeg de pomp geen stroom. dit tijdelijk opgelost dmv een laboratorium voeding er op te zetten. en toen was er wel brandstof druk. dit verder terug gemeten. en nu blijkt dat de kabel die bij de brandstof pomp terecht zou moeten komen onder het stuur eindigt in een (volgens mij) 6 polige stekker. hier niet verder gezocht aangezien ik hem zou moeten kunnen starten als er maar brandstof druk is.

de vonk en inspuiting was een lastiger verhaal. na eerst de standenschakelaar van de automaat schoon gemaakt te hebben. heb ik de pinout van de ecu opgezocht samen met een kabelschema zodat kon ik meten of er wel op alle juiste pinnen stroom kwam te staan. hier leek er 1 te ontbreken maar er was nog wel enige twijfel. dus de ecu van m'n v70 classic t5 waar ik dagelijks in rij er uit gehaald te hebben en hier gecontroleerd op welke aansluitingen er stroom kwam klopte mijn vermoeden inderdaad op pin A41 kwam geen stroom. in het kabelschema stond dat het rechtstreeks vanaf zekering 1 zou moeten komen. dit ook nagezocht in de rechts gestuurde kabelboom die ik bewaard had. en dat deed hij ook. dit nu ook na gekeken bij de kabelboom die ik uit de donor auto gehaald heb en hier in gezet. maar bleek dat de kabel naar onder het dashboard gaat. blijkt dus een guard 2 kabelboom te zijn. na deze stekker gevonden te hebben bleek daar ook de kabel voor de aansturing van de startmotor heen te gaan. na deze kabels dus allebei  doorverbonden te hebben startte de auto gelijk en startte de auto dus ook weer zoals hoort via het contactslot.

https://www.youtube.com/watch?v=piNOxX2JoQo&ab_channel=BasLuchtenberg






volvobug

 :eusa_clap: wederom hulde. Niet alleen een paar handige handjes maar ook nog een bak gezond verstand!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx


basserd

Ik ben weer een beetje bezig geweest met de volvo.

Remleidingen gemonteerd, en op druk gezet. helaas kwam ik er achter dat er geen remolie naar de achterkant wou.
Dit bleek uiteindelijk een verstopte ABS pomp te zijn. Met een klein beetje perslucht kwam deze gelukkig weer los. Het heeft immers 3 jaar op de plank gelegen.

Ook ben ik nog een net setje 2e hands banden tegen gekomen op marktplaats. Deze gekocht en gemonteerd. Natuurlijk het plaklood achter de spaken geplakt.

Verder nog de bumper gemonteerd samen met de koplampen uit de donor auto (IVM lichtbeeld)

Nu kan ik verder met het interieur in elkaar zetten. ik verwacht eigenlijk niet dat dit verder nog veel tegenslagen gaat hebben. Aangezien alles het doet qua electronica.
Nog wel een paar dingetjes besteld bij de plaatselijke volvo dealer. Mis een paar boutjes voor de zekering bak. en nog een paar kleine dingetjes











T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

basserd

Weer een klein beetje bezig geweest met de volvo
Onder de motorkap ben ik zo goed als klaar.

paar dingen die ik onder de motorkap gedaan heb de laatste dagen
-airco leidingen gemonteerd samen met een nieuwe droger/filter
-nieuwe boutjes in de zekering bak gedaan samen met nieuwe rubbertjes.
-paravaan en ruitenwissers terug geplaatst.

wat ik nog moet doen onder de motorkap
-vacuum leiding voor turbo meter inkorten en netjes leggen
-nieuwe accu
-interieur filter plaatsen

in het interieur ook een begin gemaakt
-dashboard geplaatst
-tellerbak geplaatst (wacht nog op nieuwe lampjes)
-climate control geplaatst
-radio geplaatst

wacht voor de middenconsole ook nog op een paar nieuwe lampjes, voor ik deze terug plaats






Miyel

Voordeel van deze ombouw is wel dat de bestuurders stoel in één keer een stuk frisser is!  ;D
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

basserd

Citaat van: Miyel op 03-02-2022 12:09:52
Voordeel van deze ombouw is wel dat de bestuurders stoel in één keer een stuk frisser is!  ;D

En niet doorgezakt, al denk ik niet dat een gemiddelde japanner dat snel lukt.

basserd

Weer een update, het interieur is bijna klaar.

De ophanging heb ik de stofhoezen van de schokbrekers en de bump stops vervangen. de bumpstop's waren helemaal vergaan en veranderd in poeder.

ook heb ik de donor auto helemaal leeg gemaakt zodat deze naar de sloop kan.
ik had nog wel geluk met een aantal mooie onderdelen. zoals een setje nivomats en een stuurwiel wat er nog in zat.
Zelf moet ik nog 1 nivomat vervangen want die is lek.

En als het goed is word komende vrijdag de airco gevuld. Mits deze natuurlijk helemaal dicht is. Ik heb wel overal nieuwe afdichtingen in gedaan. Maar je weet het natuurlijk nooit.




basserd

#86
Weer een update.

De airco is gevuld en was gelukkig dicht. althans geen grote lekkage's. of die echt dicht is zou hij het over een jaar nog moeten blijken, een heel klein gaatje is namelijk slecht te vinden.

Echter wou de airco niet koelen. De pomp schakelde wel in, maar kwam er alleen maar warme lucht uit.
eerst de kachel kleppen gekeken of deze los zaten en prima te bewegen waren. deze gingen soepel dus hier niet het probleem in gezocht.
na een poos zoeken maar eens de ECC van de donor auto geprobeerd. dit was het probleem want de airco werkte direct. Er bleek 1 cijfer verschil in te zitten qua onderdeel nummer.
De ECC van de RHD kan dus niet in een LHD auto. Weer wat geleerd...

Verder ging het allemaal vrij voorspoedig. alleen heb ik 2x de verkeerde kap onder het dashboard aan de bestuurderskant meegenomen van Elferink XD en past het dashboard kastje nog niet.

De auto afgestoft en gewassen. Zodat deze vandaag naar de garage kon. hier gaan ze de auto volledig nalopen. en evt punten opschrijven die nog gedaan moeten worden voor de auto naar het RDW gaat.
Ik heb namelijk een afspraak gemaakt voor 5 mei




marrrcel


DBJoran

Dat is een mooi project zo! Hopelijk doet de RDW niet te moeilijk :eusa_pray:

volvobug

Hulde  :eusa_clap:. Hopelijk is de RDW alleen maar een formaliteit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.