Verbruik benzine verbruik - Volvo 850

Gestart door jeroen.k, 05-12-2018 15:26:54

Vorige topic - Volgende topic

Blok70

Citaat van: 850blues op 22-01-2019 12:05:05
- Heb je andere banden gemonteerd? (Rolweerstand toegenomen)
- Ben je een ander merk benzine gaan tanken (bijv. Tinq,Tango,wittepomp) en/of van een E5 naar E10 type gegaan?  Misschien een keertje een andere pomp nemen(Shell, Esso, Texaco) en anders een "premium"-versie proberen (Vpower, BP Ultimate etc. )
- Is er tussentijds gewisseld tussen de E en S stand van de automaat?
Geen andere banden, wel níeuwe (Michelins vóór: in 2015 en áchter in 2018). Benzinesoorten varieer ik ook niet. E en S is geinig maar niet interessant, voor mij. Rij altijd in E.

Citaat van: NinaPaul op 22-01-2019 12:08:21
Ik moet de eerste 10V automaat nog tegenkomen die 1 op 10 rijdt met 50/50 stad snelweg. Zelf met een zeer rustige rijstijl.
Op benzine is 10,5l op 100km al een hele nette prestatie (dan rij je erg rustig en defensief), dat kan op gas ook, maar dan heb je een venturi systeem en hou je ongeveer 112pk over.

Ik denk dat je meer bespaart, wanneer je het olieverbruik aanpakt.
OK, dat neem ik zonder meer aan.

Citaat van: V70R^2 op 22-01-2019 12:59:28
Ik rij met de 10V al snel minder zuinig dan met een turbo/T5/R omdat ik toch even vlot wil rijden, maar met de turbo hoef je dan totaal geen gas hoeft te geven.

Met de 10V vlot op de snelweg rijden is bij mij nog steeds minder dan 500km op een volle tank, met de 10V zuinig rijden is gewoon als een opa rechts blijven, dan haal je ineens makkelijk de 700km per tankbeurt.

Daarbij, de 850 10V is gewoon veel minder efficiënt dan de iets modernere turbo-volvo's, doet toch een hoop die 6-10 jaar jongere techniek.

Ik ervaar zélfs dat mijn auto even (on)zuinig is met volle bepakking en dakkoffer. Als er maar snelweg km's gemaakt worden. Dan halen we Frankrijk met 1 op 10. Waarmee ik dik tevreden ben.

Enfin, bovenstaand wil ik allemaal aannemen. De rondjes om de kerk nekken me. Het verklaart alleen nog niet dat ik nu áltijd boven de 12ltr (13ltr doet regelmatig mee) zit. En in 2015 was dat (12ltr) een uitzondering. Nu het vacuum traject nieuw is, zal ik mijn bougies (2016) ook eens uitdraaien. Ik denk dat als die zwart zijn, ik ze best eens vernieuw (heb best een roetige uitlaat einde en dito olie verbruik: 1 op 2800km). Als gezegd: kabels en verdeelkap zijn nog geen 20k km oud. Lambda is splinternieuw.

Wouter1973

Een roetige (zwarte rook?) uitlaat en zwarte bougies betekenen een te rijke afstelling, voor zover ik weet....

Michaell

De bougies vertellen heel veel over de toestand van de motor.
Zie onderstaand plaatje (klik op plaatje voor vergroting):

Mocht jouw auto idd te rijk lopen. Check eerst je luchtfilter.
Als die half verstopt zit, kan de motor slecht ademen.